پرش به محتوا

أبحاث أصولیة: الإجتهاد و التقليد: تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۱۱ ژوئن ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات کتاب | تصویر =NUR86630J1.jpg | عنوان = أبحاث أصولیة: الإجتهاد و التقليد | عنوان‌های دیگر = الإجتهاد و التقلید | پدیدآورندگان | پدیدآوران = شهیدی، محمد تقی (نويسنده) |زبان | زبان = عربی | کد کنگره = 1 /ش9الف2 159/8 BP | موضوع = |ناشر | ناشر = [ب...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۸: خط ۲۸:
کتاب، فاقد مقدمه و هرگونه توضیح و اطلاعاتی در مورد محتوای آن است؛ ازاین‌رو، معلوم نیست که مطالب آن، تقریرات درس خارج اصول صاحب اثر است، یا وی در کنار تدریس، مطالب را تحریر کرده است.
کتاب، فاقد مقدمه و هرگونه توضیح و اطلاعاتی در مورد محتوای آن است؛ ازاین‌رو، معلوم نیست که مطالب آن، تقریرات درس خارج اصول صاحب اثر است، یا وی در کنار تدریس، مطالب را تحریر کرده است.


مؤلف در یک جلد مستقل، به بحث اجتهاد و تقلید پرداخته و به‌تفصیل، جوانب و فروعات بحث را بررسی کرده است. وی ابتدا موضوع اجتهاد را مورد بحث قرار داده و بعد از اشاره به مفاهیمی چون اجتهاد و تفقه، شرایط اجتهاد، تخطئه و تصویب در اجتهاد، اجزاء در اجتهاد و تقلید را بیان کرده است. وی در ادامه، موضوع تقلید را مورد بحث قرار داده که حجم عمده مطالب کتاب را در بر می‌گیرد. بعد از تبیین مفهوم لغوی و اصطلاحی تقلید، جواز و ادله جواز آن از کتاب و سنت و سیره عقلا و متشرعه، تقلید اعلم و نقد نظریه شورای فقهاء<ref>ر.ک: متن کتاب، ص244-245<ref/>، تقلید میت (ابتدائا و بقائا)، شرایط مجتهد و طرق احراز آن، موارد تقلید را بحث و بررسی کرده است.
مؤلف در یک جلد مستقل، به بحث اجتهاد و تقلید پرداخته و به‌تفصیل، جوانب و فروعات بحث را بررسی کرده است. وی ابتدا موضوع اجتهاد را مورد بحث قرار داده و بعد از اشاره به مفاهیمی چون اجتهاد و تفقه، شرایط اجتهاد، تخطئه و تصویب در اجتهاد، اجزاء در اجتهاد و تقلید را بیان کرده است. وی در ادامه، موضوع تقلید را مورد بحث قرار داده که حجم عمده مطالب کتاب را در بر می‌گیرد. بعد از تبیین مفهوم لغوی و اصطلاحی تقلید، جواز و ادله جواز آن از کتاب و سنت و سیره عقلا و متشرعه، تقلید اعلم و نقد نظریه شورای فقهاء<ref>ر.ک: متن کتاب، ص244-245</ref>، تقلید میت (ابتدائا و بقائا)، شرایط مجتهد و طرق احراز آن، موارد تقلید را بحث و بررسی کرده است.


از جمله موضوعات مهمی که وی در این کتاب بدان پرداخته، بحث ولایت فقیه است که از صفحه 477 تا آخر کتاب را در بر می‌گیرد. وی در این بخش، ابتدا ادله عقلی و سپس به‌تفصیل ادله نقلی را که 12 مورد هستند، آورده است. وی سپس به اثبات ولایت فقیه از باب امور حسبیه اشاره کرده و بعد از آن وارد نظریه انتخاب و بیان ادله شش‌گانه آن شده است<ref>ر.ک: همان، ص539<ref/>. در انتهای بحث نیز تنبیهات هشت‌گانه از قبیل عدم اعتبار اعلمیت، نفوذ حکم حاکم در ثبوت هلال، ولایت حاکم بر اجرای حدود، امکان تعدد ولی امر به‌حسب امکنه، ولی خمس و انفال و... آمده است.
از جمله موضوعات مهمی که وی در این کتاب بدان پرداخته، بحث ولایت فقیه است که از صفحه 477 تا آخر کتاب را در بر می‌گیرد. وی در این بخش، ابتدا ادله عقلی و سپس به‌تفصیل ادله نقلی را که 12 مورد هستند، آورده است. وی سپس به اثبات ولایت فقیه از باب امور حسبیه اشاره کرده و بعد از آن وارد نظریه انتخاب و بیان ادله شش‌گانه آن شده است<ref>ر.ک: همان، ص539</ref>. در انتهای بحث نیز تنبیهات هشت‌گانه از قبیل عدم اعتبار اعلمیت، نفوذ حکم حاکم در ثبوت هلال، ولایت حاکم بر اجرای حدود، امکان تعدد ولی امر به‌حسب امکنه، ولی خمس و انفال و... آمده است.


==پانویس ==
==پانویس ==