پرش به محتوا

دانشنامه بریتانیکا: تفاوت میان نسخه‌ها

۲٬۳۸۳ بایت اضافه‌شده ،  چهارشنبهٔ ‏۲۱:۲۸
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۶۰: خط ۶۰:


==دوره پنجم==
==دوره پنجم==
دورۀ پنجم: دورۀ ورود به دنیای سرعت در انتقال اطلاعات و حضور در جهان دایرةالمعارف‌های دیجیتال است. با فرارسیدن عصر انفجار اطلاعات ودر آغاز دهه ١٩٩٠، جای خالى بريتانيکا بر لوحهای فشرده و برای استفادۀ عموم در رایانه‌های شخصی و خانگی محسوس بود. در این دوره نسخه‌های دیجیتال بریتانیکا طراحی و در شبكه‌های رايانه‌اى برخط عرضه شد.
در سپتامبر ١٩٩٣ اولين نسخه بريتانيكاى برخط رسماً منتشر شد. بريتانيكا اولين ناشرى بود که دایرةالمعارف خود را بدون دریافت هزینه به‌صورت برخط عرضه کرد که در واقع راهی برای جلب خوانندگان و رقابت با دیگر دایرةالمعارفهای اینترنتی بود. به این ترتیب، همۀ متخصصان و غیرمتخصصان می‌توانستند از آن استفاده كنند و بین خوانندگان عادی، خانواده‌ها مجاب می‌شدند که این اثر منبع آموزشی برجسته‌ای برای فرزندانشان است.


==بریتانیکا برای دیگر سنین==
بریتانیکای نوجوانان در ١٩٣۴ در دوازده جلد و چاپ دوم آن در ١٩۴٧ در پانزده جلد و همچنین بریتانیکای کودکان در ١٩۶٠ برای کودکان هفت تا چهارده‌ساله منتشر شد. در ١٩۶١ یک مجموعۀ شانزدەجلدی دایرةالمعارف کودکان کوچکتر، برای کودکانی که فقط می‌توانستند بخوانند، چاپ‌ شد.


<ref> ر.ک: پایگاه کتابخانه تخصصی ادبیات</ref>
اولین بریتانیکای من، از دیگر انتشارات بریتانیکا بود که مخاطب آن کودکان شش تادوازده سال بودند. از ١٩٣٨، شرکت دانشنامۀ بریتانیکا هر ساله کتاب سال خود را چاپ می‌کند که حاوی اطلاعات سال گذشته است.<ref> ر.ک:هاشمی، محمدمنصور؛ خندق‌آبادی، حسین ص 252-256</ref>




خط ۷۰: خط ۷۴:


==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
پایگاه کتابخانه تخصصی ادبیات
هاشمی، محمدمنصور؛ خندق‌آبادی، حسین، دانشنامه و دانشنامه‌نگاری، تاریخچه، روش‌هاو نمونه‌ها؛ تهران، کتاب مرجع، 1399.
==وابسته‌ها==
==وابسته‌ها==
{{وابسته‌ها}}
{{وابسته‌ها}}