پرش به محتوا

سحنون، عبدالسلام بن سعید: تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ۸ اوت
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۵: خط ۴۵:


==ولادت==
==ولادت==
* ابوسعید عبدالسلام بن سعید تنوخی، در ماه رمضان سال 160ق، زاده شد. خاندان وی اهل حمص بودند، ولی پدرش به‌همراه لشکریان حمص به مغرب رفت و ابوسعید در آنجا متولد شد. [[سَحْنُون]] و [[سُحْنُون]] نام پرنده‌ای باهوش است که در مغرب زندگی می‌کند و ابوسعید به‌خاطر زیرکی‌اش به این لقب نامیده شد<ref>ر.ک: الدميري، ج2، ص24</ref>.
* ابوسعید عبدالسلام بن سعید تنوخی، در ماه رمضان سال 160ق، زاده شد. خاندان وی اهل حمص بودند، ولی پدرش به‌همراه لشکریان حمص به مغرب رفت و ابوسعید در آنجا متولد شد. سَحْنُون و سُحْنُون نام پرنده‌ای باهوش است که در مغرب زندگی می‌کند و ابوسعید به‌خاطر زیرکی‌اش به این لقب نامیده شد<ref>ر.ک: الدميري، ج2، ص24</ref>.
* عبدالسلام، در قیروان به کسب دانش پرداخت. سپس به تونس رفت و از آنجا به مصر، شام و حجاز رهسپار شد و فقه را از مشاهیر فقها آموخت و در سال ۱۹۱ق، به قیروان بازگشت<ref>ر.ک: الترمانيني ،ج۱، ص۵۲۱</ref>.
* عبدالسلام، در قیروان به کسب دانش پرداخت. سپس به تونس رفت و از آنجا به مصر، شام و حجاز رهسپار شد و فقه را از مشاهیر فقها آموخت و در سال ۱۹۱ق، به قیروان بازگشت<ref>ر.ک: الترمانيني ،ج۱، ص۵۲۱</ref>.


==شخصیت علمی و اخلاقی==
==شخصیت علمی و اخلاقی==
* کلام [[سحنون]] در مغرب مورد قبول همگان بود و مذهب مالک در آن دیار به دست او انتشار یافت و گویند که هیچ‌یک از اصحاب مالک به‌اندازه وی، پیرو نداشت. کسانی نیز مانند بقی بن مخلد، [[وهب بن نافع]] (فقیه قرطبه) و یحیی بن عمر کنانی از او روایت کرده‌اند<ref>ر.ک: الذهبي، ج۱۲، ص64</ref>.
* کلام سحنون در مغرب مورد قبول همگان بود و مذهب مالک در آن دیار به دست او انتشار یافت و گویند که هیچ‌یک از اصحاب مالک به‌اندازه وی، پیرو نداشت. کسانی نیز مانند بقی بن مخلد، وهب بن نافع (فقیه قرطبه) و یحیی بن عمر کنانی از او روایت کرده‌اند<ref>ر.ک: الذهبي، ج۱۲، ص64</ref>.


==فعالیت‌ها==
==فعالیت‌ها==
* [[سحنون]] قضاوت قیروان را در دوره حاکم آن سامان، محمد بن اغلب، به‌عهده گرفت. وی را به ‌جهت پایبند بودن به عدالت، «چراغ قیروان» می‌خواندند. او همچنان در پست قضاوت باقی ماند تا اینکه اجلش فرارسید. وی از بابت قضاوت نه حقوقی می‌گرفت و نه از سلطان صله‌ای پذیرفت. شیفتگان دانش از افریقیه و‌ اندلس به محضر او می‌آمدند و فقیهان بسیاری در حوزه درسی او تعلیم یافتند. آنان فقه مذهب مالک را از وی آموختند. سحنون زاهدی بود که در گفتن حق از هیچ سلطانی هراس نداشت<ref>ر.ک: الترمانيني، ج۱، ص۵۲۱</ref>.
* سحنون قضاوت قیروان را در دوره حاکم آن سامان، محمد بن اغلب، به‌عهده گرفت. وی را به ‌جهت پایبند بودن به عدالت، «چراغ قیروان» می‌خواندند. او همچنان در پست قضاوت باقی ماند تا اینکه اجلش فرارسید. وی از بابت قضاوت نه حقوقی می‌گرفت و نه از سلطان صله‌ای پذیرفت. شیفتگان دانش از افریقیه و‌ اندلس به محضر او می‌آمدند و فقیهان بسیاری در حوزه درسی او تعلیم یافتند. آنان فقه مذهب مالک را از وی آموختند. سحنون زاهدی بود که در گفتن حق از هیچ سلطانی هراس نداشت<ref>ر.ک: الترمانيني، ج۱، ص۵۲۱</ref>.


==وفات==
==وفات==
* [[سحنون]] سرانجام در پنجم رجب سال ۲۴۰ق، در 80 سالگی در قیروان وفات کرد<ref>ر.ک: الزركلي، ج4، ص5</ref>.
* سحنون سرانجام در پنجم رجب سال ۲۴۰ق، در 80 سالگی در قیروان وفات کرد<ref>ر.ک: الزركلي، ج4، ص5</ref>.


==آثار==
==آثار==
* [[المدونة الكبری]]، روایت [[سحنون]] از آرای فقهی مالک بن انس در عبادات و معاملات است و از مشهورترین و معتبرترین کتاب‌های فقه مالکی شمرده می‌شود.
* [[المدونة الکبری|المدونة الكبری]]، روایت سحنون از آرای فقهی مالک بن انس در عبادات و معاملات است و از مشهورترین و معتبرترین کتاب‌های فقه مالکی شمرده می‌شود.


==پانویس ==
==پانویس ==