پرش به محتوا

گزیده دانشنامه امام حسین علیه‌السلام: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'علیهم السلام' به 'علیهم‌السلام'
جز (جایگزینی متن - ' مى ش' به ' می‌ش')
جز (جایگزینی متن - 'علیهم السلام' به 'علیهم‌السلام')
خط ۵۳: خط ۵۳:
بخش دوم: فضیلت ها و ویژگى‌هاى [[امام حسین علیه‌السلام|امام حسین(ع)]]
بخش دوم: فضیلت ها و ویژگى‌هاى [[امام حسین علیه‌السلام|امام حسین(ع)]]


در این بخش ، ابتدا به ملاك انتخاب گزارش هاى مربوط به فضایل [[امام حسین علیه‌السلام|امام حسین(ع)]] و مهم ترین كمالات مشترك میان امامان علیهم السلام و بارزترین ویژگى هاى سید الشهدا اشاره شده است. سپس فضایل مشترك میان ایشان و سایر اهل بیت علیهم السلام ، فضایل مشترك میان آن حضرت و برادرش [[امام حسن علیه‌السلام|امام حسن(ع)]]، فضایل ویژه [[امام حسین علیه‌السلام|امام حسین(ع)]]، مكارم اخلاقى ، [[امام حسین علیه‌السلام|امام حسین(ع)]]، ویژگى‌هاى ایشان در عبادت و شمارى از كرامات آن حضرت، ارائه مى‌شود.
در این بخش ، ابتدا به ملاك انتخاب گزارش هاى مربوط به فضایل [[امام حسین علیه‌السلام|امام حسین(ع)]] و مهم ترین كمالات مشترك میان امامان علیهم‌السلام و بارزترین ویژگى هاى سید الشهدا اشاره شده است. سپس فضایل مشترك میان ایشان و سایر اهل بیت علیهم‌السلام ، فضایل مشترك میان آن حضرت و برادرش [[امام حسن علیه‌السلام|امام حسن(ع)]]، فضایل ویژه [[امام حسین علیه‌السلام|امام حسین(ع)]]، مكارم اخلاقى ، [[امام حسین علیه‌السلام|امام حسین(ع)]]، ویژگى‌هاى ایشان در عبادت و شمارى از كرامات آن حضرت، ارائه مى‌شود.


بخش سوم: دلایل امامت [[امام حسین علیه‌السلام|امام حسین(ع)]] و فرزندانش
بخش سوم: دلایل امامت [[امام حسین علیه‌السلام|امام حسین(ع)]] و فرزندانش


در این بخش، ابتدا نكاتى در باره این كه امامت از مناصب الهى و در ادامه منصب نبوّت است، ارائه شده و سپس ، ره نمودهاى خداوند متعال ، روایاتى از پیامبر خدا صلى‌الله‌علیه‌وآله و روایاتى از سایر امامان علیهم السلام در باره امامت [[امام حسین علیه‌السلام|امام حسین(ع)]] و استمرار امامت در نسل ایشان و نیز روایاتى در مورد وصیت هاى ایشان، گزارش گردیده است. گفتنى است كه احادیث این بخش ، به دلیل آن كه اعتقادى شمرده می‌شوند ، از نظر سند ، مورد ارزیابى قرار گرفته اند و احادیثى كه از اعتبار لازم برخوردار نبوده اند ، به عنوان مؤید ، در كنار احادیث معتبر آمده‌اند.
در این بخش، ابتدا نكاتى در باره این كه امامت از مناصب الهى و در ادامه منصب نبوّت است، ارائه شده و سپس ، ره نمودهاى خداوند متعال ، روایاتى از پیامبر خدا صلى‌الله‌علیه‌وآله و روایاتى از سایر امامان علیهم‌السلام در باره امامت [[امام حسین علیه‌السلام|امام حسین(ع)]] و استمرار امامت در نسل ایشان و نیز روایاتى در مورد وصیت هاى ایشان، گزارش گردیده است. گفتنى است كه احادیث این بخش ، به دلیل آن كه اعتقادى شمرده می‌شوند ، از نظر سند ، مورد ارزیابى قرار گرفته اند و احادیثى كه از اعتبار لازم برخوردار نبوده اند ، به عنوان مؤید ، در كنار احادیث معتبر آمده‌اند.


بخش چهارم: امام(ع) پس از پیامبر(ص) تا شهادت پدر
بخش چهارم: امام(ع) پس از پیامبر(ص) تا شهادت پدر
خط ۹۵: خط ۹۵:
بخش دوازدهم: زیارت امام حسین(ع)
بخش دوازدهم: زیارت امام حسین(ع)


بخش دوازدهم با درآمدى مشتمل بر مبحث واژه شناسى «زیارت» ، ریشه یابى آن در فطرت ، زیارت زندگان و مردگان از نگاه اسلام ، تشویق متون روایى به زیارت قبور پیامبر خدا و اهل بیت علیهم السلام ، فضیلت زیارت امام حسین(ع) و مهم ترین آداب و آسیب شناسى آن آغاز و با ارائه احادیث مربوط به فضایل زیارت قبر سید الشهدا(ع) ، آثار و بركات آن ، هشدار نسبت به ترك آن ، حضور فرشتگان و ارواح انبیا و اولیاى الهى در مزار امام(ع) ، آداب زیارت حضرت و برخى زیارت نامه ها و موضوع نایب گرفتن جهت زیارت امام حسین(ع) به پایان مى رسد.
بخش دوازدهم با درآمدى مشتمل بر مبحث واژه شناسى «زیارت» ، ریشه یابى آن در فطرت ، زیارت زندگان و مردگان از نگاه اسلام ، تشویق متون روایى به زیارت قبور پیامبر خدا و اهل بیت علیهم‌السلام ، فضیلت زیارت امام حسین(ع) و مهم ترین آداب و آسیب شناسى آن آغاز و با ارائه احادیث مربوط به فضایل زیارت قبر سید الشهدا(ع) ، آثار و بركات آن ، هشدار نسبت به ترك آن ، حضور فرشتگان و ارواح انبیا و اولیاى الهى در مزار امام(ع) ، آداب زیارت حضرت و برخى زیارت نامه ها و موضوع نایب گرفتن جهت زیارت امام حسین(ع) به پایان مى رسد.


بخش سیزدهم: مزار امام حسین(ع)
بخش سیزدهم: مزار امام حسین(ع)