پرش به محتوا

التنبیه علی مشکلات الهدایة: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۶: خط ۲۶:
| پیش از =  
| پیش از =  
}}
}}
'''التنبيه علی مشكلات الهداية'''، اثر صدرالدین علی بن علی بن ابی‌العز حنفی (متوفی 792ق)، شرحی است بر کتاب «الهداية» که در آن، به اشکالات موجود در این کتاب، اشاره شده و به آنها، به‌صورت مختصر و موجز، پاسخ داده شده است. این کتاب، با تحقیق عبدالحکیم بن محمد شاکر، منتشر شده است.
'''التنبيه علی مشكلات الهداية'''، اثر [[ابن ابی‌العز، علی بن علی|صدرالدین علی بن علی بن ابی‌العز حنفی]] (متوفی 792ق)، شرحی است بر کتاب «[[الهدایة شرح بدایة المبتدی|الهداية]]» که در آن، به اشکالات موجود در این کتاب، اشاره شده و به آنها، به‌صورت مختصر و موجز، پاسخ داده شده است. این کتاب، با تحقیق [[شاکر، عبد الحکیم بن محمد|عبدالحکیم بن محمد شاکر]]، منتشر شده است.


ابن ابی‌العز، کتاب «الهداية شرح بداية المبتدي» را که در مذهب ابوحنیفه نوشته شده و منبع اصلی تعلیم و فتوا و حکم در مذهب اوست، دارای فواید فراوانی دیده است. همین خصوصیات، باعث شده است بسیاری از ائمه و بزرگان مذهب حنفی، به نوشتن شرح و حواشی بر آن، اهتمام داشته باشند و نقل از آن را صحیح دانسته و مطالب آن را نیکو بشمارند. اما نکته قابل توجه پیرامون این کتاب، اینجاست که وی معتقد است کارهای انسانی و بشری، هرچقدر هم که انسان استعداد و دانش و فهم داشته باشد، در مواضع و جهاتی، گرفتار کاستی و دچار نقصان می‌باشد که باید به آنها گوشزد نمود تا منفعت کار وی، کامل شود تا بدین ترتیب، مبادا کسی به‌واسطه آن اشتباهات، دچار خطا شده و در راه نادرست، از او پیروی کند<ref>ر.ک: مقدمه، ج1، ص177</ref>.
[[ابن ابی‌العز، علی بن علی|ابن ابی‌العز]]، کتاب «[[الهدایة شرح بدایة المبتدی|الهداية شرح بداية المبتدي]]» را که در مذهب [[ابوحنیفه، نعمان بن ثابت|ابوحنیفه]] نوشته شده و منبع اصلی تعلیم و فتوا و حکم در مذهب اوست، دارای فواید فراوانی دیده است. همین خصوصیات، باعث شده است بسیاری از ائمه و بزرگان مذهب حنفی، به نوشتن شرح و حواشی بر آن، اهتمام داشته باشند و نقل از آن را صحیح دانسته و مطالب آن را نیکو بشمارند. اما نکته قابل توجه پیرامون این کتاب، اینجاست که وی معتقد است کارهای انسانی و بشری، هرچقدر هم که انسان استعداد و دانش و فهم داشته باشد، در مواضع و جهاتی، گرفتار کاستی و دچار نقصان می‌باشد که باید به آنها گوشزد نمود تا منفعت کار وی، کامل شود تا بدین ترتیب، مبادا کسی به‌واسطه آن اشتباهات، دچار خطا شده و در راه نادرست، از او پیروی کند<ref>ر.ک: مقدمه، ج1، ص177</ref>.


در کتاب «الهداية» اغلاط زیادی رخ داده که علامه شیخ عبدالقادر قرشی در کتاب «العناية في تخريج أحاديث الهداية» و «أهام الهداية» بدان اشاره نموده و این نکته، نشان‌دهنده آن است که ابن ابی‌العز، در این موضوع، تنها نبوده و سایرین نیز به اشکلات موجود در این کتاب، اشاره کرده‌اند<ref>ر.ک: همان</ref>.
در کتاب «[[الهدایة شرح بدایة المبتدی|الهداية]]» اغلاط زیادی رخ داده که علامه شیخ [[عبدالقادر قرشی]] در کتاب «[[العناية في تخريج أحاديث الهداية]]» و «[[أهام الهداية]]» بدان اشاره نموده و این نکته، نشان‌دهنده آن است که [[ابن ابی‌العز، علی بن علی|ابن ابی‌العز]]، در این موضوع، تنها نبوده و سایرین نیز به اشکلات موجود در این کتاب، اشاره کرده‌اند<ref>ر.ک: همان</ref>.


ابن ابی‌العز، بارها موضوع کتاب خود را بیان نموده که عبارت است از شرح و بیان اشکالات موجود در کتاب «الهداية» که در هنگام مطالعه آن، آنها را مشاهده نموده و به تعلیق بر آنها پرداخته است و در همان اثنا، به جواب آن اشکالات، پی برده و آنها را در کتاب حاضر، گرد آورده است. هدف وی از نگارش این اثر، فقط تبیین این اشکالات و پاسخ به آن‌ها بوده، ولذا، در این امر، رویکرد اختصار را در پیش گرفته است<ref>ر.ک: همان، ص182</ref>.
[[ابن ابی‌العز، علی بن علی|ابن ابی‌العز]]، بارها موضوع کتاب خود را بیان نموده که عبارت است از شرح و بیان اشکالات موجود در کتاب «[[الهدایة شرح بدایة المبتدی|الهداية]]» که در هنگام مطالعه آن، آنها را مشاهده نموده و به تعلیق بر آنها پرداخته است و در همان اثنا، به جواب آن اشکالات، پی برده و آنها را در کتاب حاضر، گرد آورده است. هدف وی از نگارش این اثر، فقط تبیین این اشکالات و پاسخ به آن‌ها بوده، ولذا، در این امر، رویکرد اختصار را در پیش گرفته است<ref>ر.ک: همان، ص182</ref>.


در ابتدای کتاب، مقدمه جامع و مفصلی از محقق آمده است که در آن، به تعریف کتاب «الهداية» و اثر حاضر و بیان ویژگی‌های هردو، پرداخته شده است.
در ابتدای کتاب، مقدمه جامع و مفصلی از محقق آمده است که در آن، به تعریف کتاب «[[الهدایة شرح بدایة المبتدی|الهداية]]» و اثر حاضر و بیان ویژگی‌های هردو، پرداخته شده است.


==پانویس ==
==پانویس ==