پرش به محتوا

تقسيم الخواطر: تفاوت میان نسخه‌ها

۶۶ بایت اضافه‌شده ،  ‏۸ نوامبر ۲۰۱۶
جز
جایگزینی متن - 'ابن عربى' به 'ابن عربى'
جز (Hbaghizadeh@noornet.net صفحهٔ تقسیم الخواطر را بدون برجای‌گذاشتن تغییرمسیر به تقسيم الخواطر منتقل کرد)
جز (جایگزینی متن - 'ابن عربى' به 'ابن عربى')
خط ۴۱: خط ۴۱:




«تقسيم الخواطر»، به زبان عربى، يكى از آثار ارزش‌مند عرفانى روزبهان بقلى به شمار مى‌رود. وى در اين اثر، به توضيح اقسام خواطر انسانى و بيان حقيقت انسانى پرداخته است. لازم به ذكر است كه اين كتاب، هم‌چنين مشتمل بر دو رساله‌ى عرفانى ديگر به زبان عربى، به نام‌هاى«العرف العاطر فى معرفة الخواطر و غيرها من الجواهر» و«الفوائد الحسان على الاعلام باشارات اهل الالهام» است كه اولى، توسط ابو المراحم بن مصطفى بن شيخ العيدروس به رشته‌ى تحرير درآمده است و دومى، مشتمل بر رساله«الاعلام باشارات اهل الالهام» جناب ابن عربى و فوائدى است كه محقق كتاب، احمد فريد مزيدى، از ميان كلمات عرفاى بزرگ برگزيده و در ذيل هر يك از ابواب كتاب ابن عربى، نگاشته است.
«تقسيم الخواطر»، به زبان عربى، يكى از آثار ارزش‌مند عرفانى روزبهان بقلى به شمار مى‌رود. وى در اين اثر، به توضيح اقسام خواطر انسانى و بيان حقيقت انسانى پرداخته است. لازم به ذكر است كه اين كتاب، هم‌چنين مشتمل بر دو رساله‌ى عرفانى ديگر به زبان عربى، به نام‌هاى«العرف العاطر فى معرفة الخواطر و غيرها من الجواهر» و«الفوائد الحسان على الاعلام باشارات اهل الالهام» است كه اولى، توسط ابو المراحم بن مصطفى بن شيخ العيدروس به رشته‌ى تحرير درآمده است و دومى، مشتمل بر رساله«الاعلام باشارات اهل الالهام» جناب [[ابن عربی، محمد بن علی|ابن عربى]] و فوائدى است كه محقق كتاب، احمد فريد مزيدى، از ميان كلمات عرفاى بزرگ برگزيده و در ذيل هر يك از ابواب كتاب [[ابن عربی، محمد بن علی|ابن عربى]]، نگاشته است.


== ساختار ==
== ساختار ==
خط ۱۰۳: خط ۱۰۳:
مؤلف، بعد از بررسى خواطر انسانى، واژه«سر» را بررسى كرده و به اقسام سالكان و احوال عارفان اشاره مى‌كند.
مؤلف، بعد از بررسى خواطر انسانى، واژه«سر» را بررسى كرده و به اقسام سالكان و احوال عارفان اشاره مى‌كند.


ج) الاعلام باشارات اهل الالهام: مؤلف، در اين كتاب، در باره‌ى ابواب مختلف عرفانى از قبيل رؤيت، سماع، كلام، توحيد، معرفت و حب سخن گفته است. در اين ميان، شيخ احمد فريد مزيدى، فوايدى را به هر يك از ابواب، ملحق نموده است؛ مثلا در باب رؤيت، ابن عربى، سخنانى را با اين مضامين، از بزرگان نقل كرده است:
ج) الاعلام باشارات اهل الالهام: مؤلف، در اين كتاب، در باره‌ى ابواب مختلف عرفانى از قبيل رؤيت، سماع، كلام، توحيد، معرفت و حب سخن گفته است. در اين ميان، شيخ احمد فريد مزيدى، فوايدى را به هر يك از ابواب، ملحق نموده است؛ مثلا در باب رؤيت، [[ابن عربی، محمد بن علی|ابن عربى]]، سخنانى را با اين مضامين، از بزرگان نقل كرده است:


هيچ چيز را نديدم مگر آنكه خدا را پيش از آن ديدم.
هيچ چيز را نديدم مگر آنكه خدا را پيش از آن ديدم.
خط ۱۲۰: خط ۱۲۰:




كتاب، توسط احمد فريد مزيدى، تحقيق و تصحيح شده است. وى در آغاز رساله اول، مقدمه‌اى در شناخت خواطر نگاشته و سپس به معرفى جناب روزبهان پرداخته است و در آغاز رساله دوم، به معرفى ابو المراحم و در آغاز رساله سوم، به معرفى جناب ابن عربى همت نهاده است.
كتاب، توسط احمد فريد مزيدى، تحقيق و تصحيح شده است. وى در آغاز رساله اول، مقدمه‌اى در شناخت خواطر نگاشته و سپس به معرفى جناب روزبهان پرداخته است و در آغاز رساله دوم، به معرفى ابو المراحم و در آغاز رساله سوم، به معرفى جناب [[ابن عربی، محمد بن علی|ابن عربى]] همت نهاده است.


«فهرست آيات قرآنى»، «فهرست احاديث»، «اهم مصادر و مراجع»، «معرفى محقق» و«فهرست موضوعات»، در پايان كتاب ذكر شده است.
«فهرست آيات قرآنى»، «فهرست احاديث»، «اهم مصادر و مراجع»، «معرفى محقق» و«فهرست موضوعات»، در پايان كتاب ذكر شده است.
خط ۱۳۳: خط ۱۳۳:
[[رده:تصوف و عرفان]]
[[رده:تصوف و عرفان]]
[[رده:آثار کلی تصوف و عرفان]]
[[رده:آثار کلی تصوف و عرفان]]
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش