پرش به محتوا

درعی، احمد بن ‌ابی‌عبداللّه: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۹: خط ۴۹:


==تحصیلات==
==تحصیلات==
وی نزد پدرش و کسانی چون ابوسالم عیاشی، محمد بن ‌ابی‌الفتوح تلمسانی، فقیه ابوالعباس جزولی، فقه و حدیث و تفسیر و ادب آموخت و از برخی از آنان اجازه‌ی نقل حدیث یافت. او بارها به مصر و حجاز سفر کرد و از برخی عالمان آن دیار اجازۀ روایت یافت.  
وی نزد پدرش و کسانی چون [[ابوسالم عیاشی]]، [[محمد بن ‌ابی‌الفتوح تلمسانی]]، فقیه [[ابوالعباس جزولی]]، فقه و حدیث و تفسیر و ادب آموخت و از برخی از آنان اجازه‌ی نقل حدیث یافت. او بارها به مصر و حجاز سفر کرد و از برخی عالمان آن دیار اجازۀ روایت یافت.  


==مسافرت‌ها==
==مسافرت‌ها==
خط ۶۱: خط ۶۱:


==شاگردان==
==شاگردان==
کسان بسیاری از او بهرۀ علمی و معنوی برده و روایت کرده‌اند که از آن میان می‌توان به موسی و یوسف (برادرزادگانش)، عبداللّه سوسی، محمد بن ‌عبدالسلام بنانی، عبدالحفیظ، محمدصالح شرقی و ابوعبداللّه مرینو اندلسی  اشاره کرد.
کسان بسیاری از او بهرۀ علمی و معنوی برده و روایت کرده‌اند که از آن میان می‌توان به موسی و یوسف (برادرزادگانش)، [[عبداللّه سوسی]]، [[محمد بن ‌عبدالسلام بنانی]]، عبدالحفیظ، [[محمدصالح شرقی]] و [[ابوعبداللّه مرینو اندلسی]] اشاره کرد.


==خصوصیات اخلاقی==
==خصوصیات اخلاقی==
او را به حق‌گویی و پیروی بی‌چون و چرا از سنت دینی و احیای آن ستوده‌اند. کراماتی نیز به او نسبت داده‌اند که برخی از آنها را ابومحمد حسین‌ بن ‌محمد شُرَحبیل درعی، شاگرد و همسفرش در حج، در کتابی با عنوان انارة‌ البصائر فی ترجمة ‌الشیخ ابن ‌ناصر آورده است. نیز ابوالعباس هشتوکی کتابی با عنوان انارة‌ البصائر فی ذکر مناقب القطب ابن ‌ناصر و اتباعه من‌ الهدایة الاکابر در همین‌باره نوشته است.  
او را به حق‌گویی و پیروی بی‌چون و چرا از سنت دینی و احیای آن ستوده‌اند. کراماتی نیز به او نسبت داده‌اند که برخی از آنها را ابومحمد حسین‌ بن ‌محمد شُرَحبیل درعی، شاگرد و همسفرش در حج، در کتابی با عنوان انارة‌ البصائر فی ترجمة ‌الشیخ ابن ‌ناصر آورده است. نیز ابوالعباس هشتوکی کتابی با عنوان [[انارة‌ البصائر فی ذکر مناقب القطب ابن ‌ناصر و اتباعه من‌ الهدایة الاکابر]] در همین‌باره نوشته است.  
==آثار==
==آثار==
# الرحلة‌ الحجازیة، سفرنامه نویسنده ابن ‌ناصر به حجاز است که در 1320ق در فاس منتشر شد.  
# الرحلة‌ الحجازیة، سفرنامه نویسنده ابن ‌ناصر به حجاز است که در 1320ق در فاس منتشر شد.