پرش به محتوا

الطليعة من شعراء الشيعة: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'محمد سماوى' به 'محمد سماوى'
جز (جایگزینی متن - 'سيوطى ' به 'سيوطى ')
جز (جایگزینی متن - 'محمد سماوى' به 'محمد سماوى')
خط ۴۵: خط ۴۵:




'''الطليعة من شعراء الشيعة'''، تأليف نويسنده عراقى شيخ محمد سماوى (1292-1370ق)، از مهم‌ترين آثار نويسنده در معرفى شعراى شيعه است. كامل سلمان جبورى، تحقيق كتاب را برعهده داشته و بر آن مقدمه مفصلى نوشته است.
'''الطليعة من شعراء الشيعة'''، تأليف نويسنده عراقى شيخ [[سماوی، محمد|محمد سماوى]] (1292-1370ق)، از مهم‌ترين آثار نويسنده در معرفى شعراى شيعه است. كامل سلمان جبورى، تحقيق كتاب را برعهده داشته و بر آن مقدمه مفصلى نوشته است.


== ساختار ==
== ساختار ==
خط ۵۵: خط ۵۵:




كتاب با شرح حال شيخ محمد سماوى و ذكر محل ولادت، رشد و شرح مسافرت‌ها و تأليفات فراوان وى آغاز شده است. استاد جعفر خليلى در موسوعة العتبات المقدسة درباره وى چنين مى‌نويسد: «تاريخ در عصرهاى متأخر، عالمى را نمى‌شناسد كه همانند شيخ محمد سماوى بر كتب قديمى و تواريخ و مكان آنها و ارزش و نفاست آنها - به‌ويژه در آنچه درباره شعر و شعرا و ديوان‌هاى آنهاست - احاطه داشته باشد. اين شخصيت در عصور متأخر همانند محمد بن اسحاق صاحب الفهرست در عصرش مى‌باشد» (ر.ك: مقدمه محقق، ص16-15).
كتاب با شرح حال شيخ [[سماوی، محمد|محمد سماوى]] و ذكر محل ولادت، رشد و شرح مسافرت‌ها و تأليفات فراوان وى آغاز شده است. استاد جعفر خليلى در موسوعة العتبات المقدسة درباره وى چنين مى‌نويسد: «تاريخ در عصرهاى متأخر، عالمى را نمى‌شناسد كه همانند شيخ [[سماوی، محمد|محمد سماوى]] بر كتب قديمى و تواريخ و مكان آنها و ارزش و نفاست آنها - به‌ويژه در آنچه درباره شعر و شعرا و ديوان‌هاى آنهاست - احاطه داشته باشد. اين شخصيت در عصور متأخر همانند محمد بن اسحاق صاحب الفهرست در عصرش مى‌باشد» (ر.ك: مقدمه محقق، ص16-15).


جبورى همچنين در مقدمه به اشعارى در مدح نبى اكرم(ص)، اميرالمؤمنين(ع)، امام حسين(ع) و ديگر ائمه(ع) اشاره كرده است (ر.ك: مقدمه محقق، ص30-16).
جبورى همچنين در مقدمه به اشعارى در مدح نبى اكرم(ص)، اميرالمؤمنين(ع)، امام حسين(ع) و ديگر ائمه(ع) اشاره كرده است (ر.ك: مقدمه محقق، ص30-16).
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش