پرش به محتوا

مهدی موعود: تفاوت میان نسخه‌ها

۴۰ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱ نوامبر ۲۰۱۶
جز
جایگزینی متن - 'علامه مجلسى' به 'علامه مجلسى'
جز (جایگزینی متن - 'شيخ صدوق' به 'شيخ صدوق')
جز (جایگزینی متن - 'علامه مجلسى' به 'علامه مجلسى')
خط ۹۳: خط ۹۳:
كتاب از دو بخش تشكيل شده است. بخش اول مقدمه است كه داراى 180 صفحه مى‌باشد، بخش دوم كه متن كتاب مى‌باشد و حدود 1200 صفحه دارد.
كتاب از دو بخش تشكيل شده است. بخش اول مقدمه است كه داراى 180 صفحه مى‌باشد، بخش دوم كه متن كتاب مى‌باشد و حدود 1200 صفحه دارد.


كتاب با مقدمه‌اى ازآقاى على دوانى به مناسبت بيست و چهارمين چاپ كتاب و سيصدمين سال علامه مجلسى در سال 1368ش آغاز گرديده است. پس از تصاويرى، نمونه خط علامه مجلسى از جلد 13 بحار، آورده شده است. بعد از آن قصيده‌اى از نظامى گنجوى و آن گاه فهرست‌هاى كتاب كه شامل: فهرست مقدمه، مطالب، پاورقى‌ها، آيات و روايات، اشخاص، رجال حديث، اماكن و قبائل و ذكر نام برخى كتب كه در ترجمه و نگارش نامى از آنها آمده است.
كتاب با مقدمه‌اى ازآقاى على دوانى به مناسبت بيست و چهارمين چاپ كتاب و سيصدمين سال [[علامه مجلسى]] در سال 1368ش آغاز گرديده است. پس از تصاويرى، نمونه خط [[علامه مجلسى]] از جلد 13 بحار، آورده شده است. بعد از آن قصيده‌اى از نظامى گنجوى و آن گاه فهرست‌هاى كتاب كه شامل: فهرست مقدمه، مطالب، پاورقى‌ها، آيات و روايات، اشخاص، رجال حديث، اماكن و قبائل و ذكر نام برخى كتب كه در ترجمه و نگارش نامى از آنها آمده است.


در مقدمه مطالبى در مورد سبب ترجمه و نشر كتاب، شرح حال علامه مجلسى به طور اجمال، پدر و فرزندان از جمله آمنه بيگم، و همچنين مردان بزرگ شيعه كه به علامه مجلسى مي‌پيوندند،آورده شده است.
در مقدمه مطالبى در مورد سبب ترجمه و نشر كتاب، شرح حال [[علامه مجلسى]] به طور اجمال، پدر و فرزندان از جمله آمنه بيگم، و همچنين مردان بزرگ شيعه كه به [[علامه مجلسى]] مي‌پيوندند،آورده شده است.


مترجم درباره تأليفات علامه، از جمله چگونگى تأليف بحار الانوار و همچنين نظريه مرحوم آيت الله حجت درباره تأليف بحار الانوار و نظر خود علامه مجلسى در تأليف بحار الانوار مطالب ارزشمندى را ذكر نموده‌اند.
مترجم درباره تأليفات علامه، از جمله چگونگى تأليف بحار الانوار و همچنين نظريه مرحوم آيت الله حجت درباره تأليف بحار الانوار و نظر خود [[علامه مجلسى]] در تأليف بحار الانوار مطالب ارزشمندى را ذكر نموده‌اند.


ايشان بحث مفصلى درباره‌ى مستدرك و منتخب و فهرس‌هاى بحار الانوار و ساير كتب مجلسى، ترجمه‌هاى بعضى از كتب علامه مجلسى، ترجمه حاضر و مشخصات كتاب مهدى موعود، استادان علامه مجلسى، شاگردان علامه مجلسى،گفتار علامه مجلسى در مقدمه بحار الانوار، وفات علامه مجلسى نموده‌اند.
ايشان بحث مفصلى درباره‌ى مستدرك و منتخب و فهرس‌هاى بحار الانوار و ساير كتب مجلسى، ترجمه‌هاى بعضى از كتب [[علامه مجلسى]]، ترجمه حاضر و مشخصات كتاب مهدى موعود، استادان [[علامه مجلسى]]، شاگردان [[علامه مجلسى]]،گفتار [[علامه مجلسى]] در مقدمه بحار الانوار، وفات [[علامه مجلسى]] نموده‌اند.


وى در اين مقدمه از منصب امامت كه منحصر در دوازده امام است و امام دوازدهم آخرين سفير الهى است و عمر طولانى آن حضرت و بعضى از معمرين عصر ما مطابى ذكر نموده است.
وى در اين مقدمه از منصب امامت كه منحصر در دوازده امام است و امام دوازدهم آخرين سفير الهى است و عمر طولانى آن حضرت و بعضى از معمرين عصر ما مطابى ذكر نموده است.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش