پرش به محتوا

اخباریگری (تاریخ و عقاید): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات کتاب | تصویر =NUR36208J1.jpg | عنوان = اخباریگری (تاریخ و عقاید) | عنوا...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۵: خط ۲۵:
| پیش از =  
| پیش از =  
}}
}}
لطفا از اینجا شروع به نوشتن کنید.
 
==پانویس ==
'''اخباریگری (تاریخ و عقاید)'''، اثر ابراهیم بهشتی (متولد 1331ش) در موضوع تاریخ و عقاید اخباریگری است.
 
این کتاب که در حوزه تاریخ تشیع به نگارش درآمده است، به یکی از گرایش‌های فکری آن، یعنی اخباریان پرداخته است. اثر یادشده علاوه بر بازکاوی تاریخ اخبارگرایی و شناساندن اخباریان سرشناس و آراء و افکار آنان، به پژوهش در مبانی اخباریگری، نقد مبانی آنان و مقایسه آنها با مبانی اصولیان پرداخته است<ref>ر.ک: مقدمه، ص‌18</ref>.
 
مطالب این اثر در سه بخش کلی تنظیم و عرضه شده است؛ در بخش اول، مباحث تاریخی گنجانده شده و در چند فصل ارائه شده است. مباحث این بخش، شامل: تعریف اخباریه، پیشینه و زمینه پیدایش اخباریگری، بزرگان اخباری، رفتارهای اجتماعی اخباریان، فواید پیدایش اخباریگری، سرانجام اخباریگری و مقایسه‌ی برخی از دیدگاه‌های محدثان کهن با اخباریان متأخر است.
 
بخش دوم، به مبانی اخباریگری اختصاص یافته است. نویسنده در این بخش، به عقاید مبنایی اخباریان پرداخته و به دیدگاه آنان در خصوص ظن، اجتهاد، عقل و نقل و ارزش‌گذاری آنها در تفکر اخباریگری اشاره کرده است.
در بخش سوم، رویکردها و دیدگاه‌های اخباریان در حوزه‍ای مختلف اعم از کلام، فقه، اصول فقه و رویکرد‌های روش‌شناختی در حدیث به بحث گذاشته شده است<ref>ر.ک: پیشگفتار، ص‌21-‌22</ref>.
 
==پانویس==
<references/>
<references/>
==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
مقدمه و پیشگفتار.
==وابسته‌ها==
==وابسته‌ها==
{{وابسته‌ها}}
{{وابسته‌ها}}
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:فاقد مقاله]]
[[رده:مقالات مهر 01 گرنه زاده]]
[[رده:مقالات بارگذاری شده 01 قربانی]]
[[رده:دارای صفحه و جدول 01 قربانی]]
[[رده:مقالات بازبینی شده1]]
[[رده:مقالات بازبینی نشده2]]
۳۰۳

ویرایش