۱۶۱٬۰۹۷
ویرایش
جز (جایگزینی متن - '==منبع مقاله==' به '==منابع مقاله==') |
Hbaghizadeh (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - 'زندگینامه' به 'زندگینامه') |
||
| (یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۳۴: | خط ۳۴: | ||
'''ست العجم بنت نفیس بغدادیه''' (قرن نهم)، بانوی عالمه عابده زاهده متصوفه فاضله و نویسنده شرح بر [[شرح مشاهد الأسرار القدسیة و مطالع الأنوار الإلهیة للشیخ الأکبر ابن عربي|مشاهد قدسیه ابن عربی]] است. | '''ست العجم بنت نفیس بغدادیه''' (قرن نهم)، بانوی عالمه عابده زاهده متصوفه فاضله و نویسنده شرح بر [[شرح مشاهد الأسرار القدسیة و مطالع الأنوار الإلهیة للشیخ الأکبر ابن عربي|مشاهد قدسیه ابن عربی]] است. | ||
== | ==زندگینامه و نام کامل== | ||
نام کاملش ست عجم بنت نفیس بن ابوالقاسم بن طرز بغدادیه. وی از بغداد به حلب نقل مکان کرد و در آنجا شرح مشاهد قدسیه را نگاشت. وی در ماه صفر سال 852 هجری از تألیف این کتاب، فراغت یافت.<ref>ر.ک: مزیدی، احمد فرید، ص529</ref> | نام کاملش ست عجم بنت نفیس بن ابوالقاسم بن طرز بغدادیه. وی از بغداد به حلب نقل مکان کرد و در آنجا شرح مشاهد قدسیه را نگاشت. وی در ماه صفر سال 852 هجری از تألیف این کتاب، فراغت یافت.<ref>ر.ک: مزیدی، احمد فرید، ص529</ref> | ||
==توصیف وی از خودش در شرح مشاهد قدسیه ابن عربی== | ==توصیف وی از خودش در شرح مشاهد قدسیه ابن عربی== | ||
ست عجم بنت نفیس در آخر شرح مشاهد قدسیه درباره خودش مینویسد: من زنی عامی و امی(بیسواد) و خالی از همه علوم بجز علم به خداوند متعال هستم. و علم به خداوند را با آموختن و خواندن از کتابها نیاموختهام و از هیچ عارفی هم نگرفتهاند بلکه این علم هدیه خداوند به من بوده تا از جهل به علم خارج شوم. خداوند خواست تا من پس از برهنگی از هرچه که اسم علم بر آن نهاده میشود و الفاظی که نیاز به شارح و تصنیف دارند، لباس علم بپوشم. البته من عربی الاصل هستم و معانی آنچه بر من ظاهر شده بهطور کامل در این کتاب اظهار کردهام و عبارات متقدمان از عارفان و اصطلاحات علمای امروزین، شاهد بر این امر است... .<ref>ر.ک: همان</ref> | ست عجم بنت نفیس در آخر شرح مشاهد قدسیه درباره خودش مینویسد: من زنی عامی و امی(بیسواد) و خالی از همه علوم بجز علم به خداوند متعال هستم. و علم به خداوند را با آموختن و خواندن از کتابها نیاموختهام و از هیچ عارفی هم نگرفتهاند بلکه این علم هدیه خداوند به من بوده تا از جهل به علم خارج شوم. خداوند خواست تا من پس از برهنگی از هرچه که اسم علم بر آن نهاده میشود و الفاظی که نیاز به شارح و تصنیف دارند، لباس علم بپوشم. البته من عربی الاصل هستم و معانی آنچه بر من ظاهر شده بهطور کامل در این کتاب اظهار کردهام و عبارات متقدمان از عارفان و اصطلاحات علمای امروزین، شاهد بر این امر است....<ref>ر.ک: همان</ref> | ||
==پانویس== | ==پانویس== | ||