پرش به محتوا

ابن خمیر، علی بن احمد: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۷: خط ۳۷:
</div>
</div>


'''ابوالحسن على بن احمد سبتى اموى''' معروف به ابن خمیر، اشعری، فقیه، شاعر، ادیب، لغوی، اصولی، عالم به علوم قرآن و حدیث و تفسیر، از عالمان قرن ششم هجرى در اندلس، اهل مناظره، از کتابهای او می‌توان به [[تنزيه الأنبياء عما نسب اليهم حثالة الأغبياء]] اشاره کرد.
'''ابوالحسن على بن احمد بن خمیر سبتى اموى''' (متوفای 614م)، معروف به ابن خمیر، اشعری، فقیه، شاعر، ادیب، لغوی، اصولی، عالم به علوم قرآن و حدیث و تفسیر، از عالمان قرن ششم هجرى در اندلس، اهل مناظره، از کتابهای او می‌توان به [[تنزيه الأنبياء عما نسب اليهم حثالة الأغبياء]] اشاره کرد.


== ولادت ==
== ولادت ==
در سبته،یکى از شهرهاى اندلس مى‌زيست. از این رو خاندان وى به سبتى معروف گشته‌اند.
سالها قبل از تولد او، یکی از اجدادش به اندلس مهاجرت نموده و در نزدیکی شهر سبته اندلس ساکن شد. جایی که ابن خمیر در آنجا به دنیا آمد و در آنجا بزرگ گردید و در همانجا درگذشت. از این رو خاندان وى به سبتى معروف گشته‌اند.


وى شخصيتى فقيه، شاعر، اديب، لغوى واصولى بود. نسبت به علوم قرآن و حديث، تفسير و دانشهاى تابعه آن، اخبار و سيره و تواريخ آگاهى وسيعى داشت و در مناقشات علمى شركت مى جست و با برهان و استدلال به اثبات مدعاى خویش و رد ادعاهاى خلاف واقع مى پرداخت.
تاریخ ولادتش را اواسط قرن ششم هجری یعنی سال 550ق/1155م یا کمی قبل یا بعد آن دانسته‌اند.
 
وى شخصيتى فقيه، شاعر، اديب، لغوى واصولى بود. نسبت به علوم قرآن و حديث، تفسير و دانشهاى تابعه آن، اخبار و سيره و تواريخ آگاهى وسيعى داشت و در مناقشات علمى شركت مى‌جست و با برهان و استدلال به اثبات مدعاى خویش و رد ادعاهاى خلاف واقع مى‌پرداخت.


== تحصیلات ==
== تحصیلات ==
خط ۴۸: خط ۵۰:


== وفات ==
== وفات ==
درباره تاريخ وفات وى اطلاع دقيقى در دست نيست، فقط گفته شده كه وى پس از سال ششصد هجرى قمرى وفات نموده است.
تاریخ وفاتش در سال 614ق برابر با 1217م بوده است.


==آثار==
==آثار==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش