پرش به محتوا

اشراقی سرابی، ولی‌الله: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۲: خط ۳۲:
</div>
</div>


'''میرزا ولی‌محمد اشراقی''' (1287-1351ش)، معروف به «حاج میرزا ولی‌الله اشراقی سرابی»، فقیه و مفسر.
'''میرزا ولی‌محمد اشراقی''' (1287-1350ش)، معروف به «حاج میرزا ولی‌الله اشراقی سرابی»، فقیه و مفسر.


==ولادت==
==ولادت==
ایشان در سال ۱۲۸۷ شمسی در روستای شیره جین سراب به دنیا آمد.
ایشان در سال ۱۲۸۷ ش برابر با 1326ق در روستای شیره جین سراب به دنیا آمد.


==تحصیلات==
==تحصیلات==
قرآن و تحصیلات ابتدائی را در مکتب‌خانه زادگاهش ، نزد حاج میرزا عبدالحمید فراگرفت. آنگاه به شهر سراب عزیمت نمود و مقدمات عربی و فارسی را از محضر اساتید محل آموخت.
قرآن و تحصیلات ابتدائی را در مکتب‌خانه زادگاهش ، نزد حاج میرزا عبدالحمید فراگرفت. آنگاه به شهر سراب عزیمت نمود و مقدمات عربی و فارسی را از محضر اساتید محل آموخت.


در۱۷ سالگی به شهر تبریز منتقل شد و در حوزه علمیه تبریز به ادامه تحصیل علوم دینی پرداخت. در سال ۱۳۴۷ قمری، با توجه به تضییقاتی در دوره رضاشاه پهلوی به روحانیت اعمال می‌شد، او به‌ناچار به سراب بازگشت و تحصیلات حوزوی را در این شهر نزد آیت‌الله حاج میرزا محمدتقی نوری سرابی ادامه داد.
در۱۷ سالگی به شهر تبریز منتقل شد و در حوزه علمیه تبریز به ادامه تحصیل علوم دینی پرداخت. در سال ۱۳۴۷ قمری، با توجه به تضییقاتی در دوره رضاشاه پهلوی به روحانیت اعمال می‌شد، او به‌ناچار به سراب بازگشت و تحصیلات حوزوی را در این شهر نزد [[آیت‌الله حاج میرزا محمدتقی نوری سرابی]] ادامه داد.


پس از عزل رضاشاه از سلطنت، مرحوم اشراقی سرابی دوباره به تبریز مهاجرت و تا پایان عمر در این شهر سکونت گزید. وی تحصیلات خود را در تبریز نزد فقهایی چون آیت‌الله حاج میرزا محمود دوزدوزانی، آیت‌الله سید مرتضی خسروشاهی، آیت‌الله حاج میرزا فتاح شهیدی، آیت‌الله حاج میرزا ابوالقاسم گرگری ادامه داده به درجه اجتهاد نائل گردید. وی از اغلب مراجع دینی معاصر حوزه‌های علمیّه قم و نجف اشرف اجازه روایتی و اجتهاد کسب نمود.
پس از عزل رضاشاه از سلطنت، مرحوم اشراقی سرابی دوباره به تبریز مهاجرت و تا پایان عمر در این شهر سکونت گزید. وی تحصیلات خود را در تبریز نزد فقهایی چون آیت‌الله حاج [[میرزا محمود دوزدوزانی]]، [[خسروشاهی، سید مرتضی|آیت‌الله سید مرتضی خسروشاهی]]، [[شهیدی تبریزی، میرفتاح|آیت‌الله حاج میرزا فتاح شهیدی]]، [[آیت‌الله حاج میرزا ابوالقاسم گرگری]] ادامه داده به درجه اجتهاد نائل گردید. وی از اغلب مراجع دینی معاصر حوزه‌های علمیّه قم و نجف اشرف اجازه روایتی و اجتهاد کسب نمود.


==اشتغالات بعد از تحصیل==
==اشتغالات بعد از تحصیل==
خط ۷۵: خط ۷۵:


==وفات==
==وفات==
مرحوم اشراقی سرابی در تاریخ سوم محرّم ۱۳۹۲ قمری. برابر با ۱۳۵۱ شمسی در تبریز به درود حیات گفت. آرامگاه وی در گورستان وادی رحمت تبریز قطعه هنرمندان قرار دارد.
مرحوم اشراقی سرابی در تاریخ ۳ محرم الحرام سال ۱۳۹۲ق مصادف با ۳۰ بهمن ماه ۱۳۵۰ش در تبریز به درود حیات گفت. آرامگاه وی در گورستان وادی رحمت تبریز قطعه هنرمندان قرار دارد.


==آثار==
==آثار==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش