پرش به محتوا

البحرين في صدر الإسلام: تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۴ نوامبر ۲۰۱۸
جز
جایگزینی متن - 'نويسنده' به 'نویسنده'
جز (جایگزینی متن - '== وضعيت==' به '==وضعيت==')
جز (جایگزینی متن - 'نويسنده' به 'نویسنده')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۴: خط ۴:
| عنوان‌های دیگر =الموقع الجغرافی، القبائل و الولاه، الفتح الاسلامی، اعتناق الاسلام، الخوارج و آثارها، رسائل الرسول "ص "
| عنوان‌های دیگر =الموقع الجغرافی، القبائل و الولاه، الفتح الاسلامی، اعتناق الاسلام، الخوارج و آثارها، رسائل الرسول "ص "
| پدیدآوران =  
| پدیدآوران =  
[[عانی، عبدالرحمن عبدالکریم]] (نويسنده)
[[عانی، عبدالرحمن عبدالکریم]] (نویسنده)
| زبان =عربی
| زبان =عربی
| کد کنگره =‏DS‎‏ ‎‏247‎‏ ‎‏/‎‏ب‎‏3‎‏ع‎‏2
| کد کنگره =‏DS‎‏ ‎‏247‎‏ ‎‏/‎‏ب‎‏3‎‏ع‎‏2
خط ۲۷: خط ۲۷:
}}
}}


'''البحرين في صدر الاسلام''' تأليف عبدالرحمن عبدالكريم العانى از نويسندگان معاصرعرب است. بررسى اوضاع بحرين در صدر اسلام و تأثير آن در حركت خوارج از خلال منابع مختلف تاريخى، جغرافيايى، فقهى، ادبى و... هدف نگارش كتاب بوده است. نويسنده همچنين از كتاب‌ها و مقالات جديد نيز غافل نبوده و استفاده كرده است.
'''البحرين في صدر الاسلام''' تأليف عبدالرحمن عبدالكريم العانى از نويسندگان معاصرعرب است. بررسى اوضاع بحرين در صدر اسلام و تأثير آن در حركت خوارج از خلال منابع مختلف تاريخى، جغرافيايى، فقهى، ادبى و... هدف نگارش كتاب بوده است. نویسنده همچنين از كتاب‌ها و مقالات جديد نيز غافل نبوده و استفاده كرده است.


== ساختار==
== ساختار==
خط ۳۹: خط ۳۹:


== گزارش محتوا==
== گزارش محتوا==
در ابتداى اثر مقدمه تحقيقى آمده است كه در آن تحليل مختصر و مفيدى از كليه منابع تاريخى ارائه شده است و لذا مطالعه آن برای كسانى كه اطلاعات كمى از تاريخ و جغرافياى جهان اسلام و منابعى تحقيقى اين حوزه دارند، بسيار مفيد است. محقق از كتب بلاد العرب غده اصفهانى، الأعلاق النفيسه ابن رسته، المسالك و الممالك ابن خرداذبه، مسالك الممالك [[اصطخری، ابراهیم بن محمد|اصطخرى]] و... به عنوان منابع جغرافيايى دست اول ياد مى‌كند. وى اين نكته را يادآور مى‌شود كه كتاب صورالارض [[ابن حوقل، محمد بن حوقل|ابن حوقل]] منسوخ است، چرا كه مطالب آن با اضافات كمى در كتاب [[اصطخری، ابراهیم بن محمد|اصطخرى]] آمده است. در بين منابع متأخر به كتاب معجم‌البلدان [[یاقوت حموی، یاقوت بن عبدالله|ياقوت حموى]] كه مطالب مهمى را از مصادرى نقل مى‌كند كه اكنون مفقود است به عنوان مصدرى مهم ياد مى‌كند. نويسنده در مطالعات خود گذشته از منابع حديثى، فقهى، ادبى و تراجم از تأليفات نويسندگان معاصر خود؛ مانند [[علی، صالح احمد|صالح احمد العلى]] و كايتانى نيز غافل نبوده است. تسلسل تاريخى حوادث را رعايت كرده و با با بيان مهم‌ترين اين حوادث به تبيين روابط بين آنها در سير تاريخى بحث پرداخته است.
در ابتداى اثر مقدمه تحقيقى آمده است كه در آن تحليل مختصر و مفيدى از كليه منابع تاريخى ارائه شده است و لذا مطالعه آن برای كسانى كه اطلاعات كمى از تاريخ و جغرافياى جهان اسلام و منابعى تحقيقى اين حوزه دارند، بسيار مفيد است. محقق از كتب بلاد العرب غده اصفهانى، الأعلاق النفيسه ابن رسته، المسالك و الممالك ابن خرداذبه، مسالك الممالك [[اصطخری، ابراهیم بن محمد|اصطخرى]] و... به عنوان منابع جغرافيايى دست اول ياد مى‌كند. وى اين نكته را يادآور مى‌شود كه كتاب صورالارض [[ابن حوقل، محمد بن حوقل|ابن حوقل]] منسوخ است، چرا كه مطالب آن با اضافات كمى در كتاب [[اصطخری، ابراهیم بن محمد|اصطخرى]] آمده است. در بين منابع متأخر به كتاب معجم‌البلدان [[یاقوت حموی، یاقوت بن عبدالله|ياقوت حموى]] كه مطالب مهمى را از مصادرى نقل مى‌كند كه اكنون مفقود است به عنوان مصدرى مهم ياد مى‌كند. نویسنده در مطالعات خود گذشته از منابع حديثى، فقهى، ادبى و تراجم از تأليفات نويسندگان معاصر خود؛ مانند [[علی، صالح احمد|صالح احمد العلى]] و كايتانى نيز غافل نبوده است. تسلسل تاريخى حوادث را رعايت كرده و با با بيان مهم‌ترين اين حوادث به تبيين روابط بين آنها در سير تاريخى بحث پرداخته است.


فصل اول:
فصل اول:
خط ۵۳: خط ۵۳:
فصل سوم:
فصل سوم:


اسامى شهرهاى بحرين در صدر اسلام در منابع پراكنده است. نويسنده استقساء كاملى از مصادر مختلف انجام داده است و با تجميع اين اطلاعات ناقص به گزارش‌هاى مفيدى دست يافته است. اين فصل در دو بخش ارائه شده است.در بخش نخست شهرهایى كه هم اكنون وجود دارند و در بخش بعد شهرهایى را كه در طول تاريخ مزمحل شده و از بين رفته‌اند، آورده است.
اسامى شهرهاى بحرين در صدر اسلام در منابع پراكنده است. نویسنده استقساء كاملى از مصادر مختلف انجام داده است و با تجميع اين اطلاعات ناقص به گزارش‌هاى مفيدى دست يافته است. اين فصل در دو بخش ارائه شده است.در بخش نخست شهرهایى كه هم اكنون وجود دارند و در بخش بعد شهرهایى را كه در طول تاريخ مزمحل شده و از بين رفته‌اند، آورده است.


فصل چهارم:
فصل چهارم:


نويسنده حيات اقتصادى بحرين را در آغاز ورود اسلام به اين سرزمين بر پنج عنصر مبتنى مى‌داند: زراعت، صنعت، تجارت و صيد و راه‌هاى مواصلاتى. هر كدام از اين زمينه‌ها داراى شاخه‌هاى مختلفى بوده است كه در مصادر ذكر شده است. به عنوان مثال در بخش صنعت به منسوجات، اسلحه، كشتى و خمر اشاره شده است. تجارت نيز در هر دو بخش داخلى و خارجى صورت مى‌گرفته است. در بخش خارجى با حجاز و بصره و حتى فارس و هند مبادلات تجارى از طريق راه‌هاى مواصلاتى خشكى و دريايى انجام مى‌شده است.
نویسنده حيات اقتصادى بحرين را در آغاز ورود اسلام به اين سرزمين بر پنج عنصر مبتنى مى‌داند: زراعت، صنعت، تجارت و صيد و راه‌هاى مواصلاتى. هر كدام از اين زمينه‌ها داراى شاخه‌هاى مختلفى بوده است كه در مصادر ذكر شده است. به عنوان مثال در بخش صنعت به منسوجات، اسلحه، كشتى و خمر اشاره شده است. تجارت نيز در هر دو بخش داخلى و خارجى صورت مى‌گرفته است. در بخش خارجى با حجاز و بصره و حتى فارس و هند مبادلات تجارى از طريق راه‌هاى مواصلاتى خشكى و دريايى انجام مى‌شده است.


فصل پنجم:
فصل پنجم:
۶۱٬۱۸۹

ویرایش