پرش به محتوا

الأوزان و المقادير: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'ابراهيم عاملى' به 'ابراهيم عاملى '
جز (جایگزینی متن - 'در باره' به 'درباره')
جز (جایگزینی متن - 'ابراهيم عاملى' به 'ابراهيم عاملى ')
خط ۳۹: خط ۳۹:




كتاب «الاوزان و المقادير»، حاوى مباحثى ارزش‌مند از شيخ ابراهيم عاملى بياضى است كه اوزان و مقادير مورد نياز يك فقيه را در ابواب گوناگون فقهى، از نگاه جميع فرهنگ‌ها، به زبان عربى مورد بررسى قرار داده است. گردآورنده، مباحث مزبور را در مدت پنج سال؛ يعنى از سال 1356ق تا سال 1361ق، تأليف نموده و در سال 1381ق، در هنگام چاپ كتاب، آن را بازبينى كرده و بعضى از مطالب را بدان افزوده است. اين كتاب را در نوع خود كارى نو و بى‌بديل بايد به حساب آورد كه مى‌تواند در مواقع لزوم مورد استفاده و بهره‌بردارى‌هاى يك فقيه با دقت و يا قاضى اسلامى قرار بگيرد.
كتاب «الاوزان و المقادير»، حاوى مباحثى ارزش‌مند از شيخ [[عاملی، ابراهیم|ابراهيم عاملى]]  بياضى است كه اوزان و مقادير مورد نياز يك فقيه را در ابواب گوناگون فقهى، از نگاه جميع فرهنگ‌ها، به زبان عربى مورد بررسى قرار داده است. گردآورنده، مباحث مزبور را در مدت پنج سال؛ يعنى از سال 1356ق تا سال 1361ق، تأليف نموده و در سال 1381ق، در هنگام چاپ كتاب، آن را بازبينى كرده و بعضى از مطالب را بدان افزوده است. اين كتاب را در نوع خود كارى نو و بى‌بديل بايد به حساب آورد كه مى‌تواند در مواقع لزوم مورد استفاده و بهره‌بردارى‌هاى يك فقيه با دقت و يا قاضى اسلامى قرار بگيرد.


== ساختار كتاب ==
== ساختار كتاب ==




شيخ ابراهيم عاملى، كتاب خويش را در چند بخش تنظيم نموده است. وى ابتدا مقدمه‌اى نوشته و در آن هدف خود را از تأليف چنين كتابى به همراه نياز بدان تبيين نموده است. وى سپس تنبيهات مهمى را كه براى مباحث آينده لازم است، آورده و در آنها به بعضى از اعداد و مقادير كه در كتب فقهى به نحو خاصى به كار مى‌روند، پرداخته و مقصود از آنها را روشن نموده است. بخش بعدى ذكر مقادير گوناگون طبق حروف هجائيه مى‌باشد كه در حدود هشتاد مقدار را از فرهنگ‌ها و رسومات گوناگون مورد بررسى قرار داده است.
شيخ [[عاملی، ابراهیم|ابراهيم عاملى]] ، كتاب خويش را در چند بخش تنظيم نموده است. وى ابتدا مقدمه‌اى نوشته و در آن هدف خود را از تأليف چنين كتابى به همراه نياز بدان تبيين نموده است. وى سپس تنبيهات مهمى را كه براى مباحث آينده لازم است، آورده و در آنها به بعضى از اعداد و مقادير كه در كتب فقهى به نحو خاصى به كار مى‌روند، پرداخته و مقصود از آنها را روشن نموده است. بخش بعدى ذكر مقادير گوناگون طبق حروف هجائيه مى‌باشد كه در حدود هشتاد مقدار را از فرهنگ‌ها و رسومات گوناگون مورد بررسى قرار داده است.


اوزان و مقاديرى كه در زمان مؤلف، در شرق و غرب عالم، مورد استفاده بوده است، در بخش ديگرى در دو قسمت بيان شده‌اند: 1- عيارات، قياسات و مكاييل بعضى از دولت‌ها. 2- نقود(طلا و نقره). ايشان در پايان مطالب كتاب، مصادر كتاب خود را نيز معرفى نموده است.
اوزان و مقاديرى كه در زمان مؤلف، در شرق و غرب عالم، مورد استفاده بوده است، در بخش ديگرى در دو قسمت بيان شده‌اند: 1- عيارات، قياسات و مكاييل بعضى از دولت‌ها. 2- نقود(طلا و نقره). ايشان در پايان مطالب كتاب، مصادر كتاب خود را نيز معرفى نموده است.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش