پرش به محتوا

الگو:صفحهٔ اصلی/مقالهٔ برگزیده دوم: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
<div class="boxTitle"><big>'''[[صحیفه کامله سجادیه با ترجمه فارسی (غرویان)]]'''</big></div>
<div class="boxTitle"><big>'''[[الغيبة]]'''</big></div>
[[پرونده:NUR01487J1.jpg|بندانگشتی|صحیفه کامله سجادیه با ترجمه فارسی (غرویان)|175px]]
[[پرونده:NUR01507J1.jpg|بندانگشتی|الغيبة|175px]]


'''صحيفه كامله سجاديه'''، ميراث گران‌بهاى برجاى‌مانده از چهارمين پيشواى معصوم شيعيان، امام على بن الحسين(ع) است. اين كتاب شريف، گنجينه‌اى بديع و ثروتى تمام‌ناشدنى بوده و حقيقت آن، تحفه‌اى است الهى كه بر قلب عزيزترين انسان‌ها جارى شده است.
'''الغيبة للنعمانى'''، از ابوعبدالله، [[نعمانی، محمد بن ابراهیم|محمد بن ابراهيم بن جعفر كاتب نعمانى]]  ، مشهور به ابن زينب، از راويان بزرگ شيعه در اوايل قرن چهارم هجرى است.


اين اثر، مجموعه‌اى است از دعاها كه از حيث سند و مضمون، بسيار معتبر بوده و بعد از قرآن، تنها اثرى است كه به‌صورت كتاب از اواخر قرن اول و اوايل قرن دوم هجرى در دسترس بوده و در نگاه اول، وجه عرفانى و اخلاقى آن بيش از ساير وجوه، جلب توجه مى‌كند. اين صحيفه از ادعيه‌اى تشكيل شده كه در واقع «قرآن صاعد» است و مى‌كوشد انسان را به‌نوعى با خداوند ارتباط دهد.
اين كتاب، به زبان عربى و حاوى رواياتى از ائمه معصومين(ع)، درباره غيبت امام زمان (عج) و خصوصيات آن حضرت و عصر ظهور و ويژگى‌هاى آن دوران مى‌باشد.
اين نوشتار، به دنبال معرفى نسخه‌اى است كه توسط [[ابراهیمی‌فر، عبدالجواد|عبدالجواد ابراهيمى شاهرودى]] و [[غرویان، محسن|محسن غرويان شاهرودى]]، به فارسى ترجمه شده است.


كتاب با مقدمه كوتاهى از مترجمين آغاز شده و متن عربى صحيفه و ترجمه فارسى آن، در كنار يكديگر قرار گرفته است.
مؤلف، درباره انگيزه نگارش اين كتاب، مى‌گويد: «من، در جامعه مى‌ديدم شيعيان و علاقه‌مندان به محمد و آل محمد(ص) به گروه‌هاى مختلفى تقسيم شده‌اند و نسبت به امام زمان و ولى امر و حجت پروردگار خود سرگردان گشته‌اند. پس از بررسى، دليل آن را غيبت آن حضرت يافتم، چنان‌كه رسول خدا و حضرت على و ائمه معصومين نيز به آن اشاره نموده‌اند، لذا به يارى خداوند بر آن شدم تا رواياتى كه مشايخ بزرگ روايى، از امير المؤمنين و ائمه معصومين، درباره غيبت امام عصر (عج) روايت كرده‌اند، جمع‌آورى نمايم.


اين كتاب كه معروف به «أخت القرآن»، «انجيل اهل‌بيت(ع)» و «زبور آل محمد» است، دربردارنده 54 دعا از ادعيه [[امام سجاد(ع)]] بوده و از كتاب‌هاى بسيار پرارزشى است كه همواره مورد توجه بزرگان علماى اسلام قرار گرفته است.
بسيارى از رواياتى را كه اكنون در اختيار من است، علماى اهل تسنن نيز روايت كرده‌اند، البته روايات آنان در اين باره، بسيار گسترده‌تر از رواياتى است كه اكنون در اختيار من مى‌باشد.»


<div class="mw-ui-button">[[صحیفه کامله سجادیه با ترجمه فارسی (غرویان)|'''ادامه''']]</div>
اين كتاب، در سال 342ق، در اوايل غيبت كبرى، در شهر حلب، به نگارش درآمده است.
 
اين كتاب، توسط ابوالحسين، محمد بن على شجاعى كاتب، از آغاز تا پايان بر مؤلف آن، محمد بن ابراهيم قرائت شده و مؤلف نيز اجازه روايت آن را به وى داده است.
 
ديگر روات نيز در نزد شجاعى قرائت مى‌كردند، سپس فرزند او، حسين بن محمد شجاعى، نسخه قرائت شده در نزد مؤلف و ديگر كتاب‌هاى پدرش را در اختيار [[نجاشی، احمد بن علی|نجاشى]] كه از مشايخ بزرگ شيعه است، قرار داده و از اين طريق، كتاب، به دست ما رسيده است.
 
<div class="mw-ui-button">[[الغيبة|'''ادامه''']]</div>
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش