پرش به محتوا

المنتظم في تاريخ الأمم و الملوك: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - ' .' به '. ')
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۲: خط ۴۲:
|}
|}
</div>
</div>
اين كتاب مهم‌ترين اثر [[ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی|ابن جوزى]] در تاريخ است. در اين كتاب مؤلف پس از خطبه كه با عبارت "الحمد لله الذى سبق الازمان و ابتدعها و الالوان و اخترعها. . . " شروع مى‌شود، به اقامه دليل بر وجود خداى تعالى و سپس ذكر نخستين مخلوقات مى‌پردازد و تاريخ عالم را از آغاز تا دوران پيامبر اسلام(ص) و از آن زمان تا 574 ق1178/ م (خلافت المستضىء: 575 -566 ق/ 1179-1171 م) را مى‌آورد. وى حوادث تاريخى قبل از هجرت را بر حسب ابواب و بعد از آن را به ترتيب سنوات ذكر مى‌كند. در تاريخ هر سال نخست اخبار مهم و حوادثى را كه از نظر وى جالب يا شگفت انگيز بوده است، مى‌آورد. سپس به وفيات بزرگان مى‌پردازد و در اين بخش نام آنان را كه گاه همراه شرح مختصرى از احوال و آثارشان است، به ترتيب الفبايى ذكر مى‌كند.حاجى خليفه پس از معرفى المنتظم و اشاره به فوايد جنبى آن در علم حديث از قول "مولا على بن حنايى"، مى‌افزايد: در اين كتاب مطالب بى‌اساس و اغلاط آشكار بسيار است كه من به برخى از آنها در حاشيه نسخه‌اى كه به خط مؤلف است، اشاره كرده‌ام. آنگاه مى‌افزايد كه اين كتاب را شيخ علاء الدين على بن محمد مشهور به مصنفك در 870 ق/ 1466 م در ادرنه در يك مجلد خلاصه كرده و آن را مختصر المنتظم و ملتقط الملتزم ناميده است.بروكلمان از اين كتاب با عنوان المنتظم فى ملتقط الملتزم سخن گفته است كه به نظر مى‌رسد تصحيفى از نام مختصر مصنفك باشد. وى مى‌نويسد قسمت اول اين كتاب مأخوذ از طبرى است كه مطالب بسيارى در وفيات بدان افزوده شده است و قسمتهاى اخير آن مقتبس از الكامل [[ابن اثیر، علی بن محمد|ابن اثير]] است، هر چند كه [[ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی|ابن جوزى]] خود در المنتظم [[ابن اثیر، علی بن محمد|ابن اثير]] را مورد انتقاد قرار داده است. در مقايسه‌اى اجمالى كه ميان مطالب المنتظم و [[تاريخ الطبري، تاريخ الأمم و الملوك|تاريخ طبرى]] و همچنين الكامل [[ابن اثیر، علی بن محمد|ابن اثير]] به عمل آمد، معلوم شد كه نظر بروكلمان در مورد قسمت اول صحيح است، اما اقتباس قسمتهاى اخير المنتظم از الكامل ثابت نشد.بنابراين و با توجه به سخن عبدالمنعم در مقدمه بر كتاب العسجد المسبوك غسانى كه مى‌نويسد: گروهى از مؤلفان پس از [[ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی|ابن جوزى]] از جمله [[ابن اثیر، علی بن محمد|ابن اثير]] از المنتظم سود جسته‌اند، مى‌توان احتمال داد كه بروكلمان تلخيص مصنفك را با المنتظم اشتباه كرده و آن را با [[تاريخ الطبري، تاريخ الأمم و الملوك|تاريخ طبرى]] و الكامل [[ابن اثیر، علی بن محمد|ابن اثير]] مقايسه نموده باشد.ابن قفطى در بحث از علم تاريخ و كتب تاريخى، المنتظم [[ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی|ابن جوزى]] را به مثابه يكى از تكمله‌هاى متوالى [[تاريخ الطبري، تاريخ الأمم و الملوك|تاريخ طبرى]] كه هر يك براى كامل كردن كتابهاى پيش از خود تأليف شده، به شمار آورده است و مى‌گويد: ذكر حوادث پس از المنتظم را ابن قادسى تا 616 ق ادامه داده و آن را تكميل كرده است (صص 111-110).


==اجمالى از مطالب كتاب==
[[ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی|ابن جوزى]] در المنتظم نظير آنچه در روزنامه‌هاى روزگار ما مى‌آيد، از حوادث گوناگون سخن مى‌گويد: رويدادهاى مهم سياسى، توطئه‌ها، اخبار مربوط به جنگها، اخبار فرهنگى (برگزارى مجالس وعظ و خطابه و مناظره، تأسيس مدارس و نام مدرسان و معيدان آنها...)، منازعات مذهبى و كلامى، تاريخ آغاز و پايان بناها، قتلها، سرقتها، نيرنگها، آتش‌سوزيها، رويدادهاى شگفت انگيز، اخبار مربوط به خليفه (شكار، سياحت، بيمارى...)، گزارش برخى نرخها در روزهاى گرانى و ارزانى، قحط و غلاها، شيوع بيماريها، سوانح طبيعى (طغيان رودها، بارانهاى شديد، تگرگهاى درشت...)، گزارش گرم ترين روز سال، اخبار مربوط به افطارى و مهمانيها به مناسبتهاى مختلف، گزارش اعدامها (دزدان، قاتلان، بدمذهبيها...) و...، تا آنجا كه اگر صحت اين گزارشها محقق گردد، مى‌توان اين كتاب، به ويژه جلد نهم و دهم آن را كه مقارن دوران زندگى مؤلف است، آيينه تمام نماى روزگار او دانست كه از لحاظ مطالعات علوم انسانى به ويژه علوم اجتماعى حائز اهميت فراوان است.


==تلخيص كتاب==
==معرفی اجمالی==
[[ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی|ابن جوزى]] خود كتاب المنتظم را كه در ده جلد بزرگ تأليف كرده بود، در يك مجلد كوچك مختصر ساخت و آن را "شذور العقود فى تاريخ العهود" ناميد. سخاوى اين كتاب را به خط [[ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی|ابن جوزى]] ديده است.سبط [[ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی|ابن جوزى]] مى‌نويسد تاريخ نيايم يعنى المنتظم در 574 ق به پايان رسيد. او تاريخ كوچكى به نام درة الاكليل دارد كه ذيلى بر المنتظم و حاوى حوادث سالهاى 590-575 ق (سال تبعيد او به واسط) است و در اين كتاب حوادث به طور كامل استقصا نشده است.
'''المنتظم في تاريخ الملوك و الأمم'''، اثر ابوالفرج عبدالرحمن بن علی بن محمد بن جوزی (متوفی 597)، با تحقیق محمد عبدالقادر عطا و مصطفی عبدالقادر عطا و تصحیح نعیم زرزور، کتاب تاریخ عمومی، از ابتدای خلقت تا سال 574ق، می‌باشد.
 
==ساختار==
کتاب با دو مقدمه از محقق و نویسنده آغاز و مطالب در نوزده جلد، تنظیم شده است.
 
نویسنده‌ حوادث‌ تاریخى‌ قبل‌ از هجرت‌ را بر حسب‌ ابواب‌ و بعد از آن‌ را به‌ ترتیب‌ سنوات‌ ذکر مى‌کند. در تاریخ‌ هر سال‌ نخست‌ اخبار مهم‌ و حوادثى‌ را که‌ از نظر وی‌ جالب‌ یا شگفت‌انگیز بوده‌ است‌، مى‌آورد. سپس‌ به‌ وفیات‌ بزرگان‌ مى‌پردازد و در این‌ بخش‌ نام‌ آنان‌ را که‌ گاه‌ همراه‌ با شرح‌ مختصری‌ از احوال‌ و آثارشان‌ است‌، به‌ ترتیب‌ الفبایى‌ ذکر مى‌کند <ref>ر.ک: عالم‌زاده، هادی، ج3، ص275</ref>.
 
==گزارش محتوا==
در مقدمه محقق، ضمن تعریف تاریخ و بیان اهمیت آن، توضیحاتی پیرامون ابن جوزی و کتاب وی و نیز اقدامات تحقیقی صورت‌گرفته بر روی آن، ارائه گردیده است <ref>مقدمه محقق، ج1، ص5-69</ref>.
 
در مقدمه نویسنده، به ذکر ترتیب مطالب کتاب پرداخته شده است <ref>مقدمه مؤلف، همان، ص115-127</ref>.
 
این‌ کتاب‌ مهم‌ترین‌ اثر ابن‌ جوزی‌ در تاریخ‌ است‌. مؤلف‌ پس‌ از خطبه‌ که‌ با عبارت‌ «الحمد لله‌ الذي‌ سبق‌ الأزمان‌ و ابتدعها و الألوان‌ واخترعها...»، شروع‌ مى‌شود، به‌ اقامه دلیل‌ بر وجود خدای‌ تعالى‌ و سپس‌ ذکر نخستین‌ مخلوقات‌ مى‌پردازد و تاریخ‌ عالم‌ را از آغاز تا دوران‌ حضرت‌ رسول(ص)‌ و از آن‌ زمان‌ تا 574ق‌/1178‌م (خلافت‌ المستضى‌، 566-575ق‌/1171-1179م‌) مى‌آورد <ref>ر.ک: عالم‌زاده، هادی، ج3، ص274-275</ref>.
 
بروکلمان معتقد است قسمت‌ اول‌ این‌ کتاب‌ مأخوذ از طبری‌ است‌ که‌ مطالب‌ بسیاری‌ در وفیات‌ بدان‌ افزوده‌ شده‌ است‌ و قسمت‌های‌ اخیر آن‌ مقتبس‌ از الكامل‌ ابن‌ اثیر است‌؛ هرچند که‌ ابن‌ جوزی‌ خود در المنتظم،‌ ابن‌ اثیر را مورد انتقاد قرار داده‌ است‌. در مقایسه‌ای‌ اجمالى‌ که‌ میان‌ مطالب‌ المنتظم‌ و تاریخ‌ طبری‌ و همچنین‌ الكامل‌ ابن‌ اثیر به‌ عمل‌ آمد، معلوم‌ شد که‌ نظر بروکلمان‌ در مورد قسمت‌ اول‌ صحیح‌ است‌، اما اقتباس‌ قسمت‌های‌ اخیر المنتظم‌ از الكامل‌ ثابت‌ نشد. بنابراین‌ و با توجه‌ به‌ سخن‌ عبدالمنعم‌ در مقدمه‌ بر کتاب‌ العسجد المسبوك غسانى‌ که‌ مى‌نویسد: گروهى‌ از مؤلفان‌ پس‌ از ابن‌ جوزی‌ از جمله‌ ابن‌ اثیر از المنتظم‌ سود جسته‌اند، مى‌توان‌ احتمال‌ داد که‌ بروکلمان‌ تلخیص‌ مصنفک را با المنتظم‌ اشتباه‌ کرده‌ و آن‌ را با تاریخ‌ طبری‌ و الكامل‌ ابن‌ اثیر مقایسه‌ نموده‌ باشد <ref>همان، ص275</ref>.
ابن‌ قفطى‌ در بحث‌ از علم‌ تاریخ‌ و کتب‌ تاریخى‌، المنتظم‌ ابن‌ جوزی‌ را به‌‌مثابه‌ یکى‌ از تکمله‌های‌ متوالى‌ تاریخ‌ طبری‌ (که‌ هریک برای‌ کامل‌ کردن‌ کتاب‌های‌ پیش‌ از خود تألیف‌ شده‌) بشمار آورده‌ است‌ و مى‌گوید: ذکر حوادث‌ پس‌ از المنتظم‌ را ابن‌ قادسى‌ تا 616ق‌ ادامه‌ داده‌ و آن‌ را تکمیل‌ کرده‌ است‌ <ref>ر.ک: همان</ref>.
 
ابن‌ جوزی‌ در المنتظم‌ نظیر آنچه‌ در روزنامه‌های‌ روزگار ما مى‌آید، از حوادث‌ گوناگون‌ سخن‌ مى‌گوید؛ رویدادهای‌ مهم‌ سیاسى‌، توطئه‌ها، اخبار مربوط به‌ جنگ‌ها، اخبار فرهنگى‌ (برگزاری‌ مجالس‌ وعظ و خطابه‌ و مناظره‌، تأسیس‌ مدارس‌ و نام‌ مدرسان‌ و معیدان‌ آنها...)، منازعات‌ مذهبى‌ و کلامى‌، تاریخ‌ آغاز و پایان‌ بناها، قتل‌ها، سرقت‌ها، نیرنگ‌ها، آتش‌سوزی‌ها، رویدادهای‌ شگفت‌انگیز، اخبار مربوط به‌ خلیفه‌ (شکار، سیاحت‌، بیماری و‌...)، گزارش‌ برخى‌ نرخ‌ها در روزهای‌ گرانى‌ و ارزانى‌، قحط و غلاها، شیوع‌ بیماری‌ها، سوانح‌ طبیعى‌ (طغیان‌ رودها، باران‌های‌ شدید، تگرگ‌های‌ درشت‌ و...)، گزارش‌ گرم‌ترین‌ روز سال‌، اخبار مربوط به‌ افطاری‌ و مهمانی‌ها به‌مناسبت‌های‌ مختلف‌، گزارش‌ اعدام‌ها (دزدان‌، قاتلان‌، بدمذهب‌ها و...) و...، تا آنجا که‌ اگر صحت‌ این‌ گزارش‌ها محقق‌ گردد، مى‌توان‌ این‌ کتاب‌، به‌ویژه‌ جلد نهم‌ و دهم‌ آن‌ را که‌ مقارن‌ دوران‌ زندگى‌ مؤلف‌ است‌، آیینه تمام‌نمای‌ روزگار او دانست‌ که‌ از لحاظ مطالعات‌ علوم‌ انسانى‌ به‌ویژه‌ علوم‌ اجتماعى‌ حائز اهمیت‌ فراوان‌ است‌ <ref>ر.ک: همان</ref>.
 
==وضعیت کتاب==
6 جلد از این‌ کتاب‌ (5-10) مشتمل‌ بر حوادث‌ و وفیات‌ سال‌های‌ 257-574ق‌/871-1178م،‌ با برخى‌ حواشى‌ و تصحیحات‌ در 1357-1359ق،‌ در حیدرآباد دکن‌ به‌ طبع‌ رسیده‌ و در 1360-1362ق،‌ فهرست‌ اعلام‌ مجلدات‌ پنجم‌ تا نهم‌ آن‌ توسط سید ظهیرالدین‌ حسن‌ تهیه‌ گردیده‌ و به‌ پایان‌ هر مجلد افزوده‌ و منتشر شده‌ است‌ <ref>ر.ک: همان</ref>.
 
ابن‌ جوزی‌ خود کتاب‌ المنتظم‌ را که‌ در 10 جلد بزرگ‌ تألیف‌ کرده‌ بود، در یک مجلد کوچک مختصر ساخت‌ و آن‌ را «شذور العقود في‌ تاريخ‌ العهود» نامید. سخاوی‌ این‌ کتاب‌ را به‌ خط ابن‌ جوزی‌ دیده‌ است‌. <ref>همان</ref>.
 
سبط ابن‌ جوزی‌ مى‌نویسد: تاریخ‌ نیایم؛‌ یعنى‌ المنتظم‌ در 574ق‌، به‌ پایان‌ رسید. او تاریخ‌ کوچکى‌ به‌ نام‌ «درة الإكليل»‌ دارد که‌ ذیلى‌ بر المنتظم‌ و حاوی‌ حوادث‌ سال‌های‌ 575-590ق‌ (سال‌ تبعید او به‌ واسط) است‌ و در این‌ کتاب‌ حوادث‌ به‌طور کامل‌ استقصا نشده‌ است‌. کسانى‌ دیگر نیز بر المنتظم‌ ذیل‌هایى‌ نوشته‌اند: محمد بن‌ احمد بن‌ محمد قادسى‌ (د 694ق‌) ذیل‌ خود را که‌ در چند مجلد است‌، «الفاخر في‌ ذكر حوادث‌ أيام‌ الإمام‌ الناصر» نامیده‌ است‌. امام‌ العز ابوبکر محفوظ بن‌ معتوق‌ بن‌ البزوری‌ نیز ذیلى‌ بر المنتظم‌ دارد <ref>همان</ref>.
 
حاجى‌ خلیفه‌ پس‌ از معرفى‌ المنتظم‌ و... مى‌افزاید که‌ این‌ کتاب‌ را شیخ‌ علاءالدین‌ على‌ بن‌ محمد، مشهور به‌ مصنفک در 870ق‌/ 1466م‌، در ادرنه‌ در یک مجلد خلاصه‌ کرده‌ و آن‌ را «مختصر المنتظم‌ و ملتقط الملتزم»‌ نامیده‌ است <ref>ر.ک: همان</ref>.
 
فهرست مطالب هر جلد در انتهای همان جلد آمده و جلد نوزدهم به فهارس فنی مجموعه اختصاص یافته است که عبارتند از فهرست‌های: اعلام؛ قبایل و جماعات؛ اماکن و بقاع؛ ایام عرب و حوادث تاریخی؛ احادیث نبوی و آثار؛ قوافی و انصاف ابیات.
 
در پاورقی‌ها علاوه بر ذکر منابع <ref>ر.ک: پاورقی، ج1، ص206</ref> و اشاره به اختلاف نسخ <ref>ر.ک: همان، ص213</ref> به توضیح و تشریح برخی از کلمات و عبارات متن پرداخته شده است <ref>همان، ص209</ref>.
 
==پانویس ==
<references />
 
==منابع مقاله==
# مقدمه و متن کتاب.
# عالم‌زاده، هادی، «دائرةالمعارف بزرگ اسلامی»، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی و همکاران (چاپ دوم)، تهران، 1377.
 
== پیوندها ==
== پیوندها ==
[http://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Text/14100 مطالعه کتاب المنتظم في تاريخ الأمم و الملوک در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور]
[http://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Text/14100 مطالعه کتاب المنتظم في تاريخ الأمم و الملوک در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور]
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش