پرش به محتوا

غلو (درآمدی بر افکار و عقاید غالیان در دین): تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'امام جعفر صادق(ع)' به 'امام جعفر صادق (ع)'
جز (جایگزینی متن - 'نعمت الله صالحى نجف آبادى' به 'نعمت الله صالحى نجف آبادى ')
جز (جایگزینی متن - 'امام جعفر صادق(ع)' به 'امام جعفر صادق (ع)')
خط ۶۳: خط ۶۳:
مؤلف در مورد علت غلو پيرامون سه خليفه چنين مى‌گويد: اين غلوّى كه درباره سه خليفه كرده و ثبت نام آنان را همراه با القابشان بر عرش خدا از قول رسول خدا(ص) نقل كرده‌اند براى اين بوده است كه كسى در مشروعيّت خلافت آنان ترديد نداشته باشد <ref>همان، ص 43</ref>.
مؤلف در مورد علت غلو پيرامون سه خليفه چنين مى‌گويد: اين غلوّى كه درباره سه خليفه كرده و ثبت نام آنان را همراه با القابشان بر عرش خدا از قول رسول خدا(ص) نقل كرده‌اند براى اين بوده است كه كسى در مشروعيّت خلافت آنان ترديد نداشته باشد <ref>همان، ص 43</ref>.


وى اضافه مى‌كند: «اينكه از قتل عثمان و اينكه مظلوم كشته شده سخن گفته‌اند ولى از قتل خليفه دوم چيزى نگفته‌اند براى اينست كه درباره قتل عثمان و اينكه مظلوم كشته شد يا نه هميشه بحث بوده و حادثه جمل و صفّين در همين رابطه به وجود آمده است، مخترعان حديث نامبرده خواسته‌اند از قول رسول اكرم ثبت مظلوميّت عثمان را بر عرش خدا اثبات كنند تا روشن شود كه خدا به مظلوميّت خليفه شهادت داده و آن را به قلم تكوين بر عرش نوشته است، پس نبايد كسى در آن ترديد كند». سپس در نكته ديگرى مى‌افزايد: «اينكه اين حديث را از قول امام جعفر صادق(ع) نقل كرده‌اند براى اينست كه جماعت شيعه نيز وقتى آن را از رئيس مذهب خود مى‌شنوند باور كند و ديگر نه درباره مشروعيّت خلافت خلفا بحث و ترديد كنند و نه درباره مظلوميت عثمان شك نمايند» <ref>همان</ref>.
وى اضافه مى‌كند: «اينكه از قتل عثمان و اينكه مظلوم كشته شده سخن گفته‌اند ولى از قتل خليفه دوم چيزى نگفته‌اند براى اينست كه درباره قتل عثمان و اينكه مظلوم كشته شد يا نه هميشه بحث بوده و حادثه جمل و صفّين در همين رابطه به وجود آمده است، مخترعان حديث نامبرده خواسته‌اند از قول رسول اكرم ثبت مظلوميّت عثمان را بر عرش خدا اثبات كنند تا روشن شود كه خدا به مظلوميّت خليفه شهادت داده و آن را به قلم تكوين بر عرش نوشته است، پس نبايد كسى در آن ترديد كند». سپس در نكته ديگرى مى‌افزايد: «اينكه اين حديث را از قول [[امام جعفر صادق (ع)]] نقل كرده‌اند براى اينست كه جماعت شيعه نيز وقتى آن را از رئيس مذهب خود مى‌شنوند باور كند و ديگر نه درباره مشروعيّت خلافت خلفا بحث و ترديد كنند و نه درباره مظلوميت عثمان شك نمايند» <ref>همان</ref>.


مؤلف در انتهاى فصل اول، ده حديث را ذكر مى‌كند كه در مذمت غلو و غاليان ذكر شده است <ref>همان، ص 68تا 74</ref>.
مؤلف در انتهاى فصل اول، ده حديث را ذكر مى‌كند كه در مذمت غلو و غاليان ذكر شده است <ref>همان، ص 68تا 74</ref>.


نويسنده در فصل دوم سه عامل را باعث پيدايش غلو درباره ائمه(ع) دانسته است: 1. دشمنان ائمه(ع) براى منزوى كردن آنان و لكّه‌دار نمودن پيروانشان اخبارى را كه مشتمل بر غلوّ درباره ائمه(ع) بود جعل كردند؛ 2. گروه عشرت‌طلبى كه مى‌خواستند هرگونه كامجويى و هرزگى را با توجيه دينى انجام دهند يك پيغمبر جعلى مثل ابوالخطّاب مى‌ساختند كه مى‌گفت: من پيغمبر خدا هستم و امام جعفر صادق(ع) خداست و مرا مبعوث كرده تا همه گناهان را مباح كنم و بار واجبات را از دوش مردم بردارم؛ 3. بعضى از دوستان دلباخته ائمه(ع) اخبارى مشتمل بر غلوّ در فضيلت ائمه(ع) جعل كردند تا بدينوسيله افكار غلوّآميز خود را رواج دهند. اين سه عامل مجموعاً مثلّثى تشكيل مى‌دهند كه مؤلف آن را مثلّث شوم مى‌نامد زيرا آثار زيان‌آور و ضدّ اسلام آن براى جهان اسلام شكننده و تلخ بوده است <ref>همان، ص 77-78</ref>.
نويسنده در فصل دوم سه عامل را باعث پيدايش غلو درباره ائمه(ع) دانسته است: 1. دشمنان ائمه(ع) براى منزوى كردن آنان و لكّه‌دار نمودن پيروانشان اخبارى را كه مشتمل بر غلوّ درباره ائمه(ع) بود جعل كردند؛ 2. گروه عشرت‌طلبى كه مى‌خواستند هرگونه كامجويى و هرزگى را با توجيه دينى انجام دهند يك پيغمبر جعلى مثل ابوالخطّاب مى‌ساختند كه مى‌گفت: من پيغمبر خدا هستم و [[امام جعفر صادق (ع)]] خداست و مرا مبعوث كرده تا همه گناهان را مباح كنم و بار واجبات را از دوش مردم بردارم؛ 3. بعضى از دوستان دلباخته ائمه(ع) اخبارى مشتمل بر غلوّ در فضيلت ائمه(ع) جعل كردند تا بدينوسيله افكار غلوّآميز خود را رواج دهند. اين سه عامل مجموعاً مثلّثى تشكيل مى‌دهند كه مؤلف آن را مثلّث شوم مى‌نامد زيرا آثار زيان‌آور و ضدّ اسلام آن براى جهان اسلام شكننده و تلخ بوده است <ref>همان، ص 77-78</ref>.


== وضعيت كتاب ==
== وضعيت كتاب ==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش