پرش به محتوا

پنجاه درس اخلاقی: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
({{کاربردهای دیگر| درس اخلاق (ابهام زدایی)}})
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۵: خط ۲۵:
}}
}}
{{کاربردهای دیگر| درس اخلاق (ابهام زدایی)}}
{{کاربردهای دیگر| درس اخلاق (ابهام زدایی)}}
'''پنجاه درس اخلاق، کلمات طریفه'''، اثر [[قمی، عباس|شیخ عباس قمی]]، کتابی است که شامل پنجاه مدخل اخلاقی برگفته از آیات، روایات و متون اخلاق اسلامی است.
'''پنجاه درس اخلاق، کلمات طریفه'''، اثر [[قمی، عباس|شیخ عباس قمی]]، کتابی است که شامل پنجاه مدخل اخلاقی برگرفته از آیات، روایات و متون اخلاق اسلامی است.


نویسنده در توضیح مداخل، باه اختصار بسنده کرده و خود را ملزم به استناد به آیت و یار وایتی در هر مدخل ندانسته با این حال با توجه به شخصیت علمی و محدث بودن او، تمام نکات کتاب برگرفته از و یا مستند به کتاب یا سنت است. نویسنده در آغاز هر مدخل با پندی ایجابی و یا سلبی و لحنی خطابی خواننده را به وانهادن یا بجا آوردن کاری و یا پذیرش حالتی می‌خواند.
نویسنده در توضیح مداخل، به اختصار بسنده کرده و خود را ملزم به استناد به آیة و یا روایتی در هر مدخل ندانسته با این حال با توجه به شخصیت علمی و محدث بودن او، تمام نکات کتاب برگرفته از کتاب یا سنت و یا مستند به آن است. نویسنده در آغاز هر مدخل با پندی ایجابی و یا سلبی و لحنی خطابی خواننده را به وانهادن یا بجا آوردن کاری و یا پذیرش حالتی می‌خواند.


برخی از مداخل چنین است: در خوف خشیت، در رجا و امیدواری، غیر و حمیت، نکوهش شتاب‌زدگی در امور، نکوهش غضب، ستایش حلم، مدح عفو، مدح رفق، نکوهش بدخلقی...<ref>رفیعی، بهروز، ص82-83</ref>
برخی از مداخل چنین است: در خوف و خشیت، در رجا و امیدواری، غیرت و حمیت، نکوهش شتاب‌زدگی در امور، نکوهش غضب، ستایش حلم، مدح عفو، مدح رفق، نکوهش بدخلقی...<ref>رفیعی، بهروز، ص82-83</ref>


==پانویس==
==پانویس==
۱٬۱۲۴

ویرایش