پرش به محتوا

تفسیر غریب‌ الحدیث‌ مرتبا‌ً علی‌ الحروف‌: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۴: خط ۲۴:
| پیش از =  
| پیش از =  
}}
}}
'''تفسير غريب الحديث مرتبا علی الحروف'''، نوشته شهاب‌الدین‌ ابوالفضل، مشهور به «ابن حجر عسقلانى»، «حافظ العصر»، «شیخ‌‌الاسلام» و «امیرالمؤمنین در حدیث» (852-773ق)، یکى از علماى بزرگ مصر در علم حدیث و فقه شافعى است. این اثر، بخشی از مقدمه ابن حجر بر شرح خود بر صحیح بخاری است.
'''تفسير غريب الحديث مرتبا علی الحروف'''، نوشته [[ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی|شهاب‌الدین‌ ابوالفضل]]، مشهور به «[[ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی|ابن حجر عسقلانى]]»، «حافظ العصر»، «شیخ‌‌الاسلام» و «امیرالمؤمنین در حدیث» (852-773ق)، یکى از علماى بزرگ مصر در علم حدیث و فقه شافعى است. این اثر، بخشی از مقدمه ابن حجر بر شرح خود بر [[صحيح البخاري|صحیح بخاری]] است.


ابن حجر کتاب حدیثی بخاری را در سیزده جلد شرح نموده است. او مقدمه‌ای را برای این مجموعه از شرحش، در دو جلد - که در ده فصل صورت‌بندی شده - فراهم آورده است. او فصل پنجم این اثر را به معنا و تفسیر واژه‌های لغت عرب که در احادیث بخاری آمده‌اند، ویژه نموده است. محقق کتاب، این فصل پنجم را برای دسترسی آسان خوانندگان، از کتاب جدا نموده و آن را عرضه کرده است.
[[ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی|ابن حجر]] کتاب حدیثی بخاری را در سیزده جلد شرح نموده است. او مقدمه‌ای را برای این مجموعه از شرحش، در دو جلد - که در ده فصل صورت‌بندی شده - فراهم آورده است. او فصل پنجم این اثر را به معنا و تفسیر واژه‌های لغت عرب که در احادیث بخاری آمده‌اند، ویژه نموده است. محقق کتاب، این فصل پنجم را برای دسترسی آسان خوانندگان، از کتاب جدا نموده و آن را عرضه کرده است.


ابن حجر در این فصل، واژه‌ها را با عبارت‌های جامع معنا و تفسیر نموده است. درعین‌حال، این عبارت‌ها کوتاه است و او در این کار، درازگویی را پیشه خود نساخته و از آن نیز کم نگذاشته است؛ به‌گونه‌ای که دستیابی به ریشه واژه‌ها آسان شده و دریچه دشوار معنای واژه‌‎ها به روی خواننده گشوده گشته و راه سخت فهم آن‌ها هموار شده و سینه مخاطب از معنای درست واژه‌ها فراخ می‌گردد<ref>ر.ک: مقدمه محقق، ص2</ref>‏.
[[ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی|ابن حجر]] در این فصل، واژه‌ها را با عبارت‌های جامع معنا و تفسیر نموده است. درعین‌حال، این عبارت‌ها کوتاه است و او در این کار، درازگویی را پیشه خود نساخته و از آن نیز کم نگذاشته است؛ به‌گونه‌ای که دستیابی به ریشه واژه‌ها آسان شده و دریچه دشوار معنای واژه‌‎ها به روی خواننده گشوده گشته و راه سخت فهم آن‌ها هموار شده و سینه مخاطب از معنای درست واژه‌ها فراخ می‌گردد<ref>ر.ک: مقدمه محقق، ص2</ref>‏.


ابن حجر واژه‌ها را بر اساس حروف الفبا مرتب نموده است. او برای معنای واژه‌ها کمتر نامی از عالمان لغت می‌آورد و با لفظ «قيل» به وجوه معناها اشاره می‌کند<ref>ر.ک: متن کتاب، ص63</ref>‏.
[[ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی|ابن حجر]] واژه‌ها را بر اساس حروف الفبا مرتب نموده است. او برای معنای واژه‌ها کمتر نامی از عالمان لغت می‌آورد و با لفظ «قيل» به وجوه معناها اشاره می‌کند<ref>ر.ک: متن کتاب، ص63</ref>‏.


==پانویس ==
==پانویس ==