شرح نهایة الحکمة للعلامة الطباطبائي قدس‌سره: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (Hbaghizadeh صفحهٔ شرح نهایة الحکمة للعلامة الطباطبائي قدس سره را بدون برجای‌گذاشتن تغییرمسیر به شرح نهایة الحکمة للعلامة الطباطبائي قدس‌سره منتقل کرد)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۸: خط ۲۸:
}}
}}


'''شرح نهاية الحكمة للعلامة الطباطبائي (قدس‌سره)'''، کتابی است از مجموعه دروس شرح و تبیین مقاصد «نهاية الحكمة» اثر سید محمدحسین طباطبایی (1281-1360ش)، معروف به علامه طباطبایی، فقیه، عارف، فیلسوف، مفسر بزرگ و مشهور دوران معاصر که توسط استاد سید کمال حیدری ارائه شده و به قلم علی حمود عبادی تقریر و با همت برخی از شاگردان شارح، به جهت شرح و توضیح مقاصد و عبارات مشکل و پیچیده این کتاب، به رشته تحریر درآمده است.
'''شرح نهایة الحکمة للعلامة الطباطبائي قدس‌سره'''، کتابی است از مجموعه دروس شرح و تبیین مقاصد «[[نهاية الحكمة (ط. جامعه مدرسین)|نهاية الحكمة]]» اثر [[طباطبایی، سید محمدحسین|سید محمدحسین طباطبایی]] (1281-1360ش)، معروف به [[طباطبایی، سید محمدحسین|علامه طباطبایی]]، فقیه، عارف، فیلسوف، مفسر بزرگ و مشهور دوران معاصر که توسط استاد [[حیدری، سید کمال|سید کمال حیدری]] ارائه شده و به قلم [[عبادی، علی حمود|علی حمود عبادی]] تقریر و با همت برخی از شاگردان شارح، به جهت شرح و توضیح مقاصد و عبارات مشکل و پیچیده این کتاب، به رشته تحریر درآمده است.


«نهاية الحكمة»، اثر گران‏سنگى است که علامه طباطبایی در آن، مبانى حکمت متعالیه را با قلمى استوار تبیین کرده است. وى در این کتاب، ابتکارات و نظریات خاص خود در زمین حکمت صدرایى را نیز به شیوایی بیان نموده است. ایجاز متن و دشوارى محتواى فلسفى این کتاب ارزشمند، ترجمه و شرح آن را براى استفاده بهینه طلاب و دانشجویان معرفت، امری ضرورى کرده است، ولذا در اثر حاضر، به شرح این کتاب، پرداخته شده است<ref>ر.ک: بی‌نام</ref>.
«[[نهاية الحكمة (ط. جامعه مدرسین)|نهاية الحكمة]]»، اثر گران‏سنگى است که [[طباطبایی، سید محمدحسین|علامه طباطبایی]] در آن، مبانى حکمت متعالیه را با قلمى استوار تبیین کرده است. وى در این کتاب، ابتکارات و نظریات خاص خود در زمین حکمت صدرایى را نیز به شیوایی بیان نموده است. ایجاز متن و دشوارى محتواى فلسفى این کتاب ارزشمند، ترجمه و شرح آن را براى استفاده بهینه طلاب و دانشجویان معرفت، امری ضرورى کرده است، ولذا در اثر حاضر، به شرح این کتاب، پرداخته شده است<ref>ر.ک: بی‌نام</ref>.


شایان ذکر است که این مجموعه ۱۲ جلدی شرح «نهاية الحكمة» توسط چند نفر از مقررین و شاگردان آیت‌الله سید کمال حیدری تدوین شده است<ref>ر.ک: همان</ref>.
شایان ذکر است که این مجموعه ۱۲ جلدی شرح «[[نهاية الحكمة (ط. جامعه مدرسین)|نهاية الحكمة]]» توسط چند نفر از مقررین و شاگردان [[حیدری، سید کمال|آیت‌الله سید کمال حیدری]] تدوین شده است<ref>ر.ک: همان</ref>.


برخی از ویژگی‌های این تقریر را می‌توان در امور زیر، خلاصه نمود:
برخی از ویژگی‌های این تقریر را می‌توان در امور زیر، خلاصه نمود:
# حفظ توالی و تسلسل مباحث، همان طور که در متن «نهاية الحكمة» بوده، به‌جز برخی تحقیقات که سازمان‌دهی و تنظیم آنها، به تقدیم و تأخیر مباحث نیاز داشته است.
# حفظ توالی و تسلسل مباحث، همان طور که در متن «[[نهاية الحكمة (ط. جامعه مدرسین)|نهاية الحكمة]]» بوده، به‌جز برخی تحقیقات که سازمان‌دهی و تنظیم آنها، به تقدیم و تأخیر مباحث نیاز داشته است.
# ایجاد عناوینی که به‌ سهولت مطالعه و آگاهی از محتوا و مضمون بحث، کمک خواهد کرد.
# ایجاد عناوینی که به‌ سهولت مطالعه و آگاهی از محتوا و مضمون بحث، کمک خواهد کرد.
# تدوین مباحث و گسترش آنها با بررسی تعدادی از منابع دیگر.
# تدوین مباحث و گسترش آنها با بررسی تعدادی از منابع دیگر.