پرش به محتوا

درسهایی از نهج‌البلاغه: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۵: خط ۲۵:
| پیش از =  
| پیش از =  
}}
}}
'''درسهایی از نهج‌البلاغه''' عنوان اثری است 15 جلدی از [[منتظری، حسینعلی|حسینعلی منتظری]] با موضوع روایات اسلامی. همانطور که از عنوان این اثر پیداست، کتاب درباره شرح و توضیح نهج‌البلاغه است.
'''درس‌هایی از نهج‌ البلاغه'''، عنوان اثری است 15 جلدی از [[منتظری، حسینعلی|حسینعلی منتظری]] در شرح و توضیح نهج ‌البلاغه.


در مقدمه جلد اول کتاب درباره آن می‌خوانیم: هنگامى كه من خطبه 216 را تدريس مى‌كردم گفتم: من به عنوان يك عالم شيعه شرمنده‌ام كه اوّلين بار است اين خطبه را مى‌خوانم در حالى كه يك عالم سنّى‌مذهب([[ابن ابی‌الحدید، عبدالحمید بن هبةالله|ابن ابی‌الحدید]]) مى‌گويد: من از پنجاه سال پيش تا حال بيش از هزار بار اين خطبه را خوانده‌ام.
در مقدمه جلد اول کتاب درباره آن می‌خوانیم: هنگامى که من خطبه 216 را تدریس مى‌کردم، گفتم: من به‌عنوان یک عالم شیعه شرمنده‌ام که اوّلین بار است این خطبه را مى‌خوانم؛ درحالى‌که یک عالم سنّى‌مذهب ([[ابن ابی‌الحدید، عبدالحمید بن هبةالله|ابن ابی‌الحدید]]) مى‌گوید: من از پنجاه سال پیش تا حال بیش از هزار بار این خطبه را خوانده‌ام.


هنوز حقايق و رموز نهج‌البلاغه در بخش‌هاى معارف اصيل الهى و فلسفۀ خلقت و اخلاق فردى و اجتماعى و روش حكومت و روابط‍‌ بين حكّام و مردم... همچنان ناشناخته و يا در مقام عمل مهجور مانده است. تفكر و عمل فردى و اجتماعى شيفتگان آن حضرت با اصول و ارزشهاى مندرج در اين كتاب شريف هنوز فاصلۀ زيادى دارد؛ تنها نامۀ مهم آن حضرت به مالك اشتر در روش كشوردارى و ادارۀ جامعه اگر مبنا و چارچوبى براى حكومت دينى ما قرار گرفته بود به‌يقين جامعۀ امروز ما وضع ديگر و بهترى داشت و ما شاهد اين همه ضايعات و دست‌آوردهاى منفى نبوديم.
هنوز حقایق و رموز نهج‌ البلاغه در بخش‌هاى معارف اصیل الهى و فلسفه خلقت و اخلاق فردى و اجتماعى و روش حکومت و روابط‍‌ بین حکام و مردم... همچنان ناشناخته و یا در مقام عمل مهجور مانده است. تفکر و عمل فردى و اجتماعى شیفتگان آن حضرت با اصول و ارزش‌هاى مندرج در این کتاب شریف هنوز فاصله زیادى دارد؛ تنها نامه مهم آن حضرت به مالک اشتر در روش کشوردارى و اداره جامعه اگر مبنا و چارچوبى براى حکومت دینى ما قرار گرفته بود، به‌یقین جامعه امروز ما وضع دیگر و بهترى داشت و ما شاهد این همه ضایعات و دستاوردهاى منفى نبودیم.


رفع نقيصۀ فوق بر عهدۀ حوزه‌هاى علميه و علما و دانشمندان اسلامى است. بجاست نهج‌البلاغه در برنامه‌هاى درسهاى حوزوى گنجانده شود و بزرگان حوزه متصدّى تدريس و ترويج آن گردند... .<ref>ر.ک: مقدمه کتاب، ج1، ص66-67</ref>
رفع نقیصه فوق برعهده حوزه‌هاى علمیه و علما و دانشمندان اسلامى است. بجاست نهج‌ البلاغه در برنامه‌هاى درس‌هاى حوزوى گنجانده شود و بزرگان حوزه متصدّى تدریس و ترویج آن گردند...<ref>ر.ک: پیشگفتار، ج1، ص66-67</ref>.


پس از پيروزى انقلاب همزمان با شركت اينجانب در مجلس خبرگان قانون اساسى با پيشنهاد برخى مسئولين وقتِ‌ صدا و سيما موفق شدم قسمت‌هاى مختلفى از خطبه‌ها و نامه‌هاى نهج‌البلاغه را به شكل ساده و در سطح عمومى طى جلسه‌هاى هفتگى تدريس نمايم كه همزمان براى عموم پخش مى‌شد. پس از انتشار درسها از صدا و سيما، حزب جمهورى اسلامى و مركز جهانى علوم اسلامى هر كدام جداگانه به چاپ قسمت‌هايى از آن مباحث اقدام نمودند. و بالاخره تدريس اينجانب ادامه پيدا كرد تا اين كه با پيشنهاد و اقدام برخى دوستان نوارهاى درسها پياده شد و پس از بازبينى در معرض چاپ قرار گرفت. و چون تدريس به منظور استفادۀ عمومى بود، از بسط‍‌ مطالب و بيان مسائل مشكل و دقيق خوددارى مى‌شد.<ref>ر.ک: همان، ج1، ص68</ref>
پس از پیروزى انقلاب هم‌زمان با شرکت این‌جانب در مجلس خبرگان قانون اساسى با پیشنهاد برخى مسئولین وقتِ‌ صدا و سیما موفق شدم قسمت‌هاى مختلفى از خطبه‌ها و نامه‌هاى نهج ‌البلاغه را به شکل ساده و در سطح عمومى طى جلسه‌هاى هفتگى تدریس نمایم که هم‌زمان براى عموم پخش مى‌شد. پس از انتشار درس‌ها از صدا و سیما، حزب جمهورى اسلامى و مرکز جهانى علوم اسلامى هرکدام جداگانه به چاپ قسمت‌هایى از آن مباحث اقدام نمودند و بالاخره تدریس این‌جانب ادامه پیدا کرد تا اینکه با پیشنهاد و اقدام برخى دوستان، نوارهاى درس‌ها پیاده شد و پس از بازبینى در معرض چاپ قرار گرفت و چون تدریس به‌منظور استفاده عمومى بود، از بسط‍‌ مطالب و بیان مسائل مشکل و دقیق خوددارى مى‌شد<ref>ر.ک: همان، ص68</ref>.


چاپهای مختلفی در طی سالهای مختلف از این اثر صورت گرفته که تعداد مجلدات در هر چاپ متفاوت است؛ چاپ حاضر مربوط به انتشارات سرایی در سال 1395 است.<ref>ر.ک: شناسنامه کتاب، ج1، ص4</ref>
چاپ‌های مختلفی در طی سال‌های مختلف از این اثر صورت گرفته که تعداد مجلدات در هر چاپ متفاوت است؛ چاپ حاضر مربوط به انتشارات سرایی در سال 1395 است<ref>ر.ک: شناسنامه کتاب، همان، ص4</ref>.


==پانویس==
==پانویس==
<references />
<references/>


==منبع مقاله==
==منابع مقاله==
پیشگفتار کتاب در جلد اول.
پیشگفتار و شناسنامه کتاب.


==وابسته‌ها==
==وابسته‌ها==
خط ۵۸: خط ۵۸:
[[رده:مقالات آبان 01 یقموری]]
[[رده:مقالات آبان 01 یقموری]]
[[رده:مقالات برگشتی یقموری]]
[[رده:مقالات برگشتی یقموری]]
[[رده:مقالات بازبینی نشده1]]
[[رده:مقالات بازبینی شده دی 01]]
[[رده:مقالات بازبینی شده2 آبان 1401]]
[[رده:مقالات بازبینی شده2 آبان 1401]]
۱٬۴۸۲

ویرایش