پرش به محتوا

فرهنگ (ابهام‌زدایی): تفاوت میان نسخه‌ها

۵٬۷۱۴ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۴ نوامبر ۲۰۲۲
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''فرهنگ''' ممکن است عنوان برای کتاب‌های ذیل باشد:
'''فرهنگ''' ممکن است عنوان برای نرم‌افزار و کتاب‌های ذیل باشد:
 
* [[نرم‌افزار فرهنگ اصطلاحات علوم]] دربردارنده متن ۹۷ عنوان کتاب در زمینه فرهنگ ‌نامه اصطلاحات علوم، طیّ ۱۵۷ جلد، در موضوع‌هایی همچون: علوم قرآن، علوم حدیث، بلاغت، فقه، اصول فقه، فلسفه، عرفان، منطق، کلام ...
 
 
* [[نرم‌افزار فرهنگ موضوعی تفسیر التبيان و الميزان]] دربردارنده 2 عنوان از مهم‌ترین تفاسیر شیعی، به نام‌های: «التبیان فی تفسیر القرآن» و «المیزان فی تفسیر القرآن» با امکان اتصال متن تفسیر به ترجمه
 
 
* [[نرم‌افزار فرهنگ موضوعی کتاب ریاض المسائل]] دربردارنده متن 15 عنوان کتاب فقهی شیعه در 52 جلد، از جمله «المختصر النافع فی فقه الإمامیه» و شروح آن، با قابلیت ارتباط بین متن و شرح.
 


*[[فرهنگ آثار|فرهنگ آثار: معرفى آثار مكتوب ملل جهان از آغاز تا امروز]] دائرةالمعارفى است در شش جلد بزرگ كه از فرانسه به فارسى ترجمه شده و در آن به معرفى آثار مكتوب در زمينه ادبيات و گزارش خلاصه‌اى از محتواى آنها پرداخته شده است.
*[[فرهنگ آثار|فرهنگ آثار: معرفى آثار مكتوب ملل جهان از آغاز تا امروز]] دائرةالمعارفى است در شش جلد بزرگ كه از فرانسه به فارسى ترجمه شده و در آن به معرفى آثار مكتوب در زمينه ادبيات و گزارش خلاصه‌اى از محتواى آنها پرداخته شده است.
خط ۱۵۹: خط ۱۶۸:




* [[فرهنگ‌نامه قرآنی: فرهنگ برابرهای فارسی قرآن بر اساس 142 نسخه خطی کهن محفوظ در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی]] تهيه و تنظيم‌شده توسط گروه فرهنگ و ادب بنياد پژوهش‌هاى اسلامى، زير نظر [[یاحقی، محمدجعفر|محمدجعفر ياحقى]]، شامل واژگان قرآنى و معادل‌هاى فارسى آن است كه بر اساس قرآن‌هاى ترجمه‌شده از قرن چهارم به بعد موجود در آستان قدس رضوى، انتخاب شده‌اند.
* [[فرهنگ واژه‌های معادل نهج‌البلاغه]] تأليف پژوهش‌گر معاصر [[دشتی، محمد|محمد دشتى]] (1330ش) است كه در آن واژه‌هاى معادل فارسى الفاظ نهج‌البلاغه گردآورى و در يك مجلد منتشر شده است. اين كتاب از مجموعه آشنايى با نهج‌البلاغه مؤسسّه فرهنگى تحقيقاتى اميرالمؤمنين(ع) است.
 
 
* [[فرهنگ فرق اسلامی]] در تاريخ فرقه‌هاى اسلامى اثر دكتر [[مشکور، محمدجواد|محمد جواد مشكور]] به زبان فارسى. مختصرى از تاريخ پيدايش و تحولات مذاهب اسلامى و فرق و انشعابات آنها، بدون توجه به حقانيت عقايد ايشان نگارش يافته است.
 
 
* [[فرهنگ کنز اللغات]] عنوان کتابی است از [[ابن معروف، محمد بن عبدالخالق|محمد بن عبدالخالق بن معروف]] (د 833ق/ 1478م)، با موضوع زبانشناسی و فرهنگ لغت. این فرهنگنامه به زبان عربی به فارسی نوشته شده است و به تصحیح [[علوی نصر، رضا|سید رضا علوی]] رسیده است.
 
 
* [[فرهنگ داروها و واژه‌های دشوار]] تأليف [[امیری، منوچهر|منوچهر اميرى]]، تحقيقى است درباره كتاب «الأبنية عن حقائق الأدوية» اثر موفق‌الدين ابومنصور على هروى.
 
 
* [[معناشناسی واژگان قرآن (فرهنگ اصطلاحات قرآنی)]] ترجمه فارسى سيد حسين سيدى از كتاب «المصطلحات القرآنية» صالح عُضيمة است كه توسط محمدحسين ساكت ويراستارى شده است. كتاب حاضر، حاوى نكاتى در باب معانى واژگان قرآنى و جايگاه آنها در كليّت نظام معرفتى قرآن است.
 
 
* [[فرهنگ و تمدن زمینه‌ساز؛ راهبردها و راهکارها]] مجموعه مقالات یازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت می‌باشد که در سه جلد، ارائه شده است.
 
 
* [[فرهنگ مهرورزی]] اثر شيخ [[انصاریان، حسین|حسين انصاريان]]، پيرامون محبت و مهرورزى در آيات و روايات و فرهنگ اسلامى است.
 
 
* [[موعودنامه فرهنگ الفبایی مهدویت]] اثر مجتبى تونه‌اى، مجموعه‌اى است كه به موضوع حضرت مهدى(عج)، غيبت، انتظار، ظهور، رجعت و ديگر مسائل جانبى مهدویت پرداخته است.
 
 
* [[فرهنگ اصطلاحات صرف و نحو عربی]] نوشته [[علامی، ابوالفضل|ابوالفضل علامی]] و [[سفیدرو، صفر|صفر سفیدرو]] (معاصر) است. این کتاب ترجمه اثری از [[دحداح، انطوان|انطوان دحداح]] (معاصر) تحت عنوان «معجم لغة النحو العربي» است. اثر یادشده در موضوع ادبیات (صرف و نحو) است.
 
 
* [[فرهنگ نوادر و لغات و ترکیبات آثار عطار نیشابوری]] اثر [[اشرف‌زاده، رضا|رضا اشرف‌زاده]]، پژوهشی است در شرح لغات و امثال و حکم و تعبیرات و مآخذ قصص و حکایات [[عطار، محمد بن ابراهیم|عطار نیشابوری]].
 
 
* [[فرهنگ نهج‌البلاغه]] ترجمه فارسى بخش معجم لغات نهج‌البلاغه است که [[صالح، صبحی|صبحى صالح]] در انتهاى نهج‌البلاغه خود آورده است.
 
 
* [[فرهنگ موضوعی جهاد و دفاع در آینه آیات و روایات]] آيات و روايات مربوط به جنگ و دفاع به صورت موضوعى توسط پژوهشگران پژوهشکده تحقيقات اسلامى قم، تدوين شده است.
 
 
* [[فرهنگ‌نامه حج؛ فرهنگ جامع الفبایی تاریخ و جغرافیای مکه و مدینه]] اثر مجتبى تونه‌اى، از جمله فرهنگ‌هاى فارسى در موضوع حج است.
 
 
* [[فرهنگ سخنان امام زمان(عج)]] اثر فارسى [[دشتی، محمد|محمد دشتى]]، گردآورى رواياتى از امام زمان(ع) در موضوعات گوناگونى از قبيل فضيلت امامان معصوم و ضرورت اطاعت از ايشان است.
 
 
* [[فرهنگ جامع تاریخ ایران]] دو جلد، نوشته عباس قديانى، فرهنگ‌نامه گونه‌اى است حاوى توضيحات كوتاه و كارآمد درباره مجموعه‌اى از اسامى شخصيت‌ها، اصطلاحات، اماكن، اقوام، احزاب، وقايع، منابع و متون و كتاب‌ها، فرقه‌ها و مذاهب، و واژه‌هاى متعددى كه در متون تاريخى به كار رفته و به نوعى در حيطه تاريخ ايران مى‌گنجد.