پرش به محتوا

روش‌شناسی علم کلام: تفاوت میان نسخه‌ها

۲٬۱۸۹ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۰ نوامبر ۲۰۲۲
بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات کتاب | تصویر =NUR36435J1.jpg | عنوان = روش‌شناسی علم کلام | عنوان‌های...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۴: خط ۲۴:
| پیش از =  
| پیش از =  
}}
}}
لطفا از اینجا شروع به نوشتن کنید.
 
==پانویس ==
'''روش‌شناسی علم کلام: اصول استنباط و دفاع در عقاید'''، نوشته رضا برنج‌کار (1342ش)، به سبک آموزشی و منبعی برای همه درس‌های کلام در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های فلسفه و کلام اسلامی، فلسفه غرب و کلام در ایران است. هدف اصلی کتاب روشن‌کردن روش علم کلام در دو مرحله استنباط و دفاع است.
<references/>
 
نویسنده پس از گفتار مقدماتی، مباحث را در دو بخش روش‌شناسی استنباط و روش‌شناسی دفاع سامان داده است. او خواسته است که جای خالی بحث روش‌شناسی علم کلام را در میان مباحث محتوایی و موضوعات اعتقادی و اختلافی کلامی - که علما در طول تاریخ به آن‌ها می‌پرداخته‌اند - ‌پر کند تا سرآغازی برای تأسیس دانش تازه‌ای باشد<ref>ر.ک: مقدمه، ص‌13</ref>.
 
برنج‌کار بحث خود را با تعریف دانش کلام و ویژگی‌های آن آغاز می‌کند. سپس به وظیفه یک متکلم در تبیین دانش دین پرداخته و معرفت اعتقادی و درجات آن و وجه تمایز باورهای کلامی با داده‌های فقهی و فلسفی را توضیح می‌دهد<ref>ر.ک: متن کتاب، ص‌36-17</ref>.
 
نویسنده، روش‌شناسی استنباط را در چهارچوب دو روش‌شناسی نقلی و عقلی توضیح داده است. سپس، روش‌شناسی دفاع را با شرح و بیان روش‌های تبیین، تنظیم، اثبات، پاسخ به شبهه‌های اعتقادی و رد عقیده‌های معارض دینی به پایان برده است<ref>ر.ک: مقدمه، ص‌14</ref>.
 
==پانویس==
<references/>
 
==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
مقدمه و متن کتاب.
==وابسته‌ها==
==وابسته‌ها==
{{وابسته‌ها}}
{{وابسته‌ها}}
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:کتاب‌شناسی]]
[[رده:فاقد مقاله]]
[[رده:مقالات مهر 01 هاشمی]]
[[رده:مقالات بارگذاری شده 01 قربانی]]
[[رده:دارای صفحه و جدول 01 قربانی]]
[[رده:مقالات بازبینی شده1]]
[[رده:مقالات بازبینی نشده2]]
۳۰۳

ویرایش