پرش به محتوا

رسائل جامع خواجه عبدالله انصاری: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۲: خط ۳۲:
}}
}}
   
   
'''رسائل جامع خواجه عبدالله انصاری'''، نوشته‌ها و آثار [[انصاری، عبدالله بن محمد|ابواسماعيل، عبدالله بن ابى‌منصور انصارى]] (۳۹8 ق-۴۸۱ق) معروف به پير هرات، مفسر، محدث، فقیه، از عالمان نام‌آور شريعت و پيران  سلوک عرفانی و از نسل ابوایوب انصاری است. این کتاب با تصحیح و تعلیق [[شریعتی، محمد امین|محمد امین شریعتی]] چاپ شده است. این رساله‌ها دربردارندۀ نثر و نظم خواجه است. این مجموعه رساله‌های دل و جان، واردات، کنزالسالکین، قلندرنامه، هفت‌ حصار، محبت‌نامه، مقولات و الهی‌نامه را دربردارد. گفتنی است که وی از نخستين كساني است كه به فارسی نثر مسجع ساخت و در ضمن نثر شعر به كار برد و اين سبك در قرن هفتم هجري به وسيله‌ شيخ [[سعدی، مصلح بن عبدالله|سعدي شيرازي]] شاعر بزرگ زبان فارسی به كمال رسيد و كتاب [[گلستان|گلستان سعدي]] بهترين شاهد آن است.<ref>ر.ک: شیما فاضلی، ص 163</ref>
'''رسائل جامع خواجه عبدالله انصاری'''، نوشته‌ها و آثار [[انصاری، عبدالله بن محمد|ابواسماعیل، عبدالله بن ابى‌منصور انصارى]] (۳۹8-۴۸۱ق) معروف به پیر هرات، مفسر، محدث، فقیه، از عالمان نام‌آور شریعت و پیران سلوک عرفانی و از نسل ابوایوب انصاری، است. این کتاب با تصحیح و تعلیق [[شریعتی، محمدامین|محمدامین شریعتی]] چاپ شده است.  
این مجموعه، رساله‌های دل و جان، واردات، کنز السالکین، قلندرنامه، هفت‌ حصار، محبت‌نامه، مقولات و الهی‌نامه را در بر دارد. گفتنی است که وی از نخستین کسانی است که به فارسی نثر مسجع ساخت و در ضمن نثر، شعر به‌کار برد و این سبک در قرن هفتم هجری به‌وسیله‌ شیخ [[سعدی، مصلح بن عبدالله|سعدی شیرازی]] شاعر بزرگ زبان فارسی به کمال رسید و کتاب [[گلستان|گلستان سعدی]] بهترین شاهد آن است<ref>ر.ک: شیما فاضلی، ص163</ref>.


محقق در آغاز، زندگی‌نامۀ خواجه را آورده<ref>ر.ک: مصنف، ص 9</ref>و سپس رساله‌ها را –که دربردارندۀ موضوعات زیر می‌باشد- در کتاب گنجانده است:
محقق، در آغاز، زندگی‌نامه خواجه را آورده و سپس رساله‌های زیر گنجانده است:
 
# رساله دل و جان: در گفتگوی مجازی میان دل و جان است<ref>ر.ک: متن کتاب، ص36</ref>.
#در رساله دل و جان گفتگوی مجازی میان دل و جان است؛ <ref>ر.ک: مصنف، ص 36</ref>
# رساله واردات: آمیزه‌ای از نصیحت‌های خواجه به رهروان و نجواهای او با خداوند است<ref>ر.ک: همان، ص45</ref>.
#رساله واردات آمیزه‌ای از نصیحت‌های خواجه به رهروان و نجواهای او با خداوند است؛<ref>ر.ک: مصنف، ص 45</ref>
# رساله کنز السالکین: در موضوع‌های عشق و عقل، شب و روز، قضا و قدر، عنایت رحمان با انسان، حق درویشان حقیقی و مجازی و در غرور جوانی تالیف شده است<ref>ر.ک: همان، ص58</ref>.
#رساله کنزالسالکین در موضوع‌های عشق و عقل، شب و روز، قضا و قدر، عنایت رحمان با انسان، حق درویشان حقیقی و مجازی و در غرور جوانی تالیف شده است؛<ref>ر.ک: مصنف، ص 58</ref>
# رساله قلندرنامه: رویارویی خواجه با قلندر و اندرزهای او و سپس، همراهی خواجه با وی و کسب فیض از او است<ref>ر.ک: همان، ص121</ref>.
#رساله قلندرنامه رویارویی خواجه با قلندر و اندرزهای او و سپس، همراهی خواجه با وی و کسب فیض از او است؛<ref>ر.ک: مصنف، ص 121</ref>
# رساله هفت حصار: دربردارنده راز و نیازهای خواجه با خداوند است<ref>ر.ک: همان، ص131</ref>.
#رساله هفت حصار دربردارندۀ راز و نیازهای خواجه با خداوند است؛<ref>ر.ک: مصنف، ص 131</ref>
# رساله محبت‌نامه: در آغاز از نحوه هویدا شدن دوستی پروردگار نسبت به بندگان برگزیده‌اش سخن می‌گوید و سپس، موضوعات محبت، شوق، طلب، بکاء، ذکر، عتاب، مسامره، مرید و مراد، جنون، قرب، انس و انبساط را دنبال می‌کند<ref>ر.ک: همان، ص140</ref>.
#رساله محبت‌نامه در آغاز از نحوۀ هویداشدن دوستی پروردگار نسبت به بندگان برگزیده‌اش سخن می‌گوید و سپس، موضوعات محبت، شوق، طلب، بکاء، ذکر، عتاب، مسامره، مرید و مراد، جنون، قرب، انس و انبساط را دنبال می‌کند؛<ref>ر.ک: مصنف، ص 140</ref>
# رساله مقولات: با مناجات با پروردگار آغاز شده و از عشق سخن می‌گوید. سپس، رهروان را به دانش، پرهیزگاری، یاد باری تعالی و وجد سفارش می‌کند<ref>ر.ک: همان، ص176</ref>.
#رساله مقولات با مناجات با پروردگار آغاز شده و از عشق سخن می گوید. سپس، رهروان را به دانش، پرهیزگاری، یاد باری تعالی و وجد سفارش می‌کند؛<ref>ر.ک: مصنف، ص 176</ref>
# رساله الهی‌نامه: در مناجات با خداوند است.
#رساله الهی‌نامه نیز مناجات خواجه با خداوند است.


==پانویس ==
==پانویس ==
<references />
<references />
==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
# متن کتاب
# متن کتاب.
# پیشگفتار و پاورقی‌های محقق
# گلی‌زاده، پروین؛ فاضلی، شیما، «نقش تقابل‌های دوگانه در سجع نثر تعلیمی؛ با تأکید بر رسایل خواجه عبدالله انصاری و گلستان سعدی»، عرفانیات در ادب فارسی (ادب و عرفان)، پیاپی 36 (پاییز 1397):
#[[:noormags:97520| گلی‌زاده، پروین – فاضلی، شیما؛ «نقش تقابل های دوگانه در سجع نثر تعلیمی؛ با تاکید بر رسایل خواجه عبدالله انصاری و گلستان سعدی»، عرفانیات در ادب فارسی (ادب و عرفان)، پیاپی 36 (پاییز 1397)]].
https://www.noormags.ir/view/fa/search?q=%D9%86%D9%82%D8%B4%20%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%AF%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86%D9%87%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%B3%D8%AC%D8%B9%20%D9%86%D8%AB%D8%B1%20%D8%AA%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%85%DB%8C&origin=start&index=


==وابسته‌ها==
==وابسته‌ها==
۱٬۴۸۲

ویرایش