پرش به محتوا

بين التصوف و التشيع (دار التعارف للمطبوعات): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۵: خط ۲۵:
}}
}}
   
   
'''بین التصوف و التشیع''' نوشته [[حسنی، سید هاشم معروف|هاشم معروف حسنی]] (۱۹۱۹-۱۹۸۴م)، از عالمان و قاضیان شیعی لبنان است. <ref>امین، حسن، ج1، ص248</ref> موضوع کتاب عقاید و خاستگاه تصوف و تشیع است.
'''بين التصوف و التشيع'''، نوشته [[حسنی، سید هاشم معروف|هاشم معروف حسنی]] (۱۹۱۹-۱۹۸۴م)، از عالمان و قاضیان شیعی لبنان در موضوع عقاید و خاستگاه تصوف و تشیع است.


این کتاب به مذهب تشیع، تاریخ و اصول خاستگاه آن را پرداخته است و تصوف و خاستگاه آن و همچنین عقاید صوفیه و باورهای فکری آنان و شطحاتشان را مورد بررسی قرار داده است. نویسند اثر تلاش کرده است تا با تکیه بر مصادر و منابع مستند اسلامی و صوفی و غیره، مقارنه‌ای میان عقاید و باورهای صوفیان و باورهای شیعیان در موضوعات دینی انجام دهد تا از این رهگذر شکاف عمیق میان آن دو را در تمام موضوعات مطرح شده در کتاب به اثبات رساند. <ref>مقدمه ناشر،ص 11</ref>
این کتاب به توضیح پیرامون مذهب تشیع، تاریخ و اصول و خاستگاه آن پرداخته است و تصوف و خاستگاه آن و همچنین عقاید صوفیه و باورهای فکری آنان و شطحیاتشان را مورد بررسی قرار داده است. نویسند اثر تلاش کرده است تا با تکیه بر مصادر و منابع مستند اسلامی و صوفی و غیره، مقارنه‌ای میان عقاید و باورهای صوفیان و باورهای شیعیان در موضوعات دینی انجام دهد تا از این رهگذر شکاف عمیق میان آن دو را در تمام موضوعات مطرح‌شده در کتاب به اثبات رساند<ref>ر.ک: مقدمه ناشر، ص11</ref>.


نویسنده هدف خود را از نگارش این اثر دفاع از تشیع در مقابل جریانی دانسته است که تلاش دارد تا خاستگاه تصوف و عقاید و باورهای سره و ناسره‌اش را به مذهب تشیع و امامان آن ربط دهد تا از این رهگذر چهره این مذهب و پیروان آن را تخریب نماید. در حقیقت این اثر در نقد کتاب الصله بین التصوف و التشیع [[کامل مصطفی شیبی]] به نگارش درآمده است. <ref>مقدمه نویسنده،ص 13-16</ref>
نویسنده هدف خود را از نگارش این اثر، دفاع از تشیع در مقابل جریانی دانسته است که تلاش دارد تا خاستگاه تصوف و عقاید و باورهای سره و ناسره‌اش را به مذهب تشیع و امامان آن ربط دهد تا از این رهگذر چهره این مذهب و پیروان آن را تخریب نماید. در حقیقت این اثر در نقد کتاب «الصله بین التصوف و التشیع» [[کامل مصطفی شیبی]] به نگارش درآمده است<ref>ر.ک: مقدمه نویسنده، ص13-16</ref>.


==پانویس ==
==پانویس ==
خط ۳۵: خط ۳۵:


==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
#مقدمه‌ها و متن کتاب.
مقدمه‌های ناشر و نویسنده.
#امین.حسن. مستدركات أعيان الشيعة. لبنان- بیروت. دار التعارف للمطبوعات‏. 1408.چاپ اول. ‏


==وابسته‌ها==
==وابسته‌ها==
۱٬۴۸۲

ویرایش