پرش به محتوا

رسائل جامع خواجه عبدالله انصاری: تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۱۹ اوت ۲۰۲۲
جز
جایگزینی متن - 'فارسي' به 'فارسی'
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات کتاب | تصویر =NUR60060J1.jpg | عنوان =رسائل جامع خواجه عبدالله انصاری |...» ایجاد کرد)
 
جز (جایگزینی متن - 'فارسي' به 'فارسی')
خط ۳۲: خط ۳۲:
}}
}}
   
   
'''رسائل جامع خواجه عبدالله انصاری'''، نوشته‌ها و آثار ابواسماعيل، عبدالله بن ابى‌منصور انصارى (۳۹6 ق-۴۸۱ق) معروف به پير هرات، مفسر، محدث، فقیه، از عالمان نام‌آور شريعت و پيران  سلوک عرفانی و از نسل ابوایوب انصاری است. این کتاب با تصحیح و تعلیق محمد امین شریعتی چاپ شده است. این رساله‌ها دربردارندۀ نثر و نظم خواجه است. این مجموعه رساله‌های دل و جان، واردات، کنزالسالکین، قلندرنامه، هفت‌ حصار، محبت‌نامه، مقولات  و الهی‌نامه را دربردارد. گفتنی است که وی از نخستين كساني است كه به فارسي نثر مسجع ساخت و در ضمن نثر شعر به كار برد و اين سبك در قرن هفتم هجري به وسيله‌ شيخ سعدي شيرازي شاعر بزرگ زبان فارسي به كمال رسيد و كتاب گلستان سعدي بهترين شاهد آن است.<ref>ر.ک: شیما فاضلی، ص 163</ref>
'''رسائل جامع خواجه عبدالله انصاری'''، نوشته‌ها و آثار ابواسماعيل، عبدالله بن ابى‌منصور انصارى (۳۹6 ق-۴۸۱ق) معروف به پير هرات، مفسر، محدث، فقیه، از عالمان نام‌آور شريعت و پيران  سلوک عرفانی و از نسل ابوایوب انصاری است. این کتاب با تصحیح و تعلیق محمد امین شریعتی چاپ شده است. این رساله‌ها دربردارندۀ نثر و نظم خواجه است. این مجموعه رساله‌های دل و جان، واردات، کنزالسالکین، قلندرنامه، هفت‌ حصار، محبت‌نامه، مقولات  و الهی‌نامه را دربردارد. گفتنی است که وی از نخستين كساني است كه به فارسی نثر مسجع ساخت و در ضمن نثر شعر به كار برد و اين سبك در قرن هفتم هجري به وسيله‌ شيخ سعدي شيرازي شاعر بزرگ زبان فارسی به كمال رسيد و كتاب گلستان سعدي بهترين شاهد آن است.<ref>ر.ک: شیما فاضلی، ص 163</ref>


محقق در آغاز، زندگی‌نامۀ خواجه را آورده<ref>ر.ک: مصنف، ص 9</ref>و سپس رساله‌ها را –که دربردارندۀ موضوعات زیر می‌باشد- در کتاب گنجانده است:
محقق در آغاز، زندگی‌نامۀ خواجه را آورده<ref>ر.ک: مصنف، ص 9</ref>و سپس رساله‌ها را –که دربردارندۀ موضوعات زیر می‌باشد- در کتاب گنجانده است:
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش