پرش به محتوا

اسلام و حکمت خالده: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات کتاب | تصویر =NUR28237J1.jpg | عنوان =اسلام و حکمت خالده | عنوان‌های دی...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۲: خط ۳۲:
}}
}}


'''اسلام و حکمت خالده''' اثر فریتیوف شوان، شامل مقالاتی با موضوعات مختلف درباره اسلام است که با ترجمه فارسی فروزان راسخی منتشر شده است.
'''اسلام و حکمت خالده'''، اثر فریتیوف شوان، شامل مقالاتی با موضوعات مختلف درباره اسلام است که با ترجمه فارسی فروزان راسخی منتشر شده است.


کتاب حاضر، سومین اثری است که در آن فریتیوف شوان به اسلام و بعد باطنی آن، یعنی عرفان اسلامی پرداخته است. در اینجا چون گذشته مؤلف به سنت اسلامی از دیدگاه فلسفه جاودان، که در بطن این سنت نیز همچون سنت‌های دیگر نهفته است، می‌نگرد. ازاین‌رو  به مسائلی می‌پردازد که نه تنها در اسلام، بلکه در همه ادیان وجود دارد و در واقع هرجا و هرگاه که آدمی روی به آن حقیقتی می‌کند که تصویرش را در خود دارد، به آنها مواجه است. به علاوه، روش استدلال و نیز محتوای کتاب، نوعی شناخت درباره سنت اسلامی و مخصوصا آشنایی با آثار خود مؤلف درباره موضوع را، از ناحیه خواننده، مفروض می‌گیرد<ref>پیشگفتار، ص3</ref>.
کتاب حاضر، سومین اثری است که در آن فریتیوف شوان به اسلام و بعد باطنی آن، یعنی عرفان اسلامی پرداخته است. مؤلف چون به سنت اسلامی از دیدگاه فلسفه جاودان، می‌نگرد، به مسائلی می‌پردازد که نه‌تنها در اسلام، بلکه در همه ادیان وجود دارد و در واقع هرجا و هرگاه که آدمی روی به آن حقیقتی می‌کند که تصویرش را در خود دارد، با آنها مواجه است. به‌علاوه، روش استدلال و نیز محتوای کتاب، نوعی شناخت درباره سنت اسلامی و مخصوصا آشنایی با آثار خود مؤلف درباره موضوع را، از ناحیه خواننده، مفروض می‌گیرد<ref>ر.ک: پیشگفتار، ص3</ref>.


در مقدمه کتاب به این نکته اشاره شده است که این اثر، برای مبتدیان در نظر گرفته نشده است، زیرا انسان معمولا بدون آمادگی بسیار جدی و البته بدون لطف الهی نمی‌تواند، حتی نظرا، به بهشت عارفان اسلامی صعود کند<ref>ر.ک: همان</ref>.
این کتاب، برای مبتدیان در نظر گرفته نشده است؛ زیرا انسان معمولا بدون آمادگی بسیار جدی و البته بدون لطف الهی نمی‌تواند، حتی نظرا، به بهشت عارفان اسلامی صعود کند<ref>ر.ک: همان</ref>.


این اثر در چهار بخش تنظیم شده است: بخش اول به مباحث کلی در باب ادیان و به‌ویژه اسلام می‌پردازد<ref>متن کتاب، ص11- 111</ref>. بخش دوم دربارۀ انشعابات مذهبی در جهان اسلام و تجزیه و تحلیل آنهاست<ref>همان، ص139- 175</ref>. بخش سوم در صدد پاسخگویی به برخی مسائل کلامی و عقیدتی است<ref>همان، ص225- 239</ref> و در بخش چهارم نکاتی چند در باب آخرت مطرح شده است<ref>همان، ص257- 297</ref>.
این اثر در چهار بخش تنظیم شده است: بخش اول به مباحث کلی در باب ادیان و به‌ویژه اسلام می‌پردازد<ref>ر.ک: متن کتاب، ص11-111</ref>. بخش دوم درباره انشعابات مذهبی در جهان اسلام و تجزیه و تحلیل آنهاست<ref>ر.ک: همان، ص139-175</ref>. بخش سوم در صدد پاسخگویی به برخی مسائل کلامی و عقیدتی است<ref>ر.ک: همان، ص225-239</ref> و در بخش چهارم نکاتی چند در باب آخرت مطرح شده است<ref>ر.ک: همان، ص257-297</ref>.


==پانویس ==
==پانویس ==
خط ۴۴: خط ۴۴:


==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
مقدمه و متن کتاب.
پیشگفتار و متن کتاب.




خط ۵۴: خط ۵۴:
[[رده:مقالات تیر 01 مکرمی]]
[[رده:مقالات تیر 01 مکرمی]]
[[رده:مقالات بارگذاری شده 01 قربانی]]
[[رده:مقالات بارگذاری شده 01 قربانی]]
  [[رده:مقالات بازبینی نشده1]]
  [[رده:مقالات بازبینی شده مرداد 01]]
[[رده:مقالات بازبینی نشده2]]
[[رده:مقالات بازبینی نشده2]]
۱٬۴۸۲

ویرایش