پرش به محتوا

جواهر الاسرار و زواهر الانوار: شرح مثنوی مولوی: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۴: خط ۳۴:
}}
}}
   
   
'''جواهر الاسرار و زواهر الانوار''' اثر [[کمال خوارزمی، حسین بن حسن|کمال‌الدین حسین بن حسن خوارزمی]]، شرحی است بر مثنوی معنوی مولوی که با مقدمه، تصحیح و تحشیه [[شریعت، محمدجواد|محمدجواد شریعت]] به چاپ رسیده است.
'''جواهر الأسرار و زواهر الأنوار،''' اثر [[کمال خوارزمی، حسین بن حسن|کمال‌الدین حسین بن حسن خوارزمی]]، شرحی است فارسی بر مثنوی معنوی مولوی که با مقدمه، تصحیح و تحشیه [[شریعت، محمدجواد|محمدجواد شریعت]] به چاپ رسیده است.


کتاب حاضر، اولین شرح [[مثنوی معنوی|مثنوی مولوی]] است که تقریبا یک قرن پس از تدوین این کتاب مستطاب، به قلم [[کمال خوارزمی، حسین بن حسن|خوارزمی]] که خود را از لحاظ مشرب تصوف، پیرو مولوی می‌داند نوشته شده است. این کتاب که مؤلف آن در سال‌‎های آخر عمر آن را به رشته تحریر درآورده است، به شرح سه دفتر از دفترهای ششگانه [[مثنوی معنوی|مثنوی مولوی]] اختصاص دارد و مؤلف توفیق شرح سه دفتر دیگر را نیافته است. وی پی از شروع به شرح دفترهای سه‌گانه، مقدمه‌ای نگاشته است که یادآور [[مقدمه ابن خلدون]] بر تاریخ خود اوست. این مقدمه مفصل، شامل یک پیشگفتار و ده مقاله است که در آنها سعی کرده است برای فهم مثنوی، اصول عرفان اسلامی را برای خوانندگان بیان کند<ref>مقدمه، ج1، ص نه</ref>.
کتاب حاضر، اولین شرح [[مثنوی معنوی|مثنوی مولوی]] است که تقریبا یک قرن پس از تدوین مثنوی، نوشته شده است و به شرح سه دفتر از دفترهای شش‌گانه [[مثنوی معنوی|مثنوی مولوی]] اختصاص دارد و مؤلف توفیق شرح سه دفتر دیگر را نیافته است. وی مقدمه‌ای مفصل، بر این شرح نگاشته و در آن، اصول عرفان اسلامی را بیان کرده است<ref>ر.ک: مقدمه، ج1، صفحه نه</ref>.


اساس نوشته‌های خوارزمی، بر سجع و ترصیح و تجنیس و این قبیل صنایع بدیعی است و بنابراین می‌توان آن را نثری مصنوع دانست. نثر کتاب، مرصع و مسجع و بسیار زیبا و دل‌انگیز است و گاهی انسان احساس نمی‌کند که این کلمات با دقت انتخاب شده است و این موضوع نه تنها در مقدمه، بلکه در سراسر کتاب، حاکم است<ref>همان، صفحه چهارده</ref>.
اساس نوشته‌های خوارزمی، بر سجع و ترصیح و تجنیس و این قبیل صنایع بدیعی است و بنابراین می‌توان آن را نثری مصنوع دانست. نثر کتاب، مرصع و مسجع و بسیار زیبا و دل‌انگیز است و گاهی انسان احساس نمی‌کند که این کلمات با دقت انتخاب شده است و این موضوع نه‌تنها در مقدمه، بلکه در سراسر کتاب، حاکم است<ref>ر.ک: همان، صفحه چهارده</ref>.


==پانویس ==
==پانویس ==
خط ۴۴: خط ۴۴:


==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
مقدمه و متن کتاب.
مقدمه کتاب.




۱٬۴۸۲

ویرایش