پرش به محتوا

إرشاد المستبصر في الاستخارات: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (Azizi45 صفحهٔ إرشاد المستبصر فی الإستخارات را بدون برجای‌گذاشتن تغییرمسیر به إرشاد المستبصر في الاستخارات منتقل کرد)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۳: خط ۳۳:
نویسنده استخاره را به نیایش به درگاه خداوند و مشاوره با او برای رسیدن به خیر و نیکی، معنا کرده است<ref>بی‌نام، ص279</ref>.
نویسنده استخاره را به نیایش به درگاه خداوند و مشاوره با او برای رسیدن به خیر و نیکی، معنا کرده است<ref>بی‌نام، ص279</ref>.


علامه طهرانی در «الذریعة» به تعریف از کتاب حاضر پرداخته و آن را از آثار سید شبر دانسته و به این نکته اشاره دارد که نویسنده در این کتاب، به درج مطالبی پرداخته است که ابن طاوس در کتاب «فتح الغیب» پیرامون استخاره، عنوان نموده است<ref>مقدمه، ص13</ref>.
علامه طهرانی در «الذریعة» به تعریف از کتاب حاضر پرداخته و آن را از آثار سید شبر دانسته و به این نکته اشاره دارد که نویسنده در این کتاب، به درج مطالبی پرداخته است که ابن طاووس در کتاب «فتح الغیب» پیرامون استخاره، عنوان نموده است<ref>مقدمه، ص13</ref>.


از جمله ویژگی‌های کتاب، استفاده از مصادر و مراجع معتبری است که برخی از آنها، عبارتند از: «الاحتجاج» طبرسی، «الاختصاص» شیخ مفید، «الاقتصاد»، «الامالی» و «المبسوط» شیخ طوسی، «البلد الامین» کفعمی، «الذکری» شهید اول، «السرائر» حلی، «عیون اخبار الرضا» صدوق، «الغایات» جعفر بن احمد قمی، «الکافی» کلینی، «مجموع الدعوات» تلعکبری و...<ref>همان، ص17- 18</ref>.
از جمله ویژگی‌های کتاب، استفاده از مصادر و مراجع معتبری است که برخی از آنها، عبارتند از: «الاحتجاج» طبرسی، «الاختصاص» شیخ مفید، «الاقتصاد»، «الامالی» و «المبسوط» شیخ طوسی، «البلد الامین» کفعمی، «الذکری» شهید اول، «السرائر» حلی، «عیون اخبار الرضا» صدوق، «الغایات» جعفر بن احمد قمی، «الکافی» کلینی، «مجمع الدعوات» تلعکبری و...<ref>همان، ص17- 18</ref>.


از جمله روایاتی که در کتاب آمده است، احادیثی است که در بیان فضیلت استخاره و معنای آن وارد شده است که از جمله آنها، می‌توان به روایتی از قداح از امام صادق(ع) اشاره نموده که در استخاره با قرآن ظهور دارد که فرمودند: «ما أبالی إذا استخرت اللّه علی أی طرفی وقعت، وکان أبی یعلمنی الاستخارة کما یعلمنی السورة من القرآن» (امام صادق(ع) فرمود: چون از خداوند استخاره نمایم، اهمیت نمی‌دهم که استخاره چه آمده است: خوب یا بد. پیوسته پدرم استخاره را به من آموزش می‌داد همان‌گونه که سوره‌ها را به من تعلیم می‌داد)<ref>متن کتاب، ص21</ref>.
از جمله روایاتی که در کتاب آمده است، احادیثی است که در بیان فضیلت استخاره و معنای آن وارد شده است که از جمله آنها، می‌توان به روایتی از قداح از امام صادق(ع) اشاره نموده که در استخاره با قرآن ظهور دارد که فرمودند: «ما أبالی إذا استخرت اللّه علی أی طرفی وقعت و کان أبی یعلمنی الاستخارة کما یعلمنی السورة من القرآن» (امام صادق(ع) فرمود: چون از خداوند استخاره نمایم، اهمیت نمی‌دهم که استخاره چه آمده است؛ خوب یا بد. پیوسته پدرم استخاره را به من آموزش می‌داد؛ همان‌ گونه که سوره‌ها را به من تعلیم می‌داد)<ref>متن کتاب، ص21</ref>.


==پانویس ==
==پانویس ==
۱٬۴۸۲

ویرایش