پرش به محتوا

شرح حکم الشيخ الأکبر سيدي محيي‌الدین بن عربی قدس‌الله‌سره: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۹: خط ۲۹:
| شابک =
| شابک =
| تعداد جلد =1
| تعداد جلد =1
| کتابخانۀ دیجیتال نور =
| کتابخانۀ دیجیتال نور =11016
| کتابخوان همراه نور =
| کتابخوان همراه نور =
| کد پدیدآور =09051-00805
| کد پدیدآور =09051-00805
خط ۳۹: خط ۳۹:


==عنوان‌های دیگر کتاب «الحکم»==
==عنوان‌های دیگر کتاب «الحکم»==
عنوان‌های دیگری برای «الحکم» ذکر شده است: «الحکمه الالهیة»، «حکم القدوة الراسخ»، «کتاب الحکمة الالهیة»، «کتاب فی طریق الله تعالی»<ref>يحيي، عثمان ص295</ref>.
عنوان‌های دیگری برای «الحکم» ذکر شده است: «الحکمه الالهیة»، «حکم القدوة الراسخ»، «کتاب الحکمة الالهیة»، «کتاب فی طریق الله تعالی»<ref>[https://noorlib.ir/book/view/10427?pageNumber=295&viewType=html يحيي، عثمان ص295]</ref>.


==معرفی کتاب «الحکم»==
==معرفی کتاب «الحکم»==
کتاب «الحکم» از بهترین و نافع‌ترین کتاب‌ها برای سالک طریق اهل الله است و مشتمل بر لطائف، مطالب زیاد و فراوان و مسائل توحیدی و احکام عرفانی با عبارات مناسب و اشارات بلند می‌باشد و کلمات آن گر چه در ظاهر متفرق است اما در حقیقت از ابتدا تا انتها به هم مرتبط هستند<ref>مقدمه شارح، ص 11</ref>.  
کتاب «الحکم» از بهترین و نافع‌ترین کتاب‌ها برای سالک طریق اهل الله است و مشتمل بر لطائف، مطالب زیاد و فراوان و مسائل توحیدی و احکام عرفانی با عبارات مناسب و اشارات بلند می‌باشد و کلمات آن گر چه در ظاهر متفرق است اما در حقیقت از ابتدا تا انتها به هم مرتبط هستند<ref>[https://noorlib.ir/book/view/11016?pageNumber=11&viewType=html مقدمه شارح، ص 11]</ref>.  


«کتاب الحکمه» از آثار [[ابن عربی، محمد بن علی|محی‌الدین ابن عربی]] است که وی در این کتاب، نکته‌های فراوانی را در موضوع عرفان نظری و عرفان عملی، به‌صورت جملات کوتاه، آورده است. اهمیت این اثر‌ِ [[ابن عربی، محمد بن علی|ابن عربی]] ازآن‌رو است که برخی از نکته‌هایی که در این کتاب است، در آثار دیگر وی نیست<ref>بی‌نام، میراث مکتوب</ref>.  
«کتاب الحکمه» از آثار [[ابن عربی، محمد بن علی|محی‌الدین ابن عربی]] است که وی در این کتاب، نکته‌های فراوانی را در موضوع عرفان نظری و عرفان عملی، به‌صورت جملات کوتاه، آورده است. اهمیت این اثر‌ِ [[ابن عربی، محمد بن علی|ابن عربی]] ازآن‌رو است که برخی از نکته‌هایی که در این کتاب است، در آثار دیگر وی نیست<ref>[http://mirasmaktoob.ir/fa/news/10033 بی‌نام، میراث مکتوب]</ref>.  


==شرح کتاب «الحکم»==
==شرح کتاب «الحکم»==
کتاب با مقدمه کوتاهی از محقق در اشاره به نسخه مورد استفاده در تحقیق کتاب<ref>مقدمه محقق، ص3</ref> و نیز مقدمه شارح، آغاز گردیده است. در مقدمه شارح، پس از بیان این موضوع که اثر حاضر، شرح کتاب «الحکم» ابن‌عربی می‌باشد، به ذکر تاریخ ولادت و وفات وی، پرداخته شده است<ref>همان</ref>.
کتاب با مقدمه کوتاهی از محقق در اشاره به نسخه مورد استفاده در تحقیق کتاب<ref>[https://noorlib.ir/book/view/11016?pageNumber=3&viewType=html مقدمه محقق، ص3]</ref> و نیز مقدمه شارح، آغاز گردیده است. در مقدمه شارح، پس از بیان این موضوع که اثر حاضر، شرح کتاب «الحکم» ابن‌عربی می‌باشد، به ذکر تاریخ ولادت و وفات وی، پرداخته شده است<ref>[https://noorlib.ir/book/view/11016?pageNumber=3&viewType=html همان]</ref>.


شیوه شرح، به‌صورت مزجی است، به این صورت که قسمتی از متن اصلی، در داخل پرانتز قرار گرفته و در ادامه، به توضیح و شرح همان قسمت با استفاده از فصوص، فتوحات و دیگر آثار شیخ، پرداخته شده است.
شیوه شرح، به‌صورت مزجی است، به این صورت که قسمتی از متن اصلی، در داخل پرانتز قرار گرفته و در ادامه، به توضیح و شرح همان قسمت با استفاده از فصوص، فتوحات و دیگر آثار شیخ، پرداخته شده است.
خط ۵۴: خط ۵۴:
[[علی شالچیان ناظر]]، پژوهشگر مطالعات عرفانی و پژوهشگر آثار [[ابن عربی، محمد بن علی|ابن عربی]]، «کتاب الحکمه» را ترجمه و شرح کرده است. این کتاب به تازگی از سوی انتشارات «سلوک ما» در 427 صفحه، منتشر شده است.
[[علی شالچیان ناظر]]، پژوهشگر مطالعات عرفانی و پژوهشگر آثار [[ابن عربی، محمد بن علی|ابن عربی]]، «کتاب الحکمه» را ترجمه و شرح کرده است. این کتاب به تازگی از سوی انتشارات «سلوک ما» در 427 صفحه، منتشر شده است.


[[علی شالچیان ناظر]]، که آثاری همچون ترجمه فصوص الحکم (ترجمه تحقیقی)، و کتاب سلوک ما، و کتاب سطحی‌نگری را در کارنامه خود دارد، با استفاده از آثار [[ابن عربی، محمد بن علی|ابن عربی]] و با بهره‌گیری از بیش از 280 کتاب‌ِ مرجع، به ترجمه و شرح این کتاب پرداخته است. او بر این باور است که بسیاری از سخنان‌ِ [[ابن عربی، محمد بن علی|ابن عربی]]، در ظاهر، در موارد فراوانی، شبیه به سخنان عارفان و سالکان دیگر است؛ اما معنای مورد نظر او با بسیاری از عارفان و اهل سلوک، فرق‌هایی بنیادین دارد و درنتیجه نمی‌توان بدون تحقیق و بررسی، به صرف اینکه ظاهر کلام او شبیه به سخنان دیگران است معنای مورد نظر او را همان چیزی دانست که از ظاهر کلام او برمی‌آید و دیگران گفته‌اند. [[علی شالچیان ناظر]] بارها در ضمن‌ِ مطالب مختلفِ این کتاب، با استناد به سخنان و مبانی [[ابن عربی، محمد بن علی|ابن عربی]]، این موضوع را به اثبات رسانده است<ref>بی‌نام، میراث مکتوب</ref>.
[[علی شالچیان ناظر]]، که آثاری همچون ترجمه فصوص الحکم (ترجمه تحقیقی)، و کتاب سلوک ما، و کتاب سطحی‌نگری را در کارنامه خود دارد، با استفاده از آثار [[ابن عربی، محمد بن علی|ابن عربی]] و با بهره‌گیری از بیش از 280 کتاب‌ِ مرجع، به ترجمه و شرح این کتاب پرداخته است. او بر این باور است که بسیاری از سخنان‌ِ [[ابن عربی، محمد بن علی|ابن عربی]]، در ظاهر، در موارد فراوانی، شبیه به سخنان عارفان و سالکان دیگر است؛ اما معنای مورد نظر او با بسیاری از عارفان و اهل سلوک، فرق‌هایی بنیادین دارد و درنتیجه نمی‌توان بدون تحقیق و بررسی، به صرف اینکه ظاهر کلام او شبیه به سخنان دیگران است معنای مورد نظر او را همان چیزی دانست که از ظاهر کلام او برمی‌آید و دیگران گفته‌اند. [[علی شالچیان ناظر]] بارها در ضمن‌ِ مطالب مختلفِ این کتاب، با استناد به سخنان و مبانی [[ابن عربی، محمد بن علی|ابن عربی]]، این موضوع را به اثبات رسانده است<ref>[http://mirasmaktoob.ir/fa/news/10033 بی‌نام، میراث مکتوب]</ref>.


==وضعیت کتاب==
==وضعیت کتاب==
فهرست مطالب در انتهای کتاب آمده و در پاورقی‌ها، علاوه بر ذکر منابع<ref>ر.ک: پاورقی، ص435</ref>، به توضیح برخی از مطالب متن، پرداخته شده است<ref>ر.ک: همان، ص461</ref>.
فهرست مطالب در انتهای کتاب آمده و در پاورقی‌ها، علاوه بر ذکر منابع<ref>[https://noorlib.ir/book/view/11016?pageNumber=435&viewType=html ر.ک: پاورقی، ص435]</ref>، به توضیح برخی از مطالب متن، پرداخته شده است<ref>[https://noorlib.ir/book/view/11016?pageNumber=461&viewType=html ر.ک: همان، ص461]</ref>.


==پانویس ==
==پانویس ==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش