فهارس الشیعة (خدامیان آرانی، مهدی): تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'نجاشى' به 'نجاشى'
جز (جایگزینی متن - 'شيخ صدوق' به 'شيخ صدوق')
جز (جایگزینی متن - 'نجاشى' به 'نجاشى')
خط ۴۳: خط ۴۳:




«فهارس الشيعة»، جمع و تحقيق مهدى خداميان آرانى، به جمع و تحقيق كتب فهرست هشت‌گانه‌اى پرداخته است كه قبل از كتاب فهرست نجاشى و فهرست شيخ طوسى موجود بوده و آن دو بزرگوار در كتب خويش به آنها استناد كرده‌اند و در حقيقت اساس كتاب‌هاى نجاشى و طوسى بر آنها بنا شده است. اين كتاب‌هاى فهرست مشهور بوده و در دسترس طالبان علم و دانش قرار داشتند، اما هيچ‌يك از آنها به دست ما نرسيده و مفقود شده‌اند و محقق در كتاب حاضر، توانسته از لابه‌لاى سخن نجاشى و شيخ طوسى آنها را استخراج كند (فهرست‌نگارى آثار علماى شيعه، 1392).
«فهارس الشيعة»، جمع و تحقيق مهدى خداميان آرانى، به جمع و تحقيق كتب فهرست هشت‌گانه‌اى پرداخته است كه قبل از كتاب فهرست [[نجاشی، احمد بن علی|نجاشى]] و فهرست شيخ طوسى موجود بوده و آن دو بزرگوار در كتب خويش به آنها استناد كرده‌اند و در حقيقت اساس كتاب‌هاى [[نجاشی، احمد بن علی|نجاشى]] و طوسى بر آنها بنا شده است. اين كتاب‌هاى فهرست مشهور بوده و در دسترس طالبان علم و دانش قرار داشتند، اما هيچ‌يك از آنها به دست ما نرسيده و مفقود شده‌اند و محقق در كتاب حاضر، توانسته از لابه‌لاى سخن [[نجاشی، احمد بن علی|نجاشى]] و شيخ طوسى آنها را استخراج كند (فهرست‌نگارى آثار علماى شيعه، 1392).


== ساختار ==
== ساختار ==
خط ۵۰: خط ۵۰:
كتاب با مقدمه مفصلى از نويسنده در هفت فصل آغاز و مطالب در دو جلد، سامان يافته است.
كتاب با مقدمه مفصلى از نويسنده در هفت فصل آغاز و مطالب در دو جلد، سامان يافته است.


مؤلف با غور در كتب قدما، از جمله فهرست شيخ طوسى و رجال نجاشى، توانسته هشت كتاب فهرست را كه در آن زمان از كتب مشهور بوده‌اند و اكنون اثرى از آنها نيست، احيا كند (ر.ك: مردى، عباسعلى، 1389، ص327).
مؤلف با غور در كتب قدما، از جمله فهرست شيخ طوسى و رجال [[نجاشی، احمد بن علی|نجاشى]]، توانسته هشت كتاب فهرست را كه در آن زمان از كتب مشهور بوده‌اند و اكنون اثرى از آنها نيست، احيا كند (ر.ك: مردى، عباسعلى، 1389، ص327).


== گزارش محتوا ==
== گزارش محتوا ==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش