پرش به محتوا

دليل تحرير الوسيلة للإمام خميني، كتاب الشركة: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۶: خط ۲۶:
}}  
}}  
   
   
'''دليل تحرير الوسيلة: كتاب الشركة'''، شرح علی‌اکبر سيفى مازندرانى (معاصر) بر کتاب شرکة تحرير الوسيله امام خمينى(ره) است. این اثر به زبان عربى و با نگاهی تحقیقی و استدلالی نگارش شده است. این کتاب فقهی از دو بخش «شرکة» و «قسمة» تشکیل شده است.
'''دليل تحرير الوسيلة: كتاب الشركة'''، شرح [[سیفی مازندرانی، علی‌اکبر|علی‌اکبر سيفى مازندرانى]] (معاصر) بر کتاب شرکة تحرير الوسيله [[موسوی خمینی، سید روح‌الله|امام خمينى(ره)]] است. این اثر به زبان عربى و با نگاهی تحقیقی و استدلالی نگارش شده است. این کتاب فقهی از دو بخش «شرکة» و «قسمة» تشکیل شده است.


مقصود از شرکة، عقدی است که دو یا چند نفر اموال خود را با یکدیگر در می‌آمیزند تا با آن مال مشترک به معامله و کسب‌وکار بپردازند. امام خمینی(ره) از آن به «کون شیء واحد لاثنین او ازید» تعریف نموده است. شارح در تعریف اصطلاحی شرکة، تعریف لغوی (مقارنة و عدم الافراد) را با دو قید قابل تملک و اجتماع حقوق به روش شیاع باشد، پذیرفته است<ref>‏ر.ک: متن کتاب، ص13-16</ref>‏. در تعریف قسمة نیز چنین آمده: جداسازی سهم شریکان از یکدیگر<ref>ر.ک: همان، ص150</ref>‏.
مقصود از شرکة، عقدی است که دو یا چند نفر اموال خود را با یکدیگر در می‌آمیزند تا با آن مال مشترک به معامله و کسب‌وکار بپردازند. [[موسوی خمینی، سید روح‌الله|امام خمینی(ره)]] از آن به «کون شیء واحد لاثنین او ازید» تعریف نموده است. شارح در تعریف اصطلاحی شرکة، تعریف لغوی (مقارنة و عدم الافراد) را با دو قید قابل تملک و اجتماع حقوق به روش شیاع باشد، پذیرفته است<ref>‏ر.ک: متن کتاب، ص13-16</ref>‏. در تعریف قسمة نیز چنین آمده: جداسازی سهم شریکان از یکدیگر<ref>ر.ک: همان، ص150</ref>‏.


کتاب مشتمل بر مقدمه ناشر، مقدمه شارح، و متن در دو مبحث کلی است.
کتاب مشتمل بر مقدمه ناشر، مقدمه شارح، و متن در دو مبحث کلی است.
خط ۳۹: خط ۳۹:


==پانویس==
==پانویس==
<references/>
<references />


==منابع مقاله==
==منابع مقاله==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش