پرش به محتوا

صفحهٔ اصلی: تفاوت میان نسخه‌ها

۱۳۱ بایت حذف‌شده ،  ‏۱۷ سپتامبر ۲۰۱۶
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۳: خط ۲۳:
   
   
   
   
  <big>'''[[مسند الإمام الباقر أبي جعفر محمد بن علي عليهما السلام]]'''</big>
  <big>'''[[الغدير في الكتاب و السنة و الأدب]]'''</big>


[[پرونده:NUR01001J1.jpg|بندانگشتی|مسند الإمام الباقر أبي جعفر محمد بن علي عليهما السلام|175px]]
[[پرونده:NUR02320J1.jpg|بندانگشتی|الغدير في الكتاب و السنة و الأدب|175px]]


'''مسند الإمام الباقر أبي‌جعفر محمد بن علي(ع)'''، تأليف شيخ [[عزيزالله عطاردى]]، ششمين كتاب از مجموعه بزرگ مسانيد اهل‌بيت(ع)، دائرةالمعارفى حديثى است كه به زبان عربى در شش جلد منتشر شده است. اين مجموعه، اثرى مرجع محسوب مى‌شود و براى همگان، به‌ويژه پژوهشگران كاربرد دارد. مجموعه مسانيد ائمه(ع) و فاطمه زهرا(س) در 71 جلد منتشر شده است.
'''معرفى اجمالى'''


مسند حاضر، مشتمل بر سه بخش است:
كتاب نفيس الغدير تاليف علامه ارجمند و دانشمند بزرگوار مرحوم آيت الله عبدالحسين امينى است كه درباره مسئله غدير و جانشينى حضرت‌على(ع) بعد از پيامبر(ص) به رشته تحرير درآمده است.


1. احاديثى كه مربوط به زندگى و شخصيت آن معصوم است كه در 14 باب آمده است؛
'''ساختار و گزارش محتوا'''


2. احاديثى كه آن معصوم در موضوعات مختلف بيان كرده‌اند كه همچون ساير مجموعه‌هاى حديثى در قالب «كتاب» و مشتمل بر ابواب، ذكر شده است؛
اين اثر شامل يازده جلد مى‌باشد.


3. راويانى كه از آن معصوم نقل حديث كرده‌اند به ترتيب حروف الفبا، به‌همراه ذكر مختصرى از حالات ايشان و مدح و جرح‌هايى كه در باره آنها ذكر شده است.
مطالب موجود در كتاب در دو بخش (ويژگى‌هاى كتاب و مطالب مندرج) عرضه مى‌گردد.


نويسنده در نگارش اين اثر، تمام منابع و مصادر دست اول شيعه، اهل سنت، زيديه و اسماعيليه را كه اخبار مدون دارند، مورد بررسى قرار داده است.
* الف) ويژگى‌هاى كتاب
از امتيازات اين كتاب بر سائر كتب مشابه مى‌توان موارد زير را نام برد:


نويسنده در نگارش مسند امام باقر(ع) كوشيده است تا تمام روايات اين امام بزرگوار را از كتابخانه‌هاى خطى ايران و دنيا جمع‌آورى كند.
# تنوع مطلب


در جلد نخست اين مسند، حدود 160 صفحه به... [[مسند الإمام الباقر أبي جعفر محمد بن علي عليهما السلام|'''ادامه''']]
اين كتاب مجموعه بى‌مانندى است؛ شامل فنون مختلف، رموز دانش‌ها، دقائق تاريخ و شرح حال مردانى نامى، شايد بگوئيم يكى از بزرگ‌ترين كتاب‌هاى دائره المعارفى است كه مشتمل بر بسيارى از آراء و نظرات متقن و مستدل دينى است. و اگرچه هدف اصلى و اوليه آن اثبات حديث شريف غدير و تواتر آن بوده، ولى در عين حال هر آن چه را كه براى امت اسلامى حائز اهميت مى‌دانسته، در اين كتاب جمع‌آورى نموده است.
 
عالم جليل القدر مرحوم ميرزا محمّدعلى اورد آبادى، در مقاله‌اى تحت عنوان (بين الحقايق و الاوهام) كه در ابتداى جلد سوم «الغدير» نسخه قديمى درج گرديده و دقايق فصاحت و بلاغت از مضامين آن آشكار است به اين نكته با بيانى زيبا اشاره فرموده كه بخشى از ترجمه آن اينچنين است:
 
«هر كه در اولين وهله نام اين كتاب (الغدير) را بشنود گمان خواهد نمود كه اين كتاب فقط شامل موضوعى است كه بدان ناميده شده: ولى پس از ورود باين منبع گوارا خواهد يافت كه در آن. پيرامون بسيارى از دلائل و براهين امامت گفتگو و كاوش و بررسى شده و با بيان مستدلّ آن تمام خار و خاشاك‌هاى اشكالات از جلو راه سالكين طريق حق زدوده گشته و سخنان ناروا و دردناك كه پيوسته موجب شكاف و باعث اختلاف بين ملل مسلمان گرديده، همه را ابطال و آنچه نيات سوء و كينه‌توزى‌ها و عوامل بنيان كن در اين ميان بوده، همه را نابود ساخته و نسبت‌هاى ناروا و ننگينى كه از قديم الايام قلم‌هاى خائن و مزدور به پيروان اهل بيت پيغمبر(ص) چسبانيده‌اند، همه را از ميان برداشته و ملت خود را از آن افتراها مبرّا نموده، به طورى كه ديگر مجال و فرصت و دست‌آويزى براى سودطلبان و ماجراجويان و خرافات منفورشان كه به منظور تفرقه ميان امت اسلامى و دامن‌زدن اختلاف و دشمنى بكار مى‌بردند، باقى نگذارده است».... [[الغدير في الكتاب و السنة و الأدب|'''ادامه''']]


-------
-------


<big>'''[[حج در ادب فارسی]]'''</big>
<big>'''[[ولایت علی (علیه السلام) در قرآن کریم و سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله)]]'''</big>


[[پرونده:NUR03840J1.jpg|بندانگشتی|حج در ادب فارسی|175px]]
[[پرونده:NUR16135J1.jpg|ولایت علی (علیه السلام) در قرآن کریم و سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله)|175px]]


«حج در ادب فارسى»، تأليف خليل‌الله يزدانى، پژوهشى است پيرامون «حج» در ادبيات فارسى که در دوران معاصر نوشته شده است.
'''معرفى اجمالى'''


كتاب با پيشگفتارى از نويسنده آغاز و مطالب در پنج فصل، سامان يافته است.
'''ولايت على(ع) در قرآن كريم و سنت پيامبر(ص)'''، در پاسخ به نوشته شيخ ابوسلمان عبدالمنعم بلوچ (چرا ولايت على در قرآن نيست)»، اثر سيد مرتضى عسكرى، مجموعه‌اى است كه مشتمل بر داستان‌ها و حكايات، توضيح و تفسير آيات قرآن و نيز احاديث و روايات نقل‌شده از شيعه و سنى درباره امامت و ولايت امام على(ع) و ديگر امامان(ع) مى‌باشد.
كتاب، به زبان فارسى و در سال 1422ق، نوشته شده است.


نگارنده در اين كتاب، بر آن است كه انعكاس «حج» را در ادبيات فارسى، با ذكر شواهد متعدد نشان دهد. وى ابتدا به آيات قرآنى مربوط به حج اشاره كرده و ترجمه و تفسير آن را به دست مى‌دهد، سپس سابقه تاريخى حج و حوادث مهمى را كه در طول تاريخ بر كعبه گذشته، روايت مى‌كند و سرانجام با بررسى برخى متون معروف ادب فارسى، اعم از سفرنامه‌ها و متون نظم و نثر عرفانى، ديدگاه نويسندگان آن‌ها را به‌اختصار، بازگو مى‌كند (كتاب ماه ادبيات: فهرست كتاب‌هاى منتشرشده در مردادماه 1379، ص82).
'''ساختار'''


در پيشگفتار، ضمن اشاره به برخى از آياتى كه مربوط به حج مى‌باشد، توضيح مختصرى پيرامون موضوع و محتواى كتاب، ارائه گرديده است (پيشگفتار، ص11-19).
كتاب، با مقدمه كوتاهى از نويسنده آغاز و مطالب بدون تبويب و فصل‌بندى خاصى ارائه شده است.


در فصل اول، به بررسى آيات مربوط به حج، پرداخته شده است. از جمله اين آيات، مى‌توان به آيه 96 و 97 سوره آل عمران اشاره نمود: «نخستين خانه‌اى كه براى مردم (و نيايش خداوند) قرار داده شده، در سرزمين مكه است كه پربركت و مايه هدايت جهانيان است و در آن، نشانه‌هاى روشن است؛ (از جمله) مقام ابراهيم و هركس داخل آن شود در امان خواهد بود. براى خدا بر مردم است كه آهنگ خانه او كنند، آنها كه توانايى رفتن به‌سوى آن را دارند و هركس كفر بورزد (و حج را ترك كند به خود زيان رسانده)، خداوند از همه جهانيان بى‌نياز است». اين آيه مباركه، زمانى بر پيامبر(ص) نازل شد كه يهوديان ايراد گرفته و مى‌گفتند: چرا محمد قبله را از بيت‌المقدس به جانب مكه برگردانده است، درحالى‌كه بيت‌المقدس بر كعبه برترى دارد! و آيه مى‌فرمايد: علت انتخاب كعبه به‌عنوان قبله، اين است كه اين خانه اولين خانه‌اى است كه خداوند متعال براى عبادت بندگان در زمين ساخته است و نخستين خانه توحيد و پرسابقه‌ترين معبد است در روى زمين. هيچ مكانى پيش از آن، مركزِ پرستش پروردگار نبوده است.
در اين كتاب با استناد به برخى از آيات قرآنى، احاديث و كتاب‌هاى شيعه و سنى، نقش و جايگاه امام على(ع) و ولايت او و امامان بعد از او تبيين و بررسى شده است. موضوعات كتاب عبارتند از: نامه‌هاى برخى از دانشمندان سنى كه شيعه شده‌اند، چرا موضوع امامت در قرآن مطرح نشده است، چرا نام حضرت على(ع) در قرآن نيامده است، امامت اهل‌بيت(ع) از ديدگاه روايات، حفظ و اجراى شريعت توسط اوصياى پيامبر(ص) و جايگاه حضرت مهدى(عج) در منابع مكتب خلفا.


به اعتقاد نويسنده، تاريخ اسلام و منابع معتبر اسلامى نيز حاكى است كه خانه كعبه، نخست به‌صورت خيمه‌اى از خيمه‌هاى بهشت، از ياقوت سرخ براى تسكين و دلدارى حضرت آدم(ع) از آسمان فروفرستاده شد و در محلّ كنونى كعبه نصب گرديد، سپس به دست آدم(ع) و به قولى به دست فرزند او شيث(ع) ساخته شد و در طوفان نوح آسيب ديد و سپس به فرمان و هدايت الهى توسط حضرت ابراهيم(ع) تجديد بنا گرديد. به باور نويسنده، اين آيه به‌وضوح نظر نويسنده تفسير «المنار» را كه معتقد است بناى كعبه، اولين بار به دست حضرت ابراهيم(ع) بوده، رد مى‌كند؛ زيرا به اعتقاد وى مسلم است كه پيش از ابراهيم(ع)، عبادت‌گاه‌هاى ديگرى وجود داشته است (متن كتاب، ص23-24).
'''گزارش محتوا'''


فصل دوم، در مورد حج و تاريخ مى‌باشد. نويسنده، معتقد است...[[حج در ادب فارسی|'''ادامه''']]
در مقدمه كوتاه نويسنده، به سير بحث، اشاره شده است.
نويسنده، در ابتدا رونوشتى از مقدمه جزوه و نامه عالم سنى شيخ ابوسلمان عبدالمنعم بلوچ با عنوان «از علماى شيعه بپرسيد چرا نام على در قرآن نيست» را آورده و پس از بررسى و پاسخ به آن، به نامه بسيارى از علما و استادان دانشگاه‌هاى مصر، سودان، مغرب، الجزاير و ديگر كشورها كه با خواندن كتاب‌هاى او شيعه شده و به وى نامه نوشته‌اند، اشاره نموده است...[[ولایت علی (علیه السلام) در قرآن کریم و سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله)|'''ادامه''']]




۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش