الرسالة النجمية: تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۴ نوامبر ۲۰۱۸
جز
جایگزینی متن - ' حسين' به ' حسین'
جز (جایگزینی متن - ' ' به ' ')
جز (جایگزینی متن - ' حسين' به ' حسین')
خط ۲۶: خط ۲۶:
}}
}}


'''الرسالة النجمية''' تألیف [[محقق کرکی، علی بن حسین|شيخ على بن حسين كركى]]، معروف به [[محقق کرکی، علی بن حسین|محقق كركى]]، [[محقق کرکی، علی بن حسین|محقق ثانى]] (م 940 ه‍ ق) دربردارنده مباحث كلامى اصول پنجگانه مذهب شيعه (توحيد، نبوت، امامت، عدل، معاد) و احكام فقهى نماز به صورت بسيار مختصر است. این رساله یکی از بیست و هشت رساله‌ای است که در مجموعه‌ای سه جلدی به نام [[رسائل المحقق الكركي]] با تحقیق محمد حسون به چاپ رسیده است.
'''الرسالة النجمية''' تألیف [[محقق کرکی، علی بن حسین|شيخ على بن حسین كركى]]، معروف به [[محقق کرکی، علی بن حسین|محقق كركى]]، [[محقق کرکی، علی بن حسین|محقق ثانى]] (م 940 ه‍ ق) دربردارنده مباحث كلامى اصول پنجگانه مذهب شيعه (توحيد، نبوت، امامت، عدل، معاد) و احكام فقهى نماز به صورت بسيار مختصر است. این رساله یکی از بیست و هشت رساله‌ای است که در مجموعه‌ای سه جلدی به نام [[رسائل المحقق الكركي]] با تحقیق محمد حسون به چاپ رسیده است.


اگرچه اين كتاب از نظر حجم كوچك و مختصر است و مباحث فقهى آن به سبک فقه رساله‌اى نوشته شده است،امّا از نظر محتوا و مباحث مطرح شده در آن عميق و گسترده است.
اگرچه اين كتاب از نظر حجم كوچك و مختصر است و مباحث فقهى آن به سبک فقه رساله‌اى نوشته شده است،امّا از نظر محتوا و مباحث مطرح شده در آن عميق و گسترده است.


در قسمت فقه آن در ابتداى ورود به بحث نماز آمده است: يجب على كل مكلف ان يعرف ما كلّف به من العبادات و اعظمها الصلاة: بر هر مكلفى، شناختن آن عباداتى كه به آنها مكلّف شده است واجب است و بزرگترين اين عبادات نماز است. اين كتاب توسط شاگرد مؤلف شيخ حسين بن على أو الى هجرى (زنده در 950 ه‍ ق) شرح زده شده و آن را الكواكب الدريّة فى شرح الرسالة النجميّة نام نهاده است. (ز228/11/، 291/13، 297/18، مقدمه‌اى بر فقه شيعه ص175)
در قسمت فقه آن در ابتداى ورود به بحث نماز آمده است: يجب على كل مكلف ان يعرف ما كلّف به من العبادات و اعظمها الصلاة: بر هر مكلفى، شناختن آن عباداتى كه به آنها مكلّف شده است واجب است و بزرگترين اين عبادات نماز است. اين كتاب توسط شاگرد مؤلف شيخ حسین بن على أو الى هجرى (زنده در 950 ه‍ ق) شرح زده شده و آن را الكواكب الدريّة فى شرح الرسالة النجميّة نام نهاده است. (ز228/11/، 291/13، 297/18، مقدمه‌اى بر فقه شيعه ص175)


== گزارش محتوا==
== گزارش محتوا==
خط ۹۶: خط ۹۶:
[[رسالة تعیین المخالفین لامیرالمؤمنین علیه‌السلام]]
[[رسالة تعیین المخالفین لامیرالمؤمنین علیه‌السلام]]


[[جوابات الشيخ حسين بن مفلح الصيمرى]]
[[جوابات الشيخ حسین بن مفلح الصيمرى]]


[[فتاوى و أجوبة و مسائل]]
[[فتاوى و أجوبة و مسائل]]
۶۱٬۱۸۹

ویرایش