پرش به محتوا

زندگانی امام حسن عسکری علیه‌السلام: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'مى گويد' به 'می‌گوید'
جز (جایگزینی متن - '== وابسته‌ها ==' به '==وابسته‌ها==')
جز (جایگزینی متن - 'مى گويد' به 'می‌گوید')
خط ۳۰: خط ۳۰:


==ویژگی‌ها==
==ویژگی‌ها==
ويژگى اين مجموعه و از جمله كتاب حاضر، تتبع فراوانى است كه مؤلف انجام داده و به منابع بسيارى مراجعه كرده است. اين منابع، منحصر به كتب تاريخ و حديث يا فقط منابع معتبر نيست همانگونه كه به مآخذ كهن و دست اول اكتفا نكرده و آثار متأخران را نيز ديده است. نام اين منابع در پاورقى‌ها ذكر شده است. همچنين منابع وى در فرقه‌اى خاص منحصر نشده و كتب شيعه و سنى را ديده است. از اين رو ارجاع به منابع متعدد و متنوع از ويژگى‌هاى ديگر آثار اين نويسنده است. از خصوصيات ديگر، تنوع در عناوين است. مؤلف همه موضوعات و مباحث مربوط به زندگى يك امام را به خوبى گزارش كرده و عنوانى خاص براى هر يك قرار داده است. لذا تنوع تيترها و سرفصل‌ها در دستيابى خواننده به زندگى هر امام مؤثر است. پس از بيان شرح كاملى از زندگى هر امام و نگاه ديگران به جايگاه آن حضرت، روايات منقول از آن امام در موضوعات مختلف را به تفصيل نقل كرده و گاه بخش قابل توجهى از يك مجموعه را به اين روايات اختصاص مى‌دهد. كتب و آثار منسوب به ائمه نيز بخش ديگرى از اين مجموعه‌ها را تشكيل مى‌دهد. همچنين در هر مجموعه به تفصيل از ياران و راويان ائمه نام برده و شرح حال مختصرى از آنان ارائه مى‌دهد. مؤلف به شرح حال امام و يارانش اكتفا نكرده و از اوضاع دوران معاصرش نيز سخن مى گويد.  
ويژگى اين مجموعه و از جمله كتاب حاضر، تتبع فراوانى است كه مؤلف انجام داده و به منابع بسيارى مراجعه كرده است. اين منابع، منحصر به كتب تاريخ و حديث يا فقط منابع معتبر نيست همانگونه كه به مآخذ كهن و دست اول اكتفا نكرده و آثار متأخران را نيز ديده است. نام اين منابع در پاورقى‌ها ذكر شده است. همچنين منابع وى در فرقه‌اى خاص منحصر نشده و كتب شيعه و سنى را ديده است. از اين رو ارجاع به منابع متعدد و متنوع از ويژگى‌هاى ديگر آثار اين نويسنده است. از خصوصيات ديگر، تنوع در عناوين است. مؤلف همه موضوعات و مباحث مربوط به زندگى يك امام را به خوبى گزارش كرده و عنوانى خاص براى هر يك قرار داده است. لذا تنوع تيترها و سرفصل‌ها در دستيابى خواننده به زندگى هر امام مؤثر است. پس از بيان شرح كاملى از زندگى هر امام و نگاه ديگران به جايگاه آن حضرت، روايات منقول از آن امام در موضوعات مختلف را به تفصيل نقل كرده و گاه بخش قابل توجهى از يك مجموعه را به اين روايات اختصاص مى‌دهد. كتب و آثار منسوب به ائمه نيز بخش ديگرى از اين مجموعه‌ها را تشكيل مى‌دهد. همچنين در هر مجموعه به تفصيل از ياران و راويان ائمه نام برده و شرح حال مختصرى از آنان ارائه مى‌دهد. مؤلف به شرح حال امام و يارانش اكتفا نكرده و از اوضاع دوران معاصرش نيز سخن می‌گوید.  


باقر شريف تلاش كرده از تحليل و اظهار نظر درباره روايات فروگذار نكند و بخصوص در مواردى كه يك خبر با مسلمات تاريخى و گاه با اصول مذهبى شيعه سازگار نيست به بررسى آن بپردازد.
باقر شريف تلاش كرده از تحليل و اظهار نظر درباره روايات فروگذار نكند و بخصوص در مواردى كه يك خبر با مسلمات تاريخى و گاه با اصول مذهبى شيعه سازگار نيست به بررسى آن بپردازد.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش