پرش به محتوا

دیوان رفعت سمنانی: تفاوت میان نسخه‌ها

لینک درون متنی
بدون خلاصۀ ویرایش
(لینک درون متنی)
خط ۲۵: خط ۲۵:
}}  
}}  


'''‏دیوان رفعت سمنانی'''، سروده حاجی محمدصادق، معروف به رفعت سمنانی است. آنچه در این کتاب گردآوری شده، مجموعه سروده‎های این شاعر توانمند است در قالب غزلیات، مسمطات، ترکیب‎بندها، ترجیع‎بندها، مخمس‎ها، قصاید و مثنوی، در موضوعات گوناگون اجتماعی و اخلاقی و سایر موضوعات دیگر، که از جمله آنها سروده‎های بسیاری است در باب ارادت به امیرالمؤمنین علی(ع) و خاندان عصمت و طهارت(ع). این مجموعه گران‎سنگ به اهتمام نصرت‎الله نوحیان (نوح) جمع‎آوری شده است.
'''‏دیوان رفعت سمنانی'''، سروده حاجی محمدصادق، معروف به رفعت سمنانی است. آنچه در این کتاب گردآوری شده، مجموعه سروده‎های این شاعر توانمند است در قالب غزلیات، مسمطات، ترکیب‎بندها، ترجیع‎بندها، مخمس‎ها، قصاید و مثنوی، در موضوعات گوناگون اجتماعی و اخلاقی و سایر موضوعات دیگر، که از جمله آنها سروده‎های بسیاری است در باب ارادت به [[امام على(ع)|امیرالمؤمنین علی(ع)]] و خاندان عصمت و طهارت(ع). این مجموعه گران‎سنگ به اهتمام [[نوحيان، نصرت|نصرت‎الله نوحیان (نوح)]] جمع‎آوری شده است.


==ساختار==
==ساختار==
کتاب، دارای یک مقدمه از نصرت‎الله نوحیان (نوح) است. پس از مقدمه یک خطبه بی‎نقطه ذکر گردیده است و بخش اصلی کتاب در هفت فصل مجزا مطرح شده است.
کتاب، دارای یک مقدمه از [[نوحيان، نصرت|نصرت‎الله نوحیان (نوح)]] است. پس از مقدمه یک خطبه بی‎نقطه ذکر گردیده است و بخش اصلی کتاب در هفت فصل مجزا مطرح شده است.


==گزارش محتوا==
==گزارش محتوا==
خط ۵۵: خط ۵۵:
{{پایان شعر}}...<ref>ر.ک: مقدمه کتاب، صفحه ‎هفت - هشت</ref>.
{{پایان شعر}}...<ref>ر.ک: مقدمه کتاب، صفحه ‎هفت - هشت</ref>.


رفعت به علی بن ابی‎طالب علی(ع) و خاندان او ارادتی خاص می‎ورزید و ازاین‎روی قسمتی بزرگ از دیوان او حاوی اشعار و علی الخصوص مسمّط‎های شیوایی در مدح آن بزرگواران است، از جمله قصیده‎های وی در این باب است:
رفعت به [[امام على(ع)|علی بن ابی‎طالب علی(ع)]] و خاندان او ارادتی خاص می‎ورزید و ازاین‎روی قسمتی بزرگ از دیوان او حاوی اشعار و علی الخصوص مسمّط‎های شیوایی در مدح آن بزرگواران است، از جمله قصیده‎های وی در این باب است:
{{شعر}}
{{شعر}}
{{ب|''چون حسین بن علی باید که جان خویش را ''|2=''در زمین کربلا بذل ره جانان کند''}}
{{ب|''چون حسین بن علی باید که جان خویش را ''|2=''در زمین کربلا بذل ره جانان کند''}}
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش