پرش به محتوا

تجارت در آینده (درآمدی بر سازمان تجارت جهانی): تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'مثلا ' به 'مثلاً'
جز (جایگزینی متن - '}} '''' به '}} '''')
جز (جایگزینی متن - 'مثلا ' به 'مثلاً')
خط ۴۹: خط ۴۹:
شرکت‎کنندگان در یک مناظره ‏رادیوئى اخیرا نظرات متعدد و قابل ‏توجهى داشتند که سازمان آن را انجام ‏دهد. یکى از شرکت‏کنندگان اظهار داشت: لحظه‏‌اى تأمل کنید سازمان ‏یک میز مذاکره است، افراد دور میز مى‏نشینند و مذاکره می‌‏کنند. از میز مذاکره چه انتظارى دارید؟
شرکت‎کنندگان در یک مناظره ‏رادیوئى اخیرا نظرات متعدد و قابل ‏توجهى داشتند که سازمان آن را انجام ‏دهد. یکى از شرکت‏کنندگان اظهار داشت: لحظه‏‌اى تأمل کنید سازمان ‏یک میز مذاکره است، افراد دور میز مى‏نشینند و مذاکره می‌‏کنند. از میز مذاکره چه انتظارى دارید؟


علاوه بر مطالب فوق، محلى براى تبادل نظر و مذاکرات است... اساسا سازمان تجارت جهانى جایى است که دولت‏هاى عضو گرد هم می‌آیند و تلاش دارند که مسائل مربوط به تجارت را حل و فصل کنند. اولین قدم، گفتگو است. این سازمان در فضایى بیرون از مذاکرات، متولد شده است. فعالیت و حاصل کار آن نتیجه مذاکرات است. حجم کار کنونى سازمان، پیامد مذاکرات سال‏هاى 1986 تا 1994 که به دور اروگوئه معروف شد و نیز نتیجه مذاکرات قبلى تحت عنوان موافقت‎نامه عمومى درباره تعرف و تجارت (TTAG) است. اکنون این سازمان میزبان و برگزارکننده مذاکرات جدید با عنوان «دستور کار توسعه دوحه» است که در سال 2001 آغاز شده است. آنجایى که کشورها مواجه با محدودیت‏هاى بازرگانى می‌شوند و خواهان برطرف شدن این موانع باشند، مذاکرات به آنها کمک مى‏‌کند تا آزادسازى در تجارت صورت گیرد. اما سازمان تجارت جهانى کارش فقط آزادسازى تجارت نیست. در برخى موارد مقررات آن از محدودیت‏هاى تجارى حمایت مى‌‏کند؛ مثلا حمایت از مصرف‏کنندگان یا جلوگیرى از گسترش بیمارى. سازمان مجموعه‌‏اى از مقررات است... قلب این سازمان را موافقت‎نامه‌‏هاى آن تشکیل می‌‏دهد که حاصل مذاکرات اعضا است و توسط ملل تجارت‎کننده دنیا امضا شده است. این اسناد چارچوب مقررات قانونى براى بازرگانى بین‏‌الملل فراهم مى‎کنند. اساسا آنها قراردادهایى هستند که دولت‏ها را ملزم مى‎کنند تا سیاست‏هاى تجارى خود را در چارچوب توافق‎شده حفظ کنند. هرچند دولت‏ها مذاکره نموده و مقررات را امضا نموده‏‌اند، هدف اصلى کمک به تولیدکنندگان کالاها و خدمات، صادرکنندگان و نیز واردکنندگان براى انجام تجارت است و هم‎زمان به دولت‏ها اجازه می‌‏دهد اهداف اجتماعى و زیست‏‌محیطى خود را دنبال نمایند. هدف غالب سیستم، کمک به جریان آزادتر تجارت تا جائى است که اثر منفى به‎جاى نگذارد. این مى‏‌تواند تا حدى به معنى برطرف کردن موانع نیز باشد. همچنین بدین معنى است که به افراد، شرکت‎ها و حکومت‎ها امکان‏ مى‏‌دهد تا مقررات بازرگانى حاکم بر جهان را بشناسند و این اعتماد را فراهم مى‎کند که تغییرات ناگهانى در سیاست‎ها رخ ندهد.
علاوه بر مطالب فوق، محلى براى تبادل نظر و مذاکرات است... اساسا سازمان تجارت جهانى جایى است که دولت‏هاى عضو گرد هم می‌آیند و تلاش دارند که مسائل مربوط به تجارت را حل و فصل کنند. اولین قدم، گفتگو است. این سازمان در فضایى بیرون از مذاکرات، متولد شده است. فعالیت و حاصل کار آن نتیجه مذاکرات است. حجم کار کنونى سازمان، پیامد مذاکرات سال‏هاى 1986 تا 1994 که به دور اروگوئه معروف شد و نیز نتیجه مذاکرات قبلى تحت عنوان موافقت‎نامه عمومى درباره تعرف و تجارت (TTAG) است. اکنون این سازمان میزبان و برگزارکننده مذاکرات جدید با عنوان «دستور کار توسعه دوحه» است که در سال 2001 آغاز شده است. آنجایى که کشورها مواجه با محدودیت‏هاى بازرگانى می‌شوند و خواهان برطرف شدن این موانع باشند، مذاکرات به آنها کمک مى‏‌کند تا آزادسازى در تجارت صورت گیرد. اما سازمان تجارت جهانى کارش فقط آزادسازى تجارت نیست. در برخى موارد مقررات آن از محدودیت‏هاى تجارى حمایت مى‌‏کند؛ مثلاًحمایت از مصرف‏کنندگان یا جلوگیرى از گسترش بیمارى. سازمان مجموعه‌‏اى از مقررات است... قلب این سازمان را موافقت‎نامه‌‏هاى آن تشکیل می‌‏دهد که حاصل مذاکرات اعضا است و توسط ملل تجارت‎کننده دنیا امضا شده است. این اسناد چارچوب مقررات قانونى براى بازرگانى بین‏‌الملل فراهم مى‎کنند. اساسا آنها قراردادهایى هستند که دولت‏ها را ملزم مى‎کنند تا سیاست‏هاى تجارى خود را در چارچوب توافق‎شده حفظ کنند. هرچند دولت‏ها مذاکره نموده و مقررات را امضا نموده‏‌اند، هدف اصلى کمک به تولیدکنندگان کالاها و خدمات، صادرکنندگان و نیز واردکنندگان براى انجام تجارت است و هم‎زمان به دولت‏ها اجازه می‌‏دهد اهداف اجتماعى و زیست‏‌محیطى خود را دنبال نمایند. هدف غالب سیستم، کمک به جریان آزادتر تجارت تا جائى است که اثر منفى به‎جاى نگذارد. این مى‏‌تواند تا حدى به معنى برطرف کردن موانع نیز باشد. همچنین بدین معنى است که به افراد، شرکت‎ها و حکومت‎ها امکان‏ مى‏‌دهد تا مقررات بازرگانى حاکم بر جهان را بشناسند و این اعتماد را فراهم مى‎کند که تغییرات ناگهانى در سیاست‎ها رخ ندهد.
به بیان دیگر، مقررات بایستى شفاف و قابل پیش‏بینى باشند»<ref>ر.ک: ایروانی، محمدجواد، «شناخت سازمان تجارت جهانی»، ص3-‎5</ref>.
به بیان دیگر، مقررات بایستى شفاف و قابل پیش‏بینى باشند»<ref>ر.ک: ایروانی، محمدجواد، «شناخت سازمان تجارت جهانی»، ص3-‎5</ref>.


۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش