الرسالة النجمية: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - ' ص ' به ' ص'
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - ' ص ' به ' ص')
خط ۴۸: خط ۴۸:
اگرچه اين كتاب از نظر حجم كوچك و مختصر است و مباحث فقهى آن به سبك فقه رساله‌اى نوشته شده است،امّا از نظر محتوا و مباحث مطرح شده در آن عميق و گسترده است.
اگرچه اين كتاب از نظر حجم كوچك و مختصر است و مباحث فقهى آن به سبك فقه رساله‌اى نوشته شده است،امّا از نظر محتوا و مباحث مطرح شده در آن عميق و گسترده است.


در قسمت فقه آن در ابتداى ورود به بحث نماز آمده است: يجب على كل مكلف ان يعرف ما كلّف به من العبادات و اعظمها الصلاة: بر هر مكلفى، شناختن آن عباداتى كه به آنها مكلّف شده است واجب است و بزرگترين اين عبادات نماز است. اين كتاب توسط شاگرد مؤلف شيخ حسين بن على أو الى هجرى (زنده در 950 ه‍ ق) شرح زده شده و آن را الكواكب الدريّة فى شرح الرسالة النجميّة نام نهاده است. (ز228/11/، 291/13، 297/18، مقدمه‌اى بر فقه شيعه ص 175)
در قسمت فقه آن در ابتداى ورود به بحث نماز آمده است: يجب على كل مكلف ان يعرف ما كلّف به من العبادات و اعظمها الصلاة: بر هر مكلفى، شناختن آن عباداتى كه به آنها مكلّف شده است واجب است و بزرگترين اين عبادات نماز است. اين كتاب توسط شاگرد مؤلف شيخ حسين بن على أو الى هجرى (زنده در 950 ه‍ ق) شرح زده شده و آن را الكواكب الدريّة فى شرح الرسالة النجميّة نام نهاده است. (ز228/11/، 291/13، 297/18، مقدمه‌اى بر فقه شيعه ص175)


== گزارش محتوا==
== گزارش محتوا==
خط ۵۹: خط ۵۹:


== نسخه‌ها ==
== نسخه‌ها ==
در الذريعة72/24 به نسخه خطى موجود در آستان قدس رضوى مربوط به سال 955 ق اشاره نموده است در مقدمه‌اى مرجعه شيعه ص 175 نيز به 4 نسخه خطى كتابخانه‌هاى آیت‌الله گلپايگانى، آستان قدس رضوى، اصغر مهدوى، و لوس آنجلس اشاره نموده است. در چاپ كتاب موجود از نسخه خطى كتابخانه آستان قدس رضوى به شماره 888 استفاده شده است.
در الذريعة72/24 به نسخه خطى موجود در آستان قدس رضوى مربوط به سال 955 ق اشاره نموده است در مقدمه‌اى مرجعه شيعه ص175 نيز به 4 نسخه خطى كتابخانه‌هاى آیت‌الله گلپايگانى، آستان قدس رضوى، اصغر مهدوى، و لوس آنجلس اشاره نموده است. در چاپ كتاب موجود از نسخه خطى كتابخانه آستان قدس رضوى به شماره 888 استفاده شده است.


==وابسته‌ها==
==وابسته‌ها==
۶۱٬۱۸۹

ویرایش