پرش به محتوا

جالينوس الصناعة الصغيرة: تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۱۸
جز
جایگزینی متن - 'پزشك' به 'پزشک'
جز (جایگزینی متن - 'محمد حسين' به 'محمدحسین')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
جز (جایگزینی متن - 'پزشك' به 'پزشک')
خط ۶۳: خط ۶۳:




«الصناعة الصغيرة» جالينوس على‌رغم آن‌كه از اولين نگاشته‌هاى طبى است كه به دست ما رسيده و نظم و ترتيب چندان مرسومى ندارد، با اين حال از جمله مهم‌ترين منابع پزشكى قديم شمرده مى‌شود. از اين‌رو حنين بن اسحاق (طبيب مشهور دوران عباسى) آن را به عربى ترجمه مى‌نمايد و يا پزشك مشهور مصرى على بن رضوان مشهور به ابن رضوان شرحى مفصل بر آن مى‌نگارد. (رك مقدمه الصناعة الصغيرة)
«الصناعة الصغيرة» جالينوس على‌رغم آن‌كه از اولين نگاشته‌هاى طبى است كه به دست ما رسيده و نظم و ترتيب چندان مرسومى ندارد، با اين حال از جمله مهم‌ترين منابع پزشکى قديم شمرده مى‌شود. از اين‌رو حنين بن اسحاق (طبيب مشهور دوران عباسى) آن را به عربى ترجمه مى‌نمايد و يا پزشک مشهور مصرى على بن رضوان مشهور به ابن رضوان شرحى مفصل بر آن مى‌نگارد. (رك مقدمه الصناعة الصغيرة)


اهميت اين اثر را مى‌توان در اين امور خلاصه كرد:  
اهميت اين اثر را مى‌توان در اين امور خلاصه كرد:  


1. قدمت اين اثر: شناخت يك علم بسته به شناخت منابع اوليه و چگونگى تدوين آن است. كتاب الصناعة الصغيرة مى‌تواند راهگشاى محققين تاريخ علم پزشكى باشد.2. جالينوس از بزرگترين پزشكان يونان است و نظريات پزشكى او درقرن‌هاى بعد نيز مورد توجه پزشكان بزرگ و صاحب نظر همانند [[رازی، محمد بن زکریا‏|محمد بن زكرياى رازى]] و [[ابن سینا، حسین بن عبدالله|ابن سينا]] قرار گرفته است. حتى پزشكان بعد از [[ابن سینا، حسین بن عبدالله|ابن سينا]] همانند حكيم ارزانى در الطب الاكبر و حكيم مير محمدحسین عقيلى خراسانى در خلاصة الحكمة نيز گه گاه سخنان جالينوس را نقد و تقرير مى‌كنند و اين نشان‌گر اهميت و جاودانگى نظريات جالينوس است.
1. قدمت اين اثر: شناخت يك علم بسته به شناخت منابع اوليه و چگونگى تدوين آن است. كتاب الصناعة الصغيرة مى‌تواند راهگشاى محققين تاريخ علم پزشکى باشد.2. جالينوس از بزرگترين پزشکان يونان است و نظريات پزشکى او درقرن‌هاى بعد نيز مورد توجه پزشکان بزرگ و صاحب نظر همانند [[رازی، محمد بن زکریا‏|محمد بن زكرياى رازى]] و [[ابن سینا، حسین بن عبدالله|ابن سينا]] قرار گرفته است. حتى پزشکان بعد از [[ابن سینا، حسین بن عبدالله|ابن سينا]] همانند حكيم ارزانى در الطب الاكبر و حكيم مير محمدحسین عقيلى خراسانى در خلاصة الحكمة نيز گه گاه سخنان جالينوس را نقد و تقرير مى‌كنند و اين نشان‌گر اهميت و جاودانگى نظريات جالينوس است.


3. از آنجا كه متن اين اثر توسط مترجم و پزشك بزرگ دوران عباسى، حنين بن اسحاق از يونانى به عربى ترجمه شده است. مقايسه اين متن با متن يونانى اثر در مسأله ترجمه و تاريخ ترجمه قابل توجيه و بررسى است.
3. از آنجا كه متن اين اثر توسط مترجم و پزشک بزرگ دوران عباسى، حنين بن اسحاق از يونانى به عربى ترجمه شده است. مقايسه اين متن با متن يونانى اثر در مسأله ترجمه و تاريخ ترجمه قابل توجيه و بررسى است.


==وضعيت كتاب==
==وضعيت كتاب==
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش