پرش به محتوا

تجارت در آینده (درآمدی بر سازمان تجارت جهانی): تفاوت میان نسخه‌ها

هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۲۸ دسامبر ۲۰۱۷
جز
جایگزینی متن - 'مى‏توان' به 'می‌توان'
جز (جایگزینی متن - 'مى‏شوند' به 'می‌شوند')
جز (جایگزینی متن - 'مى‏توان' به 'می‌توان')
خط ۷۲: خط ۷۲:


سه هدف اصلى‏
سه هدف اصلى‏
هدف غالب سیستم، کمک به جریان آزادتر تجارت تا جایى است که اثر منفى به‎جاى نگذارد. این مى‏تواند تا حدى به معنى برطرف کردن موانع نیز باشد. همچنین بدین معنى است که به افراد، شرکت‎ها و حکومت‎ها امکان مى‏‌دهد تا مقررات بازرگانى حاکم بر جهان را بشناسند و این اعتماد را فراهم مى‎کند که تغییرات ناگهانى در سیاست‎ها رخ ندهد. به بیان دیگر، مقررات بایستى شفاف و قابل پیش‏بینى باشند. از آنجا که موافقت‎نامه‏‌ها اغلب پس از مباحثه و مشاجره زیاد توسط جامعه کشورهاى تجارت‎کننده تنظیم و امضا شده است، یکى از وظایف مهم سازمان تجارت جهانى این است که مجمعى براى چانه‏‌زنى‌‏هاى بازرگانى باشد. سومین جنبه فعالیت‎هاى «سازمان تجارت جهانى» حل ‏و فصل منازعات و اختلافات است. روابط تجارى اغلب با منافع متعارض همراه است. قراردادها و موافقت‎نامه‏‌هاى تصویب‎شده در سیستم سازمان تجارت جهانى اغلب نیاز به تفسیر دارند. طریق هماهنگ براى حل‏ و فصل این اختلافات، استفاده از برخى روش‎هاى بى‏‌طرفانه و بر مبناى اصول حقوقى مورد توافق است. در موافقت‎نامه‏‌هاى «سازمان تجارت جهانى» به این هدف درباره فرایند حل‏ و فصل اختلافات استناد مى‏‌شود<ref>متن کتاب، ص3-‎4</ref>.
هدف غالب سیستم، کمک به جریان آزادتر تجارت تا جایى است که اثر منفى به‎جاى نگذارد. این می‌تواند تا حدى به معنى برطرف کردن موانع نیز باشد. همچنین بدین معنى است که به افراد، شرکت‎ها و حکومت‎ها امکان مى‏‌دهد تا مقررات بازرگانى حاکم بر جهان را بشناسند و این اعتماد را فراهم مى‎کند که تغییرات ناگهانى در سیاست‎ها رخ ندهد. به بیان دیگر، مقررات بایستى شفاف و قابل پیش‏بینى باشند. از آنجا که موافقت‎نامه‏‌ها اغلب پس از مباحثه و مشاجره زیاد توسط جامعه کشورهاى تجارت‎کننده تنظیم و امضا شده است، یکى از وظایف مهم سازمان تجارت جهانى این است که مجمعى براى چانه‏‌زنى‌‏هاى بازرگانى باشد. سومین جنبه فعالیت‎هاى «سازمان تجارت جهانى» حل ‏و فصل منازعات و اختلافات است. روابط تجارى اغلب با منافع متعارض همراه است. قراردادها و موافقت‎نامه‏‌هاى تصویب‎شده در سیستم سازمان تجارت جهانى اغلب نیاز به تفسیر دارند. طریق هماهنگ براى حل‏ و فصل این اختلافات، استفاده از برخى روش‎هاى بى‏‌طرفانه و بر مبناى اصول حقوقى مورد توافق است. در موافقت‎نامه‏‌هاى «سازمان تجارت جهانى» به این هدف درباره فرایند حل‏ و فصل اختلافات استناد مى‏‌شود<ref>متن کتاب، ص3-‎4</ref>.


فهرست مطالب در ابتدای کتاب آمده و در پاورقی‎ها، علاوه بر درج عبارت لاتین برخی از واژگان مذکور در متن<ref>ر.ک: پاورقی134</ref>، به توضیح برخی از مطالب متن، پرداخته شده است<ref>ر.ک: همان، ص148</ref>.
فهرست مطالب در ابتدای کتاب آمده و در پاورقی‎ها، علاوه بر درج عبارت لاتین برخی از واژگان مذکور در متن<ref>ر.ک: پاورقی134</ref>، به توضیح برخی از مطالب متن، پرداخته شده است<ref>ر.ک: همان، ص148</ref>.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش