پرش به محتوا

مجتهدی تهرانی، احمد: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'محمدباقر' به 'محمد باقر'
جز (جایگزینی متن - ' ' به ' ')
جز (جایگزینی متن - 'محمدباقر' به 'محمد باقر')
خط ۳۲: خط ۳۲:




«آيت‌الله احمد مجتهدى تهرانى»، در نهم مهرماه 1302، برابر با دوم رجب سال 1343، در تهران چشم به جهان گشود و در خاندانى باتقوى و ورع و فضل و شرف پرورش يافت. پدر ايشان مرحوم محمدباقر از كسبه‌هاى معروف و باتقوى و متدين تهران بوده و جد ايشان مرحوم ميرزا احمد از تجار مشهور و از مؤمنين و متدينين عصر خود بود. بعد از اين دو بزرگوار، اجداد آيت‌الله مجتهدى همگى در كسوت روحانيت و از علماى جليل‌القدر و مبلغين اسلام و از ائمه جماعات مشهور كاشان بودند. از جمله اجداد ايشان، آيات و حجج اسلام، حاج ملا محمدعلى مجتهد و حاج ملا محمدباقر مجتهد و حاج ملا محمدكاظم مجتهد كاشانى بودند.
«آيت‌الله احمد مجتهدى تهرانى»، در نهم مهرماه 1302، برابر با دوم رجب سال 1343، در تهران چشم به جهان گشود و در خاندانى باتقوى و ورع و فضل و شرف پرورش يافت. پدر ايشان مرحوم محمد باقر از كسبه‌هاى معروف و باتقوى و متدين تهران بوده و جد ايشان مرحوم ميرزا احمد از تجار مشهور و از مؤمنين و متدينين عصر خود بود. بعد از اين دو بزرگوار، اجداد آيت‌الله مجتهدى همگى در كسوت روحانيت و از علماى جليل‌القدر و مبلغين اسلام و از ائمه جماعات مشهور كاشان بودند. از جمله اجداد ايشان، آيات و حجج اسلام، حاج ملا محمدعلى مجتهد و حاج ملا محمد باقر مجتهد و حاج ملا محمدكاظم مجتهد كاشانى بودند.


صاحب كتاب «لباب الألقاب» تأليف آخوند [[کاشانی، حبیب‌الله بن علی‌مدد|ملا حبيب الله شريف كاشانى]] (متوفى 1340ق) در باره يكى از اجداد ايشان؛ يعنى حضرت آيت‌الله محمدعلى مجتهد كاشانى مى‌نويسد: «او فرزند حاج محمدباقر كاشانى است و آيت‌الله حاج محمدعلى مجتهد كاشانى، عالمى فاضل و مدرسى بزرگوار در علوم شرعى و عقلى بود، به حدى كه فضل و علم و زهدش بر ديگران مسلم و آشكار بود و آن مرحوم فرزندى داشت به نام حاج ملا ابوالقاسم كه او هم حكيم و منجمى زبردست بود و من آن فرزند را ديده بودم و او در تهران فوت كرد و مرحوم آيت‌الله حاج محمدعلى از شاگردان فقيه عالى‌قدر حضرت آيت‌الله سيد محمدتقى كاشانى بود و او از شاگردان عالم ربانى و معلم اخلاق حاج [[نراقی، احمد بن محمدمهدی|ملا احمد نراقى]] است و [[نراقی، احمد بن محمدمهدی|ملا احمد نراقى]] استاد [[انصاری، مرتضی بن محمدامین|شيخ مرتضى انصارى]] بود و وقتى كه [[نراقی، احمد بن محمدمهدی|ملا احمد نراقى]] از رحلت آيت‌الله سيد محمدتقى كاشانى باخبر شدند، از شدت حزن و اندوه و با صداى رسا و بلند شديدا گريه كردند و از فقدان آن عالم بزرگوار تأسف خوردند.»
صاحب كتاب «لباب الألقاب» تأليف آخوند [[کاشانی، حبیب‌الله بن علی‌مدد|ملا حبيب الله شريف كاشانى]] (متوفى 1340ق) در باره يكى از اجداد ايشان؛ يعنى حضرت آيت‌الله محمدعلى مجتهد كاشانى مى‌نويسد: «او فرزند حاج محمد باقر كاشانى است و آيت‌الله حاج محمدعلى مجتهد كاشانى، عالمى فاضل و مدرسى بزرگوار در علوم شرعى و عقلى بود، به حدى كه فضل و علم و زهدش بر ديگران مسلم و آشكار بود و آن مرحوم فرزندى داشت به نام حاج ملا ابوالقاسم كه او هم حكيم و منجمى زبردست بود و من آن فرزند را ديده بودم و او در تهران فوت كرد و مرحوم آيت‌الله حاج محمدعلى از شاگردان فقيه عالى‌قدر حضرت آيت‌الله سيد محمدتقى كاشانى بود و او از شاگردان عالم ربانى و معلم اخلاق حاج [[نراقی، احمد بن محمدمهدی|ملا احمد نراقى]] است و [[نراقی، احمد بن محمدمهدی|ملا احمد نراقى]] استاد [[انصاری، مرتضی بن محمدامین|شيخ مرتضى انصارى]] بود و وقتى كه [[نراقی، احمد بن محمدمهدی|ملا احمد نراقى]] از رحلت آيت‌الله سيد محمدتقى كاشانى باخبر شدند، از شدت حزن و اندوه و با صداى رسا و بلند شديدا گريه كردند و از فقدان آن عالم بزرگوار تأسف خوردند.»


آيت‌الله مجتهدى در سال 1362ق و در سن 19 سالگى به كسوت روحانيت درآمد و قبل از آن در بازار تهران مشغول به كار بود و پدر ايشان؛ يعنى مرحوم محمدباقر، راضى نبود كه فرزندش طلبه شود، ولى بر اثر عشق و علاقه زيادى كه جناب استاد به علم و دانش داشت، به‌سوى طلبگى روى آورد.
آيت‌الله مجتهدى در سال 1362ق و در سن 19 سالگى به كسوت روحانيت درآمد و قبل از آن در بازار تهران مشغول به كار بود و پدر ايشان؛ يعنى مرحوم محمد باقر، راضى نبود كه فرزندش طلبه شود، ولى بر اثر عشق و علاقه زيادى كه جناب استاد به علم و دانش داشت، به‌سوى طلبگى روى آورد.


با توجه به مخالفت پدر، سال‌ها با عسرت و سختى زيادى، در لباس روحانيت به تحصيل علم پرداخت و بعد از سال‌ها نه تنها پدر راضى شد، بلكه به وجود چنين فرزندى، در نزد خويشان و نزديكان و در اجتماع افتخار مى‌كرد.
با توجه به مخالفت پدر، سال‌ها با عسرت و سختى زيادى، در لباس روحانيت به تحصيل علم پرداخت و بعد از سال‌ها نه تنها پدر راضى شد، بلكه به وجود چنين فرزندى، در نزد خويشان و نزديكان و در اجتماع افتخار مى‌كرد.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش