پرش به محتوا

كمال‌الدين و تمام النعمة (جامعه مدرسین): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - '</ref>.' به '</ref>')
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۶۲: خط ۶۲:
مصحح در تصحيح كتاب، از هفت نسخه خطى استفاده و متن كتاب را با آن‌ها، مقابله كرده است كه خلاصه‌اى از مشخصات اين نسخ، عبارت است از:
مصحح در تصحيح كتاب، از هفت نسخه خطى استفاده و متن كتاب را با آن‌ها، مقابله كرده است كه خلاصه‌اى از مشخصات اين نسخ، عبارت است از:


1. نسخه‌اى گران‌بها كه با قلم قرمز تصحيح شده و آكنده از حواشى است و كاتب آن، ابوطالب محمد بن هاشم بن عبدالله حسينى بوده و در سال 1081ق، نوشته شده است.
# نسخه‌اى گران‌بها كه با قلم قرمز تصحيح شده و آكنده از حواشى است و كاتب آن، ابوطالب محمد بن هاشم بن عبدالله حسينى بوده و در سال 1081ق، نوشته شده است.
 
# نسخه‌اى نفيس و تصحيح‌شده كه در سال 960ق، نوشته شده و كاتب آن ابراهيم بن محمد حسينى است.
2. نسخه‌اى نفيس و تصحيح‌شده كه در سال 960ق، نوشته شده و كاتب آن ابراهيم بن محمد حسينى است.
# نسخه‌اى كه فضل‌الله بن حسين نائينى، در سال 1078ق، نوشته است.
 
#:اين هر سه نسخه، مال «كتابخانه عمومى»، [[مرعشی، شهاب‌الدین|آيت‌الله مرعشى نجفى]] است.
3. نسخه‌اى كه فضل‌الله بن حسين نائينى، در سال 1078ق، نوشته است.
# نسخه‌اى كه توسط ابن صفى‌الدين محمداحمد حسينى قمى، در سال 1090ق، نوشته، تصحيح، مقابله و حاشيه‌نگارى شده است.
 
# نسخه‌اى قديمى و بى‌تاريخ از كتابخانه شيخ عبدالرحيم ربانى شيرازى.
اين هر سه نسخه، مال «كتابخانه عمومى»، [[مرعشی، شهاب‌الدین|آيت‌الله مرعشى نجفى]] است.
# نسخه‌اى نفيس به خط نستعليق كه در تاريخ 1069ق، نوشته شده و كاتب آن ذكر نشده است. اين نسخه در كتابخانه سيد جلال‌الدين ارموى موجود است.
 
# نسخه‌اى تذهيب‌شده و گران‌بها با خط نستعليق كه به‌وسيله محمدكاظم بن محمدمعصوم، در تاريخ 1054ق، نوشته شده است  <ref>همان</ref>
4. نسخه‌اى كه توسط ابن صفى‌الدين محمداحمد حسينى قمى، در سال 1090ق، نوشته، تصحيح، مقابله و حاشيه‌نگارى شده است.
 
5. نسخه‌اى قديمى و بى‌تاريخ از كتابخانه شيخ عبدالرحيم ربانى شيرازى.
 
6. نسخه‌اى نفيس به خط نستعليق كه در تاريخ 1069ق، نوشته شده و كاتب آن ذكر نشده است. اين نسخه در كتابخانه سيد جلال‌الدين ارموى موجود است.
 
7. نسخه‌اى تذهيب‌شده و گران‌بها با خط نستعليق كه به‌وسيله محمدكاظم بن محمدمعصوم، در تاريخ 1054ق، نوشته شده است  <ref>همان</ref>


مصحح از بين اين نسخ، بيشتر به نسخه شماره 1، 4 و 5 اعتماد كرده و ساير نسخ را پرغلط و محرف و... دانسته است  <ref>همان، ص 29</ref>
مصحح از بين اين نسخ، بيشتر به نسخه شماره 1، 4 و 5 اعتماد كرده و ساير نسخ را پرغلط و محرف و... دانسته است  <ref>همان، ص 29</ref>
خط ۹۱: خط ۸۴:




1. مقدمه و متن كتاب.
#مقدمه و متن كتاب.
 
#زرسازان، عاطفه «روش [[شيخ صدوق]] در كمال الدين و تمام النعمة»، پايگاه مجلات تخصصى نور، نشريه: حديث‌پژوهى، بهار و تابستان 1392، شماره 9 (علمى - پژوهشى) (26 صفحه، از 7 تا 32).
2. زرسازان، عاطفه «روش [[شيخ صدوق]] در كمال الدين و تمام النعمة»، پايگاه مجلات تخصصى نور، نشريه: حديث‌پژوهى، بهار و تابستان 1392، شماره 9 (علمى - پژوهشى) (26 صفحه، از 7 تا 32).




۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش