پرش به محتوا

رهاوی، اسحق بن علی: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - 'جالينوس' به 'جالینوس ')
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۲: خط ۳۲:




«اسحاق بن على رهاوى»، يكى از اطباى گذشته است. در بسيارى از منابع تاريخى كه در دسترس است چيز چندانى از زندگانى وى ذكر نشده است. تنها كسى كه به زندگى او پرداخته ابن ابى‌اصيبعه در «عيون الانباء» است كه البته آنچه هم وى از رهاوى ذكر كرده، تنها نقل قول‌هايى از كتاب «ادب الطبيب» اوست و الا او هم نه به سال تولد وى اشاره كرده و نه از تحصيلات و اساتيد او سخنى به ميان آورده است.
'''اسحاق بن على رهاوى'''، يكى از اطباى گذشته است. در بسيارى از منابع تاريخى كه در دسترس است چيز چندانى از زندگانى وى ذكر نشده است. تنها كسى كه به زندگى او پرداخته ابن ابى‌اصيبعه در «عيون الانباء» است كه البته آنچه هم وى از رهاوى ذكر كرده، تنها نقل قول‌هايى از كتاب «ادب الطبيب» اوست و الا او هم نه به سال تولد وى اشاره كرده و نه از تحصيلات و اساتيد او سخنى به ميان آورده است.


البته از گوشه و كنار آنچه ابن ابى‌اصيبعه نقل كرده مى‌توانيم اطلاعاتى از زندگى رهاوى به دست آوريم.
البته از گوشه و كنار آنچه ابن ابى‌اصيبعه نقل كرده مى‌توانيم اطلاعاتى از زندگى رهاوى به دست آوريم.
خط ۵۱: خط ۵۱:
ابن ابى‌اصيبعه سه كتاب را براى رهاوى ذكر كرده است:
ابن ابى‌اصيبعه سه كتاب را براى رهاوى ذكر كرده است:


1. كتاب كناش (اين اثر، جمع‌آورى ده مقاله [[جالینوس]]  است كه به ميامر معروف شده است. در اين اثر داروهاى تركيبى بر حسب بيمارى اعضاى بدن از سر تا پا ذكر شده است)؛
#كتاب كناش (اين اثر، جمع‌آورى ده مقاله [[جالینوس]]  است كه به ميامر معروف شده است. در اين اثر داروهاى تركيبى بر حسب بيمارى اعضاى بدن از سر تا پا ذكر شده است)؛
 
#ادب الطبيب؛
2. ادب الطبيب؛
#كتابى ازكتاب‌هاى جوامع اسكندرانيين (در اين اثر، كتاب «الصناعة الصغيرة»، كتاب «النبض الصغير» و «كتاب [[جالینوس]]  الى غلوقن» جمع‌آورى شده است) (عيون الانباء فى طبقات الاطباء، ص 342).
 
3. كتابى ازكتاب‌هاى جوامع اسكندرانيين (در اين اثر، كتاب «الصناعة الصغيرة»، كتاب «النبض الصغير» و «كتاب [[جالینوس]]  الى غلوقن» جمع‌آورى شده است) (عيون الانباء فى طبقات الاطباء، ص 342).




۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش