شرح الأساس الكبير: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - ' (ع)' به '(ع)'
جز (جایگزینی متن - 'امام صادق(ع)' به 'امام صادق (ع)')
جز (جایگزینی متن - ' (ع)' به '(ع)')
خط ۵۰: خط ۵۰:




از آن جا كه «الأساس» كتابى كلاسيك به شمار مى‌رود كه فهم آن براى افراد مبتدى آسان نمى‌باشد، عالمان بسيارى نسبت به شرح و توضيح عبارات دقيق آن اقدام نمودند. البته شرح ابن شرفى بر «الاساس» تا آن جا كه شرح الفاظ و معانى لغوى و اصطلاحى كتاب است، با ديگر شروحى كه بر اين كتاب نگاشته شده، تفاوت چندانى ندارد. وى نيز مانند ساير شرّاح پس از بيان معناى آيات قرآنى و احاديث نبوى به بيان مقصود مؤلف مى‌پردازد، با اين تفاوت كه وى پس از شرح و توضيح انديشۀ مؤلف، «الاساس» افكار و انديشه‌هاى موافق و مخالف ديدگاه او را نيز مطرح كرده، سپس به نقض و ابطال نظريۀ مخالف با استناد به آيات قرآنى و احاديث نبوى مى‌پردازد. وى علاوه بر آيات و احاديث، ديدگاه خود را با آراء ائمۀ اهل بيت؛ يعنى [[امام على (ع)]] و حسنين(ع) و زين العابدين على بن الحسين و امام باقر و [[امام صادق]] عليهم السلام، سپس قاسم و هادى و قاسم بن محمد از ائمه زيديه تقويت مى‌نمايد. آن چه در اين شرح قابل توجه مى‌نمايد، استشهاد شارح به اقوال امام باقر و [[امام صادق]] عليهما السلام و عدم استشهاد به اقوال زيد بن على بن الحسين(ع) است، در حالى كه از ديدگاه زيديه و بنابر قواعد و اصول مورد قبول ايشان امام باقر و [[امام جعفر صادق (ع)|امام صادق (ع)]]؛ چون قيام و حركتى عليه حكّام جائر زمان خويش نداشتند، امام محسوب نمى‌شوند.
از آن جا كه «الأساس» كتابى كلاسيك به شمار مى‌رود كه فهم آن براى افراد مبتدى آسان نمى‌باشد، عالمان بسيارى نسبت به شرح و توضيح عبارات دقيق آن اقدام نمودند. البته شرح ابن شرفى بر «الاساس» تا آن جا كه شرح الفاظ و معانى لغوى و اصطلاحى كتاب است، با ديگر شروحى كه بر اين كتاب نگاشته شده، تفاوت چندانى ندارد. وى نيز مانند ساير شرّاح پس از بيان معناى آيات قرآنى و احاديث نبوى به بيان مقصود مؤلف مى‌پردازد، با اين تفاوت كه وى پس از شرح و توضيح انديشۀ مؤلف، «الاساس» افكار و انديشه‌هاى موافق و مخالف ديدگاه او را نيز مطرح كرده، سپس به نقض و ابطال نظريۀ مخالف با استناد به آيات قرآنى و احاديث نبوى مى‌پردازد. وى علاوه بر آيات و احاديث، ديدگاه خود را با آراء ائمۀ اهل بيت؛ يعنى [[امام على(ع)]] و حسنين(ع) و زين العابدين على بن الحسين و امام باقر و [[امام صادق]] عليهم السلام، سپس قاسم و هادى و قاسم بن محمد از ائمه زيديه تقويت مى‌نمايد. آن چه در اين شرح قابل توجه مى‌نمايد، استشهاد شارح به اقوال امام باقر و [[امام صادق]] عليهما السلام و عدم استشهاد به اقوال زيد بن على بن الحسين(ع) است، در حالى كه از ديدگاه زيديه و بنابر قواعد و اصول مورد قبول ايشان امام باقر و [[امام جعفر صادق(ع)|امام صادق(ع)]]؛ چون قيام و حركتى عليه حكّام جائر زمان خويش نداشتند، امام محسوب نمى‌شوند.


يكى از ويژگى‌هاى اين شرح، طرح آراء و ديدگاه‌هاى مخالف ديدگاه زيديه؛ همچون ديدگاه معتزله، اشاعره و حنابله است كه شارح پس از نقل ديدگاه آنها به همان نحو كه در آثار ايشان مندرج است، به نقض و ابطال آنها مى‌پردازد.
يكى از ويژگى‌هاى اين شرح، طرح آراء و ديدگاه‌هاى مخالف ديدگاه زيديه؛ همچون ديدگاه معتزله، اشاعره و حنابله است كه شارح پس از نقل ديدگاه آنها به همان نحو كه در آثار ايشان مندرج است، به نقض و ابطال آنها مى‌پردازد.
۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش