فراهی هروی، معین‌الدین: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'خواجه عبدالله انصارى' به 'خواجه عبدالله انصارى '
جز (A-esmaili@noornet.net صفحهٔ فراهی هروی، معین الدین را بدون برجای‌گذاشتن تغییرمسیر به فراهی هروی، معین‌الدین منتقل کرد)
جز (جایگزینی متن - 'خواجه عبدالله انصارى' به 'خواجه عبدالله انصارى ')
خط ۴۷: خط ۴۷:




معين‌الدّين فراهى هروى، عارف و واعظ شهير هرات است. تاريخ تولد وى به درستى معلوم نيست و زندگى كودكى و جوانى وى در تذكره‌ها نيامده است. تنها در كتاب‌هاى روضةالصفا جلد هفتم و الذريعه به نقل از روضةالصّفا و كشف‌الظنون به طور اختصار از وى نام برده شده است. وى از علماء و عرفاى زمان سلطان حسين بايقرا بود و مردى زاهد و پارسا بوده است و از دنيا و بهره‌هاى آن گريزان؛ مدّتى امامت جماعت مسجد جامع هرات را بر عهده داشت؛ ولى شغل وى ارشاد و هدايت مردم از راه وعظ و درس و بحث بوده است. گويند منصب قضا را رد كرد و از تصدّى آن سرباز زد. كتب و رسائلى به وى نسبت داده‌اند كه عبارتند از: 1- معارج النّبوة در سيرت حضرت رسول(ص) 2- قصص حضرت موسى (ع) 3- اربعين در چهل حديث نبوى 4- تفسير سوره فاتحة الكتاب 5- بحرالدرر 6- حدائق الحقائق در تفسير سوره يوسف. بنا به قولى وى در سال 908 ق درگذشت و در مقبره‌ى خواجه عبدالله انصارى مدفون گرديد.
معين‌الدّين فراهى هروى، عارف و واعظ شهير هرات است. تاريخ تولد وى به درستى معلوم نيست و زندگى كودكى و جوانى وى در تذكره‌ها نيامده است. تنها در كتاب‌هاى روضةالصفا جلد هفتم و الذريعه به نقل از روضةالصّفا و كشف‌الظنون به طور اختصار از وى نام برده شده است. وى از علماء و عرفاى زمان سلطان حسين بايقرا بود و مردى زاهد و پارسا بوده است و از دنيا و بهره‌هاى آن گريزان؛ مدّتى امامت جماعت مسجد جامع هرات را بر عهده داشت؛ ولى شغل وى ارشاد و هدايت مردم از راه وعظ و درس و بحث بوده است. گويند منصب قضا را رد كرد و از تصدّى آن سرباز زد. كتب و رسائلى به وى نسبت داده‌اند كه عبارتند از: 1- معارج النّبوة در سيرت حضرت رسول(ص) 2- قصص حضرت موسى (ع) 3- اربعين در چهل حديث نبوى 4- تفسير سوره فاتحة الكتاب 5- بحرالدرر 6- حدائق الحقائق در تفسير سوره يوسف. بنا به قولى وى در سال 908 ق درگذشت و در مقبره‌ى [[انصاری، عبد الله بن محمد|خواجه عبدالله انصارى]]  مدفون گرديد.




۴۲۵٬۲۲۵

ویرایش