پرش به محتوا

ابن یمین، محمود بن یمین‌الدین: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۳: خط ۴۳:
|کد مؤلف =AUTHORCODE76180AUTHORCODE}}
|کد مؤلف =AUTHORCODE76180AUTHORCODE}}


'''امیر فخرالدین محمود بن یمین‌الدین طُغْرایی فَرومَدی''' (متوفای 769ق)، مشهور و متخلص به ابن یمین،از شاعران شیعی مذهب قرن هشتم است که در قطعه پردازی فارسی مقام بالایی دارد.
'''امیر فخرالدین محمود بن یمین‌الدین طُغْرایی فَرومَدی''' (متوفای 769ق)، مشهور و متخلص به ابن یمین، از شاعران شیعی مذهب قرن هشتم است که در قطعه پردازی فارسی مقام بالایی دارد.


==ولادت==
==ولادت==
خط ۷۶: خط ۷۶:
{{پایان شعر}}
{{پایان شعر}}


 
همچنین در اشعارش از قرآن و حدیث الهام گرفته است و نمونه‌هائی از درج، اقتباس، اشاره، تلمیح، حل و تحلیل و تمثیل از قرآن کریم و احادیث را می توان در اشعار او یافت.
همچنین در اشعارش از قرآن و حدیث الهام گرفته است و نمونه‌هائی از درج، اقتباس، اشاره،تلمیح،حل و تحلیل و تمثیل از قرآن کریم و احادیث را می توان در اشعار او یافت.


{{شعر}}
{{شعر}}
خط ۸۳: خط ۸۲:
{{پایان شعر}}
{{پایان شعر}}


که اشارت به آیات 4-1 سوره الرحمن دارد وی نسبت  به حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) ارادت و علاقه ویژه دارد و قصائد مفصلی در این باب دارد.
که اشارت به آیات 4-1 سوره الرحمن دارد وی نسبت  به [[امام علی علیه‌السلام|حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع)]] ارادت و علاقه ویژه دارد و قصائد مفصلی در این باب دارد.
 
همچنین در اشعار او نمونه‌هائی از افکار ناب وی که در آن تجلی فرهنگ ملی ایران بطور خیره کننده‌ای جلوه گر است وجود دارد از آن جمله است :


مثنوی چهار پند انوشیروان و موبدان که نماینده انتقال افکار والای بزرگان ایرانی بصورت شعر دری است.
همچنین در اشعار او نمونه‌هائی از افکار ناب وی که در آن تجلی فرهنگ ملی ایران بطور خیره کننده‌ای جلوه گر است وجود دارد از آن جمله است: مثنوی چهار پند انوشیروان و موبدان که نماینده انتقال افکار والای بزرگان ایرانی بصورت شعر دری است.


==وفات==
==وفات==