پرش به محتوا

شرح حدود ابن عرفة الموسوم الهداية الكافية الشافية لبيان حقائق الإمام ابن عرفة الوافية: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۷: خط ۲۷:
| پیش از =  
| پیش از =  
}}
}}
'''شرح حدود ابن عرفة الموسوم الهداية الكافية الشافية لبيان حقائق الإمام ابن عرفة الوافية'''، اثر ابوعبدالله محمد انصاری رصاع (متوفی 894ق/1489م)، شرحی است بر کتاب «الحدود الفقهية» نوشته ابن عرفه، ابوعبدالله محمد بن محمد ورعمى (717- 803ق)، فقیه مالکى تونسی که با تحقیق محمد ابوالاجفان و طاهر معموری، منتشر شده است.
'''شرح حدود ابن عرفة الموسوم الهداية الكافية الشافية لبيان حقائق الإمام ابن عرفة الوافية'''، اثر [[رصاع، محمد بن قاسم|ابوعبدالله محمد انصاری رصاع]] (متوفی 894ق/1489م)، شرحی است بر کتاب «الحدود الفقهية» نوشته [[ابن عرفه، محمد بن محمد|ابن عرفه، ابوعبدالله محمد بن محمد ورعمى]] (717- 803ق)، فقیه مالکى تونسی که با تحقیق [[ابواجفان، محمد|محمد ابوالاجفان]] و [[معموری، طاهر|طاهر معموری]]، منتشر شده است.


کتاب ابن عرفه، به‌صورت موجز و مختصر نوشته شده و این امر، توجه و اشتیاق شارح را به خود جلب نموده تا به بیان مطالب و شرح و توضیح موضوعات آن بپردازد. وی در توضیح و تشریح مطالب، به اصل کتاب اکتفا نکرده و خود را محدود بدان نساخته، بلکه کوشش خود را به بسیاری از امور مربوطه دیگر همچون: ضوابط فقهی و... نیز معطوف داشته است<ref>ر.ک: مقدمه، ص5</ref>.
کتاب [[ابن عرفه، محمد بن محمد|ابن عرفه]]، به‌صورت موجز و مختصر نوشته شده و این امر، توجه و اشتیاق شارح را به خود جلب نموده تا به بیان مطالب و شرح و توضیح موضوعات آن بپردازد. وی در توضیح و تشریح مطالب، به اصل کتاب اکتفا نکرده و خود را محدود بدان نساخته، بلکه کوشش خود را به بسیاری از امور مربوطه دیگر همچون: ضوابط فقهی و... نیز معطوف داشته است<ref>ر.ک: مقدمه، ص5</ref>.


توضیح و شرح شارح نسبت به مطالب و مباحث کتاب «الحدود»، توضیح لفظی صرف نمی‌باشد، بلکه در اکثر موارد، وی کلام را بسط داده و مباحث فراوانی را که مربوط به موضوع مورد بحث می‌باشد مطرح نموده و ایرادات و اشکالات مطرح‌شده پیرامون آن مطلب را، پاسخ داده و اقوال و دیدگاه‌های ابن عرفه پیرامون موضوعات مختلف را در مقابل یکدیگر قرار داده و به مقایسه آنها، پرداخته است؛ همچنان‌که آنها را با سایر اقوال و دیدگاه‌های مطرح‌شده، در همان موضوع، مقایسه و مقابله نموده و مورد سنجش و ارزیابی قرار داده و در این امر، نقش برجسته‌ای را ایفا نموده که مطابق با شخصیت علمی و فرهنگی شاخص و بارز وی در فقه، منطق، اصول، عقاید و جدل می‌باشد<ref>ر.ک: همان، ص6</ref>.
توضیح و شرح شارح نسبت به مطالب و مباحث کتاب «الحدود»، توضیح لفظی صرف نمی‌باشد، بلکه در اکثر موارد، وی کلام را بسط داده و مباحث فراوانی را که مربوط به موضوع مورد بحث می‌باشد مطرح نموده و ایرادات و اشکالات مطرح‌شده پیرامون آن مطلب را، پاسخ داده و اقوال و دیدگاه‌های [[ابن عرفه، محمد بن محمد|ابن عرفه]] پیرامون موضوعات مختلف را در مقابل یکدیگر قرار داده و به مقایسه آنها، پرداخته است؛ همچنان‌که آنها را با سایر اقوال و دیدگاه‌های مطرح‌شده، در همان موضوع، مقایسه و مقابله نموده و مورد سنجش و ارزیابی قرار داده و در این امر، نقش برجسته‌ای را ایفا نموده که مطابق با شخصیت علمی و فرهنگی شاخص و بارز وی در فقه، منطق، اصول، عقاید و جدل می‌باشد<ref>ر.ک: همان، ص6</ref>.


از جمله ویژگی‌های شرح حاضر این است که علاوه بر نکات مذکور فوق، شارح بسیاری از سخنان فقها، تحقیقات و مباحث مجالس درس ابن عرفه و آراء و نظرات شاگردان وی که بررسی دیدگاه و نظرات ایشان به دستیابی و فهم نظریات ابن عرفه کمک خواهد کرد را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است<ref>ر.ک: همان</ref>.
از جمله ویژگی‌های شرح حاضر این است که علاوه بر نکات مذکور فوق، شارح بسیاری از سخنان فقها، تحقیقات و مباحث مجالس درس [[ابن عرفه، محمد بن محمد|ابن عرفه]] و آراء و نظرات شاگردان وی که بررسی دیدگاه و نظرات ایشان به دستیابی و فهم نظریات [[ابن عرفه، محمد بن محمد|ابن عرفه]] کمک خواهد کرد را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است<ref>ر.ک: همان</ref>.


از دیگر ویژگی‌های اثر حاضر، آن است که در آن، فهرست مدونی از جزئیات و موضوعات در اختیار خواننده قرار گرفته که این امر، دستیابی به مباحث و مطالب کتاب را آسان نموده و همچنین ترجمه و شرح حال مختصری پیرامون اعلام مذکور در متن، در اختیار خواننده قرار داده شده است<ref>ر.ک: همان، ص8</ref>.
از دیگر ویژگی‌های اثر حاضر، آن است که در آن، فهرست مدونی از جزئیات و موضوعات در اختیار خواننده قرار گرفته که این امر، دستیابی به مباحث و مطالب کتاب را آسان نموده و همچنین ترجمه و شرح حال مختصری پیرامون اعلام مذکور در متن، در اختیار خواننده قرار داده شده است<ref>ر.ک: همان، ص8</ref>.