پرش به محتوا

إيضاح الدلائل في شرح الوسائل: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات کتاب | تصویر =NUR126238J1.jpg | عنوان = إيضاح الدلائل في شرح الوسائل | عنوان‌های دیگر = وسائل الشيعة إلی تحصيل مسائل الشريعة. شرح | پدیدآورندگان | پدیدآوران = داوری، مسلم (نويسنده) حر عاملی، محمد بن حسن (نويسنده) حسینی، عباس ( مق...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۸: خط ۲۸:
| پیش از =  
| پیش از =  
}}
}}
'''ايضاح الدلائل في شرح الوسائل'''، تقریرات مباحث فقهی حاج شیخ مسلم داوری (متولد 1322ش) است که به قلم سید عباس حسینی و شیخ محمدعیسی بنای، نگارش یافته و با تحقیق مؤسسه امام رضا(ع)، منتشر شده است.
'''ايضاح الدلائل في شرح الوسائل'''، تقریرات مباحث فقهی [[داوری، مسلم|حاج شیخ مسلم داوری]] (متولد 1322ش) است که به قلم [[حسینی، عباس|سید عباس حسینی]] و شیخ [[بنای، محمدعیسی|محمدعیسی بنای]]، نگارش یافته و با تحقیق مؤسسه امام رضا(ع)، منتشر شده است.


نویسنده در کتاب حاضر، به شرح و تبیین ابواب فقهی و حدیثی «تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة» معروف به «وسائل الشیعه» شيخ حر عاملى (1033-1104ق)، پرداخته است. «وسائل الشیعه» از کتب معتبر حدیثی شیعه است که بر مبنای ابواب و فصول احکام و مسائل فقه تدوین شده است. اين كتاب از بهترين جوامع روايى شيعه و حاوى رواياتى ارزش‌مند از پيامبر اسلام(ص) و ائمه معصومين(ع) درباره احكام شرعى در زمينه‌هاى گوناگون فقهى است<ref>[[تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة]] </ref>.
نویسنده در کتاب حاضر، به شرح و تبیین ابواب فقهی و حدیثی «[[تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة]]» معروف به «[[تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة|وسائل الشیعه]]» [[حر عاملی، محمد بن حسن|شيخ حر عاملى]] (1033-1104ق)، پرداخته است. «[[تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة|وسائل الشیعه]]» از کتب معتبر حدیثی شیعه است که بر مبنای ابواب و فصول احکام و مسائل فقه تدوین شده است. اين كتاب از بهترين جوامع روايى شيعه و حاوى رواياتى ارزش‌مند از پيامبر اسلام(ص) و ائمه معصومين(ع) درباره احكام شرعى در زمينه‌هاى گوناگون فقهى است<ref>[[تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة]] </ref>.


اثر حاضر، شامل بررسی مفصل کتاب «وسایل الشیعه» است که حول محور استنباط احکام شرعی است. در این اثر، معمولا پس از تبیین عنوان باب و بیان اقوال خاص و عام، ترجمه و شرح حال یکایک راویان موجود در سند بررسی شده تا وضعیت آنها از نظر اعتبار و وثاقت تبیین گردد. این موضوع، در اولین مرتبه‌ای که نام راوی ذکر شده، اتفاق افتاده و در سایر موارد، به آن ارجاع شده است. همچنین در مورد تصحیح روایات از سایر طرق در صورتی که سند آن قابل اعتماد نباشد و نیز در مورد رفع تعارضی که در برخی موارد بین توثیق و تضعیف یک روایت وجود داد و همچنین درباره طرق رسیدن به راویان و اصحاب کتب روایی، مطالب مفید و ارزشمندی مطرح گردیده است<ref>مقدمه،ج1،ص9</ref>.
اثر حاضر، شامل بررسی مفصل کتاب «[[تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة|وسایل الشیعه]]» است که حول محور استنباط احکام شرعی است. در این اثر، معمولا پس از تبیین عنوان باب و بیان اقوال خاص و عام، ترجمه و شرح حال یکایک راویان موجود در سند بررسی شده تا وضعیت آنها از نظر اعتبار و وثاقت تبیین گردد. این موضوع، در اولین مرتبه‌ای که نام راوی ذکر شده، اتفاق افتاده و در سایر موارد، به آن ارجاع شده است. همچنین در مورد تصحیح روایات از سایر طرق در صورتی که سند آن قابل اعتماد نباشد و نیز در مورد رفع تعارضی که در برخی موارد بین توثیق و تضعیف یک روایت وجود داد و همچنین درباره طرق رسیدن به راویان و اصحاب کتب روایی، مطالب مفید و ارزشمندی مطرح گردیده است<ref>مقدمه،ج1،ص9</ref>.


اثر حاضر، به دلیل تبیین فقه احادیث کتاب که مرتبط با عناوین ابواب فقهی و آنچه ارتباط مستقیم با آن دارد، می‌باشد، شرحی است مفید و سودمند که حجاب را از چهره آن زدوده و زیبایی معانی کتاب و شکوه مطالب و دقت تعابیرش را آشکار کرده است<ref>همان،ص9- 10</ref>.
اثر حاضر، به دلیل تبیین فقه احادیث کتاب که مرتبط با عناوین ابواب فقهی و آنچه ارتباط مستقیم با آن دارد، می‌باشد، شرحی است مفید و سودمند که حجاب را از چهره آن زدوده و زیبایی معانی کتاب و شکوه مطالب و دقت تعابیرش را آشکار کرده است<ref>همان،ص9- 10</ref>.