پرش به محتوا

تشکیل، فعالیت و فروپاشی فرقه‌ی دمکرات آذربایجان: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جایگزینی متن - 'ه ی ' به 'ه‌ی '
جز (جایگزینی متن - 'ه های ' به 'ه‌های ')
جز (جایگزینی متن - 'ه ی ' به 'ه‌ی ')
خط ۲۵: خط ۲۵:
| پیش از =
| پیش از =
}}
}}
'''تشکیل، فعالیت و فروپاشی فرقه‌ی دمکرات آذربایجان''' تألیف [[حیدری، اصغر|اصغر حیدری]]؛ این کتاب به توضیح و تحلیل چگونگی تشکیل، فعالیت و فروپاشی فرقه ی دمکرات آذربایجان اختصاص دارد؛ یعنی عملکردی که در حیات سیاسی و اجتماعی ایران و به ویژه آذربایجان برشی مهم و قابل دقت و عبرت آموز است. سعی بر آن بوده که این پژوهش بر اساس اسنادف خاطرات و منابع فراهم آمده به توسط دست اندرکاران اصلی و همزمان با واقعه نگاشته شود.
'''تشکیل، فعالیت و فروپاشی فرقه‌ی دمکرات آذربایجان''' تألیف [[حیدری، اصغر|اصغر حیدری]]؛ این کتاب به توضیح و تحلیل چگونگی تشکیل، فعالیت و فروپاشی فرقه‌ی دمکرات آذربایجان اختصاص دارد؛ یعنی عملکردی که در حیات سیاسی و اجتماعی ایران و به ویژه آذربایجان برشی مهم و قابل دقت و عبرت آموز است. سعی بر آن بوده که این پژوهش بر اساس اسنادف خاطرات و منابع فراهم آمده به توسط دست اندرکاران اصلی و همزمان با واقعه نگاشته شود.


==ساختار==
==ساختار==
خط ۳۳: خط ۳۳:
فصل اول- ایران از اشغال تا طرح تقسیم
فصل اول- ایران از اشغال تا طرح تقسیم


فصل دوم- اوضاع نظامی، سیاسی آذربایجان از تهاجم روس ها تا تشکیل فرقه ی دمکرات
فصل دوم- اوضاع نظامی، سیاسی آذربایجان از تهاجم روس ها تا تشکیل فرقه‌ی دمکرات


فصل سوم- پیشه وری از تولد تا نمایندگی مجلس
فصل سوم- پیشه وری از تولد تا نمایندگی مجلس


فصل چهارم- پیدایش فرقه ی دمکرات
فصل چهارم- پیدایش فرقه‌ی دمکرات


فصل پنجم- تلاش برای تحکیم پایه‌های فرقه
فصل پنجم- تلاش برای تحکیم پایه‌های فرقه
خط ۴۷: خط ۴۷:
فصل هشتم- سیاست های فرهنگی حکومت فرقه دمکرات
فصل هشتم- سیاست های فرهنگی حکومت فرقه دمکرات


فصل نهم- سیاست های اقتصادی حکومت فرقه ی دمکرات
فصل نهم- سیاست های اقتصادی حکومت فرقه‌ی دمکرات


فصل دهمم- تشکیل و فعالیت جمهوری کردستان
فصل دهمم- تشکیل و فعالیت جمهوری کردستان
خط ۵۳: خط ۵۳:
فصل یازدهم- حکومت مرکزی و دولت پیشه وری
فصل یازدهم- حکومت مرکزی و دولت پیشه وری


فصل دوازدهم- مخالفان فرقه ی دمکرات در آذربایجان
فصل دوازدهم- مخالفان فرقه‌ی دمکرات در آذربایجان


فصل سیزدهم- سقوط و فروپاشی فرقه ی دمکرات
فصل سیزدهم- سقوط و فروپاشی فرقه‌ی دمکرات


==گزارش کتاب==
==گزارش کتاب==
تشکیل و فعالیت فرقه ی دمکرات آذربایجان از حساس ترین برهه‌های تاریخ معاصر ایران است که کشور ما را تا مرز خطرناک تجزیه و جدایی تمامی مناطق شمالغرب تا نزدیک پایتخت و الحاق آن به دولتی پیش برد که در جریان جنگ جهانی دوم، نصف اروپا را بلعید و دولت های کمونیستی اقماری را در کاشت. به یقین موفقیت و تداوم دولت فرقه ی دمکرات آذربایجان ( و دولت حزب دمکرات کردستان) تجزیه ی مناطق بزرگ دیگری از ایران را با دسیسه‌های شوروی، انگلیس و آمریکا در پی داشت که باعث اضمحلال کشور می‌شد.
تشکیل و فعالیت فرقه‌ی دمکرات آذربایجان از حساس ترین برهه‌های تاریخ معاصر ایران است که کشور ما را تا مرز خطرناک تجزیه و جدایی تمامی مناطق شمالغرب تا نزدیک پایتخت و الحاق آن به دولتی پیش برد که در جریان جنگ جهانی دوم، نصف اروپا را بلعید و دولت های کمونیستی اقماری را در کاشت. به یقین موفقیت و تداوم دولت فرقه‌ی دمکرات آذربایجان ( و دولت حزب دمکرات کردستان) تجزیه‌ی مناطق بزرگ دیگری از ایران را با دسیسه‌های شوروی، انگلیس و آمریکا در پی داشت که باعث اضمحلال کشور می‌شد.


این کتاب کوشیده است با تکیه بر اسناد به جا مانده از سال‌های 1320 تا 1326 (از جمله اسناد فرقه ی دمکرات) و خاطرات دست اندرکاران و کاربدستان آن روزگار و سایر مدارک و منابع، به بررسی مستند و تحلیل «تشکیل، فعالیت و فروپاشی فرقه ی دمکرات آذربایجان» بپردازد.<ref> [https://www.historylib.com/books/2243 ر.ک: کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران] </ref>
این کتاب کوشیده است با تکیه بر اسناد به جا مانده از سال‌های 1320 تا 1326 (از جمله اسناد فرقه‌ی دمکرات) و خاطرات دست اندرکاران و کاربدستان آن روزگار و سایر مدارک و منابع، به بررسی مستند و تحلیل «تشکیل، فعالیت و فروپاشی فرقه‌ی دمکرات آذربایجان» بپردازد.<ref> [https://www.historylib.com/books/2243 ر.ک: کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران] </ref>


==پانويس ==
==پانويس ==